سریال «زیر تیغ» هنرمند، وقتی پخش شد خیلی‌ها را پای تلویزیون میخكوب كرد. خیلی جاها نفس آدم بند می‌آمد كه حالا یعنی چی می‌شود؟ و به خاطر همین خاطره خوبی از آن سریال در ذهن همه ماند. حالا همان دو نفر...
 
مازیار میری، محمدرضا هنرمند، سیروس الوند، محمدعلی سجادی، ابوالقاسم طالبی و... اینها اسم‌هایی هستند كه با كنار هم قرار گرفتن‌شان پیش از هر چیز شاید فكر كنید قرار است در این صفحه از سینما صحبت كنیم اما اشتباه می‌كنید. ما داریم درباره سریال‌های روتین تلویزیون حرف می‌زنیم. سریال‌هایی كه به دست این كارگردانان ساخته می‌شودند تا این شب‌ها، سر سریال نگاه‌كن‌های حرفه‌ای تلویزیون حسابی شلوغ باشد.

خوشمزه و بانمك

فكر كنید نشسته‌اید جلوی تلویزیون و مدام تصویر غذاهای رنگارنگ را می‌بینید. تصویر قورمه‌سبزی، خورش قیمه و انواع و اقسام كباب‌ها.
اولش فكر می‌كنید عجب... باز هم یك برنامه آشپزی دیگر ولی بعد می‌بینید كه در خلال نشان دادن انواع و اقسام غذاها دارند برای‌تان قصه هم تعریف می‌كنند. آن هم چه كسانی، پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا... از این بهتر نمی‌شود اگر بدانید كه این دو نفر هم به كارگردانی محمدرضا هنرمند می‌خواهند قصه‌شان را روایت كنند. همه این مقدمه‌ها یعنی كه پخش سریال آشپزباشی شروع شده است. یعنی این كه از این به بعد قرار است دوباره با یك كار خوب طرف باشید كه شب‌های‌تان را حسابی خوشمزه می‌كند.
سریال «زیر تیغ» هنرمند، وقتی پخش شد خیلی‌ها را پای تلویزیون میخكوب كرد. خیلی جاها نفس آدم بند می‌آمد كه حالا یعنی چی می‌شود؟
و به خاطر همین خاطره خوبی از آن سریال در ذهن همه ماند. حالا همان دو نفر یعنی پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا در یك سریال دیگر با كارگردانی هنرمند ظاهر شده‌اند. آن هم با این تفاوت عمده كه قرار نیست آشپزباشی مثل «زیر تیغ» از تلخی لب پر بزند بلكه یك سریال طنز است. آشپزباشی قصه خانواده‌ای را روایت می‌كند كه صاحب رستوران موفقی هستند. اكبر (پرویز پرستویی) سرآشپز رستوران است و مینو (فاطمه معتمدآریا) مدیریت رستوران را بر عهده دارد. فرزندان این زوج موفق، سارا (مهراوه شریفی‌نیا)، شیرین (ملیكا شریفی‌نیا)، سعید (محمدرضا غفاری) و فرهاد (علی طباطبایی) نیز كه تقریبا هم‌سن و سال هستند، هریك به نوعی در انجام امور رستوران همكاری می‌كنند. در اوج موفقیت رستوران اتفاقی رخ می‌دهد كه اختلاف بین اكبر و مینو را به همراه داشته و موجب بروز مشكلاتی در خانواده و اداره رستوران می‌شود و این تازه شروع ماجراست؛ ماجراهایی كه گرچه در ظاهر طنزند اما همان دغدغه‌های همیشگی محمدرضا هنرمند را شامل می‌شوند. یعنی دغدغه‌های اجتماعی. دغدغه‌هایی كه به بطن جامعه و تضاد و تعارض‌هایی برمی‌گردد كه گاه در عین این كه می‌توانند ردای یك فاجعه را بر قامت خود بپوشند داستانی‌اند. این جان‌مایه اكثر كارهای هنرمند است.
«آشپزباشی» البته حاشیه‌هایی هم داشت. مثلا یك مدت می‌گفتند به دلایل غیرسینمایی فیلمبرداری كار متوقف شده است كه البته بعدها خود هنرمند منكر این اتفاقات شد.

 پل راه‌آهن یه آواز غمناكه...

پل راه‌آهن یه آواز غمناكه تو هوا/ پل راه‌آهن یه آواز غمناكه تو هوا/ وقتی یه قطار از روش رد میشه/ به خودم می‌گم سر بذارم برم یه جایی تو جنوب/ آی خداجونم آوازای غمناك داشتن چیز وحشتناكیه... آوازای غمناك داشتن چیز وحشتناكیه...آدم سریال خسته‌دلان سیروس الوند را كه می‌بیند ناخودآگاه یاد این شعر لنگستون هیوز شاعر مشهور سیاهپوست آمریكایی می‌افتد. چون این سریال هم راوی بخشی از زندگی آدم‌هایی است كه آوازهای غمناكی دارند و انگار می‌خواهند این آوازها را با قطار به جایی دور ببرند، خیلی دور. جوری كه دیگر هیچ وقت دست‌شان به غصه‌هایشان نرسد. «خسته‌دلان» بالاخره طلسم حضور سیروس الوند در تلویزیون را برای ساخت یك سریال شكست. خیلی سال پیش بود كه زمزمه حضور الوند در تلویزیون دهان به دهان شد اما شایعه به واقعیت نپیوست و طی این سال‌ها الوند فقط به ساخت دو تله‌فیلم در تلویزیون رضایت داد تا این كه بالاخره پای خسته‌دلان وسط كشیده شد. سریالی كه اول قرار بود بهرام بهرامیان همان كارگردانی كه ساعت شنی را ساخته بود آن را بسازد اما نشد و قرعه فال به نام سیروس الوند افتاد.
خود الوند در گفتگویی با روزنامه جام‌جم كارگردانی سریال خسته‌دلان را تجربه‌ای كاملا متفاوت دانسته و گفته اگر تجربه فضای جدید كاری نبود، ساخت این سریال را به عهده نمی‌گرفتم.
این شاید یكی از معدود سریال‌های تلویزیون باشد كه در لوكیشن محدود و سختی مثل یك قطار ساخته می‌شود. به خاطر همین هم ساخت این سریال كمی طولانی شد. بیشتر اتفاقات این داستان در قطار و كوپه‌های آن شكل می‌گیرد و الوند با هنرمندی توانسته است از پس ساخت آن بربیاید. او داستان مسافران یك قطار را روایت می‌كند كه در ایستگاه‌های مختلف توقف می‌كنند، برخی مسافران پیاده و برخی سوار می‌شوند و قطار به راه خود ادامه می‌دهد. رئیس این قطار، داوود رشیدی است و بعضی از مسافران آن را بازیگرانی مانند علی نصیریان، امین تارخ، مسعود رایگان، كورش تهامی، آتنه فقیه‌نصیری، آنا نعمتی، امیرمحمد زند، داریوش یاری، بهرام شاه‌محمدلو و رامتین خداپناهی
تشكیل می‌دهند. فیلمنامه خسته‌دلان را محمدهادی كریمی نوشته است و چهارشنبه‌شب‌ها از شبكه یك سیما پخش می‌شود.

 به خاطر یك مشت جواهر
خب، خیلی‌ها هستند كه اهل تئاتر دیدن نیستند، به دلایل گوناگون. یكی‌اش این كه مثلا ساكن تهران نیستند یا هستند ولی وقتی یاد ترافیك غروب خیابان ولیعصر می‌افتند اصلا بی‌خیال هر نوع هنری می‌شوند چه برسد به تئاتر دیدن. اما خب این خیلی‌ها لابد توی روزنامه‌ها یا مجله‌ها یا هر جای دیگری مثلا می‌خوانند و می‌شنوند كه فلان بازیگر در فلان تئاتر چنان خوش درخشیده كه دهان تماشاچی‌ها از تعجب بازمانده یا فلان كس یكی از كهنه‌كاران تئاتر است كه هیچ وقت سری به سینما یا تلویزیون نمی‌زند. طبیعی است كه آدم بعد از خواندن چنین چیزهایی دلش می‌خواهد برای یك بار هم كه شده بازی این بازیگران را ببیند. به خاطر همین وقتی می‌شنود كه حداقل 4 بازیگر مشهور تئاتر در «گاوصندوق» مازیار میری بازی می‌كنند، حتما كلی خوش خوشانش می‌شود. سیامك صفری، افشین هاشمی، پیام دهكردی و سینا رازانی چهار بازیگر مشهور تئاتر هستند كه البته بعضی‌هایشان قبلا هم در سریال‌های خوب تلویزیون ظاهر شده بودند ولی حالا همه در یك سریال... .
این كه این 4 نفر به همراه كلی از بازیگران خوب دیگر در سریال گاوصندوق دور هم جمع شدند دستپخت كسی نیست به جز حبیب رضایی، بازیگر، بازیگردان و انتخاب‌كننده بازیگری كه رد پایش را در خیلی از فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاتر‌ها می‌توان دید و اغلب هم البته ردپای خوبی است.
اما از همه این‌ها كه بگذریم می‌رسیم به خود مازیار میری كه اولین سریالش را آن هم در قالب طنز در تلویزیون كارگردانی كرده است؛ كارگردانی كه این روزها كتاب قانونش حسابی توی بورس بود و بعد از كلی اما و اگر اجازه اكران یافت. همین سریال گاوصندوق هم با حاشیه‌هایی مواجه شد كه بعد البته میری آب پاكی را روی دست همه ریخت و گفت حول و حوش این سریال هیچ خبری نیست كه نیست،
جز این كه داریم آن را می‌سازیم و از این حرف‌ها.... سریال «گاوصندوق» توسط مصطفی عزیزی برای گروه فیلم و سریال شبكه سه سیما تهیه شده و جز آنها كه گفتیم بازیگرانی نظیر فرهاد اصلانی، علی عمرانی، شراره دولت‌آبادی، آشا محرابی، محسن حسینی، رضا بابك، الهام حمیدی، آزاده صمدی، سیروس گرجستانی، سروش صحت، بهاره رهنما، حمید ابراهیمی، داریوش اسدزاده، عباس كوثری، پویا پرستویی، احمد یاوری، مهدی طاهری، عباس توفیقی و مهدی باطبی در آن ایفای نقش كرده‌اند.
  
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آشی كه هنرمند برای شما پخته است!
گزارشی از سریال‌های آماده پخش و در حال تولید سیما
همراه با سیروس مقدم و تازه‌ترین سریالش
گزارش تصویری: سریال «خسته دلان»
یادداشت مهراوه شریفی‌نیا درباره هنرمند و آشپزباشی