نعیمه نظام دوست
نظام‌دوست اكنون ایفاگر نقش الهام در سریال باغ شیشه‌ای است؛ شخصیتی كه با كنجكاوی‌‌های خاصش، شیرینی دلنشینی به مجموعه بخشیده است

نعیمه نظام‌دوست جزو بازیگران جوانی است كه در این سال‌ها توانسته جای خودش را در آثار سینمایی و تلویزیونی باز كند. او بیشتر در كارهای طنز به ایفای نقش پرداخته است،
كارهایی مانند «لطفا دور نزنیم»، «چاردیواری»، فیلم «توفیق اجباری» و ... . نظام‌دوست اكنون ایفاگر نقش الهام در سریال باغ شیشه‌ای است؛ شخصیتی كه با كنجكاوی‌‌های خاصش، شیرینی دلنشینی به مجموعه بخشیده است. این مجموعه سومین همكاری نظام‌دوست با مهدی مظلومی به عنوان كارگردان است. گفتگوی ما را با بازیگر نقش الهام مرور می‌كنید.

پیش از این كه در سریال باغ شیشه‌ای به ایفای نقش بپردازید، چقدر نسبت به مهدی مظلومی به عنوان كارگردان شناخت داشتید؟

برای اولین بار در سال 75 در مجموعه «باطراوت» به عنوان منشی صحنه حضور داشتم كه با آقای مظلومی آشنا شدم. البته وی كارگردان تلویزیونی بود. بعد از آن دیگر موقعیتی پیش نیامد كه با او همكاری كنم تا نوبت به سریال لطفا دور نزنیم رسید و بعد از آن هم بازی در سریال باغ شیشه‌ای پیش آمد.

از ابتدا هم قرار بود نقش الهام را ایفا كنید؟

بله. فكر می‌كنم من اولین گزینه بودم.

نقش الهام را چقدر دوست داشتید؟

خیلی زیاد. این نقش خیلی به شخصیت واقعی خودم نزدیك بود.

از چه نظر؟

الهام نوعی سادگی دارد كه آن را خیلی دوست داشتم و این سادگی در من هم وجود دارد.

نقش الهام را با تمام شك و تردیدهایش پسندید؟

بله و این ویژگی فكر می‌كنم به جذاب‌تر شدن نقش الهام بسیار كمك كرده است.

خودتان چه چیزهایی را به این نقش اضافه كردید؟

خیلی از ویژگی‌های این نقش متعلق به من است. باید بگویم كه در وهله اول خودم یك شناسنامه برای این شخصیت طراحی كردم. این كه چه جور آدمی است، كودكی‌اش را چطور سپری كرده و برخوردش با دیگران چگونه است. در این مورد هومن برق‌نورد به عنوان بازیگر مقابلم كمك زیادی به من می‌كرد و ما با هم همكاری خوبی داشتیم.

پس با این حساب می‌توان گفت از بداهه‌گویی هم زیاد بهره گرفته‌اید؟
بله. من فكر می‌كنم لازمه كار طنز همین است، چراكه خیلی از شیرین‌كاری‌ها در لحظه خلق می‌شود. البته در این مورد آقای مظلومی هم دست ما را باز گذاشته بود و از بداهه‌گویی‌هایمان استقبال می‌كرد.

فكر می‌كنید این موضوع چقدر روی مجموعه اثر داشته است؟
شاید استقبال مردم و این كه این سریال تا حد زیادی توانسته به دل مخاطب بنشیند برگرفته از همین موضوع باشد.

فكر می‌كنید طنز باغ شیشه‌ای جزو كدام دسته از ژانرهای طنز قرار می‌گیرد؟

فكر می‌كنم باغ شیشه‌ای یك مجموعه طنز موقعیت است و از این رو تمام بازیگران بار طنز را به دوش نمی‌كشند و تنها چند نفر از بازیگران شخصیت طنزگونه‌ای دارند و بقیه جدی‌تر هستند. مثل آقای قریبیان، خانم نجومی و خاطره حاتمی.

جایی شنیدم كه گویا قرار نبوده از ابتدا این مجموعه لزوما مخاطب را بخنداند. این را قبول دارید؟

بله. درواقع باغ شیشه‌ای مجموعه‌ای است جدی كه حول محور طنز می‌چرخد و تنها قصه‌هایش تا حدی با طنز آمیخته شده و از این جهت نمی‌خواسته تنها مخاطب را به خنده وادار كند.

اگر بخواهید باغ شیشه‌ای را با كارهای قبلی مهدی مظلومی مقایسه كنید چه می‌گویید؟

فكر می‌كنم كمی جلوتر رفته است. برای همین هم نمی‌توان این كار را با سایر كارهای طنز سیما مقایسه كرد. فكر می‌كنم او توانسته به هدفش نزدیك شود و مخاطب را با گونه جدیدی از طنز روبه‌رو كند.

فكر می‌كنید شكاك بودن الهام تا این حد واقعی و طبیعی است؟

شاید طبیعی نباشد. ولی باور كنید كه امثال الهام در جامعه وجود دارند و به جرات می‌توانم بگویم این شخصیت مابه‌ازای بیرونی دارد. البته خودم معتقدم كه این اندازه از شكاك بودن زندگی را مختل می‌كند.

آقای آئیش به عنوان مشاور چقدر در شكل‌گیری و جهت‌دهی این مجموعه نقش داشت؟

او در ابتدای كار حضور پررنگ‌تری داشت. اما در اواسط كار به دلیل بازی در فیلم «پوپك و مش‌ ماشاءالله» حضورش كمرنگ‌تر شد. اما با آقای مظلومی در ارتباط بود.

كدام یك از شخصیت‌های این مجموعه را بیشتر دوست داشتید؟
ایرج را دوست داشتم، چون او هم دارای سادگی و منش خاص بود. نقش آقای قریبیان و خانم نجومی را هم پسندیدم با این كه نقش‌های جدی‌تری بودند. به هر حال فكر می‌كنم در این كار همه خوب بودند و برای همین هم این سریال توانست جایگاه خودش را بین مخاطب پیدا كند.

اگر بخواهید انتقادی از این كار داشته باشید چه می‌گویید؟

به هر حال همه كارها كامل نیستند و نواقصی دارند. من فكر می‌كنم یك جاهایی ریتم كار كند شده است بخصوص قسمت‌هایی كه آقای قریبیان نریشن می‌گویند. اما باور كنید اگر وقت بیشتری داشتیم قطعا كار بهتر از این هم می‌شد.

باغ شیشه‌ای...

این مجموعه را دوست دارم و فكر می‌كنم تمام شخصیت‌های این كار در زندگی و جامعه واقعی ما وجود دارند. مانند الهام، ایرج و...

خانم نظام‌دوست، چند سالی است كه پركارتر از گذشته شده‌اید. این پركاری را خودتان تا چه حد می‌پسندید؟

گاهی خسته‌ام می‌كند ولی چون حرفه‌ام را دوست دارم شلوغی كارم را هم تحمل می‌كنم. اما در نهایت امیدوارم این پركاری باعث نشود كه در انتخاب نقش‌هایم دچار كلیشه شوم.

حالا چرا بیشتر در ژانر طنز بازی می‌كنید؟

چون فكر می‌كنم مخاطب هم در این ژانر بخصوص مرا بیشتر پسندیده است. ضمن این كه در سینمای فعلی آثار طنز بیش از گذشته ساخته می‌شود. اما با این همه به عنوان یك بازیگر سعی می‌كنم هم در آثار جدی و هم در آثار طنز حضور داشته باشم. تا در یك ژانر تنها كلیشه نشوم.

در حال حاضر چه معیارهایی برای انتخاب نقش‌هایتان دارید؟

طبیعتا فیلمنامه و كارگردان برایم در اولویت است و پس از آن نقش و گروهی كه قرار است با آنها كار كنم برایم اهمیت دارد.

در حال حاضر مشغول چه كاری هستید؟
در فیلم سینمایی «كنسرت روی آب» به كارگردانی جهانگیر جهانگیری بازی می‌كنم. همچنین در تله‌فیلم‌های برج‌آرام (مسعود اطیابی)‌ و الم شنگه (حسین قناعت)‌ نیز حضور دارم كه امیدوارم این كارها نیز به دل مخاطب بنشیند.

نعیمه نظام دوست...

بازیگری كه تلاش می‌كند هر روز بهتر از گذشته عمل كند و تجربه‌های تازه به دست بیاورد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir

 
مطالب پیشنهادی:
گفتگو با «هومن برق نورد» بازیگر مجموعه تلویزیونی باغ شیشه‌ای
وقتی که مهدی مظلومی‌ سراغ کاری متفاوت می‌رود!
تمام شخصیت‌های سریال «باغ شیشه‌ای»
یك روز در پشت صحنه سریال کمدی «باغ شیشه‌ای»
 تلخ و شیرین آدم‌های امروزی در سریال‌های تلویزیونی