سرزمین کهن
داستان سریال سرزمین كهن مانند سریال در چشم باد در سه فاز روایت می‌شود. شخصیت اصلی این سریال كه مقطع تاریخی 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می‌كند پسر بچه‌ای به نام رهی است كه بعد از بمباران...

تلویزیون ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به تاریخ معاصر كشورمان توجه نشان داده و این تاریخ را از زوایای مختلفی نشان داده است.
تاكنون چندین كارگردان این تاریخ را به تصویر كشیده و از زاویه نگاه خود به تحلیل تاریخ معاصر كشورمان پرداختهاند. زنده‌یاد علی حاتمی را یكی از پیشگامان این عرصه می‌توان دانست كه با ساخت سریال «هزاردستان» بخشی از تاریخ معاصر را برای همیشه زنده نگه داشت. سید ضیاءالدین دری هم با ساخت سریال كیف انگلیسی بخش دیگری از این تاریخ را روایت كرد.
حتی سریال‌هایی مانند «تفنگ سرپر» و «روزی روزگاری» را هم می‌توان روایتی دیگرگونه از این مقطع تاریخی دانست. اكنون هم سریال «در چشم باد» در حال پخش از شبكه یك سیماست كه روایت مسعود جعفری‌جوزانی را از تاریخ نشان می‌دهد. سریال‌های «كلاه پهلوی» به كارگردانی دری، سرزمین كهن به كارگردانی كمال تبریزی، سال‌های مشروطه به كارگردانی محمد ورزی و... را می‌توان سریال‌هایی دانست كه درباره تاریخ معاصر ایران در دست تولید هستند. در این مطلب نگاهی گذرا داریم به سریال‌های سرزمین كهن و سال‌های مشروطه.

سرزمین كهن از نگاه تبریزی

كمال تبریزی با ساخت سریال شهریار نشان داد كه می‌تواند سریال‌های تاریخی را به گونه‌ای بسازد كه با عموم مخاطبان ارتباط برقرار كند. بعد از موفقیت سریال شهریار در جذب مخاطب، شبكه 3 سیما ساخت سریال «سرزمین كهن» را با موضوع تاریخ معاصر ایران به تبریزی سفارش داد. تهیه‌كننده این سریال محمد مسعود است كه تهیه سریال‌هایی مانند معصومیت از دست رفته را در پرونده كاری خود دارد. سال گذشته در همین روزها بود كه سرزمین كهن كلید خورد و اكنون حدود یك سال از زمان ساخت آن می‌گذرد اما مسعود در این مدت خبر جدیدی از پیشرفت كارش به خبرنگاران نداده و عكس جدیدی هم در اختیار آنها نگذاشته است. شاید او تصمیم گرفته همه جذابیت‌های سرزمین كهن را بگذارد برای زمان پخش این سریال. اما نكته جالب سرزمین كهن كه از همان ابتدا نظر خبرنگاران را به سوی خود معطوف كرده بود این است كه میترا حجار بازیگر نقش اصلی این سریال است. از یك سال و نیم پیش كه این بازیگر بعد از مدت‌ها اقامت به ایران برگشت زمزمه ممنوعیت كاری او هم به گوش می‌رسید اما حجار در فیلم‌های شكار (رفیع پیتز)، آناهیتا (عزیزالله حمیدنژاد) و سریال سرزمین كهن بازی كرد. با این حال مدتی قبل ممنوعیت كار برای حجار رسما اعلام شد. حالا معلوم نیست كه با این خبر بر سر فیلم‌های شكار و آناهیتا چه بیاید اما درباره سریال سرزمین كهن دو اتفاق می‌تواند رخ دهد یا این‌كه تا زمان پخش این سریال مساله حجار حل شود و یا تلویزیون راهش را از سینما سوا كند و اعلام كند كه این بازیگر در تلویزیون مشكلی ندارد. از طرفی امكان این هم هست كه معاونت سینمایی تا قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر مشكل حجار را حل كند تا دو فیلم ذكر شده بتوانند در جشنواره به نمایش درآیند.
داستان سریال سرزمین كهن مانند سریال در چشم باد در سه فاز روایت می‌شود. شخصیت اصلی این سریال كه مقطع تاریخی 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می‌كند پسر بچه‌ای به نام رهی است كه بعد از بمباران دهكده‌ای در زمان جنگ جهانی دوم همراه مادرش به تهران می‌آیند. او به واسطه حمایت یك خانواده توده‌ای دوران كودكی و خردسالی را سپری می‌كند، بزرگ‌تر كه می‌شود اتفاقاتی او را به دربار می‌برد و سال‌هایی را هم در آنجا می‌گذراند و بعد به یك خانواده مذهبی می‌پیوندد. به این ترتیب جریان‌های سیاسی، اتفاقات دربار و شكل‌گیری انقلاب اسلامی با بزرگ شدن این كودك تصویری می‌شود. بازیگر نقش رهی در كودكی را علی شادمان بازی می‌كند. بازیگری كه به واسطه بازی در فیلم «میم مثل مادر» به دنیای بازیگری پیوست. از دیگر بازیگران سرزمین كهن می‌توان به ثریا قاسمی، الهام حمیدی، حسین محجوب، پژمان بازغی، بیتا فرهی، هنگامه قاضیانی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، پرویز پورحسینی و... اشاره كرد. فیلمنامه سرزمین كهن را علیرضا طالب‌زاده نوشته است كه پیش از این فیلمنامه «دوران سركشی» را برای تبریزی نوشته بود.

 شبكه2 آماده برای دهه فجر

شبكه 2 سیما خود را آماده كرده است تا با آغاز دهه فجر سریال «سال‌های مشروطه» را به روی آنتن بفرستد. این سریال را محمد ورزی كارگردانی كرده است كه در سال‌های گذشته سریال‌های عمارت فرنگی و پدر خوانده را در دهه فجر به پخش شبكه 2 رسانده است. ورزی در سریال سال‌های مشروطه سال‌های حكومت ناصرالدین شاه تا انقلاب مشروطه را روایت می‌كند. درباره این مقطع از تاریخ تاكنون سریال‌هایی مانند «امیركبیر»، «مدرس» و...ساخته شده‌اند كه سریال امیركبیر را بسیاری از مخاطبان نسل دوم انقلاب به یاد دارند. در این سریال سعید نیك‌پور نقش امیركبیر را بازی می‌كرد، ایرج راد ایفاگر نقش ناصرالدین شاه بود و فخری خوروش بازیگر نقش مهد علیا بود. در سریال سال‌های مشروطه بار دیگر ایرج راد را در كسوت ناصرالدین شاه خواهیم دید. اما خوروش در این سریال نیست كه مهد علیا (مادر ناصرالدین شاه) را در ذهن مخاطبان جاودانه كند و به جای او آزیتا حاجیان رخت مهد‌‌علیا را پوشیده تا روایت خود را از این زن كه باعث عزل امیركبیر و كشته شدن او شد، برای مخاطبان امروزی سریال‌های تاریخی بگوید. جمشید مشایخی هم بار دیگر در سریال سال‌های مشروطه زیر دست گریمور نشسته تا او را بار دیگر به شكل كمال‌الملك درآورد تا این بازیگر خاطرات خود را از حضور در فیلم «كمال الملك» ساخته زنده‌یاد علی حاتمی مرور كند. محمد مطیع هم در سریال سال‌های مشروطه نقش اتابك را بازی می‌كند. مطیع سال گذشته در سریال عمارت فرنگی نقش «ریپورتر» را برای ورزی بازی كرد. از انتخاب‌های جالب ورزی در سریال جدیدش انتخاب حسام نواب‌صفوی برای بازی در نقش جمال‌الدین اسدآبادی است. از دیگر بازیگران سال‌های مشروطه می‌توان به اكبر عبدی، رضا رویگری، زهیر یاری، داریوش كاردان، فرخ نعمتی، جمشید جهانزاده و... اشاره كرد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir 
 
مطالب پیشنهادی:
نگاهی به سریال‌های تاریخی به بهانه پخش سریال «در چشم باد»
معروفترین بازیگران و روایت سال‌های كشف حجاب!
از «قطام» تا «آی بانو» با ویشکا آسایش
این بازیگران را می‌شناسید؟!!
عکس‌های دیده نشده از تست گریم سریال «نردبام آسمان»