پدر آقای الوند مدیر دبیرستان بدر بودند و من آنجا تحصیل كردم و خود الوند را هم از زمانی می‌شناسم كه فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار بود؛ اما سیروس الوند آنقدر كه به نقش‌های فیلمنامه‌اش فكر می‌كند،‌ به رفاقت‌هایش فكر نمی‌كند و...

سعید پیردوست، بازیگری را از 40 سال پیش شروع كرده است. او كوله‌باری از خاطرات مختلف را با خود به همراه دارد، البته پیردوست از زمانی بیشتر شناخته شد كه در مجموعه‌های طنز مهران مدیری ظاهر شد.
از كارهای این بازیگر پیشكسوت می‌توان به فیلم‌های مزاحم، چهره، دندان مار و ... اشاره كرد. آشنایی او با سیروس الوند به سال‌ها پیش برمی‌گردد. زمانی كه در دبیرستان بدر به مدیریت مرحوم الوند درس می‌خوانده است. آن هم كنار افراد دیگری مانند مسعود كیمیایی و فرامرز قریبیان. او اكنون در سریال «خسته‌دلان» ایفاگر نقش بهبودی است. به همین مناسبت با او به گفتگو نشستیم.

از چه زمانی به گروه سازنده سریال خسته‌دلان پیوستید؟

سال 87 این كار كلید خورد و قرار بود كار 5 ماه طول بكشد، اما به خاطر شرایط مكانی و زمانی تصویربرداری خسته‌دلان نزدیك به یك‌سال طول كشید و در این فاصله توانستم تنها در یك تله‌فیلم به نام «شكر و قهوه» به كارگردانی علیرضا امینی بازی كنم.

در فیلم آقای «هفت‌رنگ» هم بازی داشتید. درست است؟

بله. آن كار هم به من پیشنهاد شد و در 2 پلان آن بازی كردم، اما به دلیل حضورم در سریال خسته‌دلان از آن كار هم انصراف دادم، چون آقای الوند اصرار داشتند من در كنار كار حضور داشته باشم، چون متن‌ها را شب می‌نوشتند و ما صبح كار می‌كردیم.

اما فیلمنامه را محمدهادی كریمی نوشته و گویا شما با فیلمنامه كامل سرصحنه رفته‌اید؟

بله، اما بازنویسی نهایی متن‌ها را خود الوند انجام می‌داد. برای همین ممكن بود موقعیت داستان، تعداد پرسوناژها و كلا شرایط تغییر كند، بنابراین حضور تك‌تك افراد الزامی بود.

شاید حساسیت زیاد به این دلیل بوده كه سیروس الوند كارگردان سینماست و وسواس خاصی در كار دارد؟

درست است. خسته‌دلان اولین تجربه الوند در زمینه ساخت یك مجموعه تلویزیونی بود. به همین دلیل خیلی حساس شده بود و سعی می‌كرد برای كار سنگ تمام بگذارد، به طوری كه همه ما فكر می‌كردیم مقابل دوربین 35 هستیم و همه چیز هم كاملا سینمایی بود، از دكور گرفته تا نورپردازی.

چند كوپه اصلی داشتید؟ چون بیشتر كوپه‌ها شبیه هم هستند؟

ما 5 كوپه اصلی داشتیم كه در منطقه‌ای از سعادت‌آباد و در یك سوله آن را ساخته بودند. این قطار ساخته شده یك راهروی اصلی و یك رستوران داشت. یك كوپه متعلق به بهداری بود و یكی هم برای رئیس قطار. یادم است نورپردازی در آن راهروی تنگ بسیار كار مشكلی بود، آن هم با توجه به تعداد پرسوناژها. برای همین گاهی وقت‌ها ما فقط روزی دو سه دقیقه تصویربرداری می‌كردیم، اما می‌دانستیم كه یك كار خوب ارائه خواهیم كرد و برای همین خستگی از تنمان در می‌رفت.

آشنایی دیرینه شما با كارگردان خسته‌دلان چقدر در حضورتان در این سریال موثر بود؟

من سال‌هاست با خانواده الوند آشنا هستم. پدر آقای الوند مدیر دبیرستان بدر بودند و من آنجا تحصیل كردم و خود الوند را هم از زمانی می‌شناسم كه فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار بود؛ اما سیروس الوند آنقدر كه به نقش‌های فیلمنامه‌اش فكر می‌كند،‌ به رفاقت‌هایش فكر نمی‌كند و هیچ‌گاه از سر دوستی نقشی را به كسی واگذار نكرده و وقتی می‌خواهد كاری را بسازد، چشمش را روی تمام رفاقت‌هایش می‌بندد؛ بنابراین من به خاطر آشنایی‌ام با او در این كار بازی نكردم، بلكه این نقش مثل همه نقش‌های دیگر به من پیشنهاد شد و سپس آن را پذیرفتم.

خودتان نقش بهبودی را چقدر دوست داشتید؟
خیلی زیاد. به نظرم بهبودی شخصیت بامزه‌ای داشت. به قول الوند، بهبودی چاشنی شیرین این سریال است.

بهبودی جزو نقش‌‌های اصلی و حساس نیست، اما خیلی خوب دیده شده است؟

بله. البته ابتدا نظر كارگردان این بود كه چون او زیاد حضور ندارد بهتر است با من جلسه‌ای قرار‌داد ببندند، اما آقای الوند اصرار داشتند من در طول كار باشم، چون معتقد بودند نقش من در طول كار زیادتر خواهد شد. به هر حال من هم سعی كردم این نقش را شبیه شخصیت طنزهای 90 شبی اجرا نكنم و اگر شیرینی‌ای در آن كاراكتر وجود دارد، ناخودآگاه است كه بیشتر از طریق حرف‌ها و نگاه‌هایش شكل می‌گیرد. به نوعی می‌شود گفت من در این نقش غرق شده‌‌ام، به طوری كه وقتی مقابل در قطار می‌‌ایستادم مردم عادی از من می‌پرسیدند كه كدام كوپه را باید سوار شوند.
سیروس الوند آنقدر كه به نقش‌های فیلمنامه‌اش فكر می‌كند،‌ به رفاقت‌هایش فكر نمی‌كند و هیچ‌گاه از سر دوستی نقشی را به‌كسی واگذار نمی‌كند

حفظ راكورد حسی، آن هم در طول یك سال برایتان سخت نبود؟

خیر، چون وقتی یك بازیگر سه چهار ماه مداوم یك نقش را بازی می‌كند دیگر آن نقش ملكه ذهنش می‌شود و شاید اگر یك سال بعد هم دوباره در آن شرایط قرار بگیرد باز بتواند آن نقش را ایفا كند؛ البته ارتباط برقرار كردن با نقش هم بسیار مهم است.

فكر نمی‌‌كنید اگر داستان خسته‌دلان به صورت دنباله‌دار روایت می‌شد در جذب مخاطب موفق‌تر بود؟

خیر، چون اساسا قصه این كار جا برای دنباله‌دار شدن نداشت و اگر غیر از این بود. قطعا برای مخاطب خسته‌كننده می‌شد، ولی حالا وقتی یك اپیزود تمام می‌شود مخاطب یك نفس راحت می‌كشد و دیگر ذهنش درگیر نمی‌شود.

جاهایی جدیت بهبودی بیشتر از رئیس قطار است چرا؟

چون بهبودی حكم ناظم قطار را دارد و اوست كه باید بر همه چیز نظارت داشته باشد، اما رئیس تنها باید روی قوانین كنترل داشته باشد. به هر حال بهبودی سعی می‌كند خودش همه چیز را رفع و رجوع كند پیش از این كه رئیس قطار بخواهد دخالت كند.

خودتان كدام قسمت خسته‌دلان را بیشتر پسندیدید؟

قسمت استاد را خیلی دوست داشتم. آقای نصیریان در این قسمت فوق‌العاده بازی كردند.

آیا در سریال خسته دلان از بداهه هم استفاده كردید یا به دیالوگ‌های متن وفادار بودید؟

اصلا فی‌البداهه چیزی را نمی‌گفتیم و همه چیز باید طبق فیلمنامه پیش می‌رفت و حتی یك واو را هم نباید جا می‌انداختیم. كارگردان تاكید داشت درست و منطبق با فیلمنامه كار كنیم.

آیا شما می‌دانید چرا نام خسته دلان را برای سریال انتخاب كرده‌اند؟

به نظر من اسم خوبی برای این سریال انتخاب شده است، چون در این كار ما با آدم‌هایی روبه‌رو هستیم كه هر‌كدام گرفتاری بخصوصی دارند و به دنبال راه حل هستند برای رهایی از مشكلات.

در سریال «قهوه تلخ» به كارگردانی مهران مدیری هم بازی دارید. از نقشتان در این سریال برایمان بگویید؟

قهوه تلخ یك طنز هر شبی است. من در این كار نقش یك قهوه‌چی را دارم به نام پهلوان مشیر. در قدیم رسم بر این بوده كه وقتی پهلوانی بازنشسته می‌شده، قهوه‌خانه‌ای درست می‌كرده كه محفل مردم باشد. به هر حال می‌توانم بگویم این كار یكی از استثنایی‌ترین كارهای مهران مدیری خواهد بود.

آقای پیردوست چرا بجز مهران مدیری با دیگر كارگردان‌های طنزساز همكاری نمی‌كنید؟

چون به مدیری و گروهش اعتقاد دارم و ترجیح می‌دهم تنها با این گروه همكاری كنم. هر چقدر هم كه نقشم كوتاه یا بلند‌باشد.

خودتان چقدر روحیه طنز دارید؟

در خانواده و میان دوستان همیشه به عنوان آدمی خنده‌رو معروف بوده‌ام و اگر روزگار سرستیز با من نداشته باشد، آدمی هستم كه دیگران از مصاحبتم لذت خواهند برد.

ماندگاری چقدر جزو دغدغه‌هایتان است؟

من زیاد راجع به این مسائل فكر نمی‌كنم. همیشه سعی كرده‌ام ارتباط مستقیم و خوبی با مردم داشته باشم. یك بازیگر نباید خودش را از مردم پنهان كند، چون آنها مشوق ما هستند. در هر حال سعی می‌كنم با اعمال و رفتارم ماندگاری‌ام را تثبیت كنم.

كار با كدام كارگردان برایتان لذت بخش‌تر است.

هر كدام برای خودشان ویژگی خاصی داشته‌اند. مثلا مهران مدیری و سیروس الوند 2 كارگردان خوب هستند. ولی تم كاری‌شان با یكدیگر متفاوت است و نمی‌توان گفت كدام خوب است و كدام خوب نیست.

ارزیابی‌تان از روزهای آینده و حرفه بازیگریتان چیست؟

چون مرغ بر این كنگره تا چند توان خواند
یك روز نگه كن كه بر این كنگره خشتیم
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
همه چیز درباره سریال محبوب این روزهای تلویزیون
گفتگو با رضا رویگری بازیگر سریال به كجا چنین شتابان
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «از یاد رفته» و بازی فروتن در دو نقش
رامبد جوان: حسابی گیج شده‌ام!
یادداشت مهراوه شریفی‌نیا درباره هنرمند و آشپزباشی