رضا فیاضی
این شخصیت، اولین مقام نظامی ‌است که در زمان فتحعلی شاه قاجار وارد ایران می‌شود و زمانیکه عباس میرزا سرگرم جنگ ایران و روسیه بوده است و ایران در وضعی نابسامان قرار داشته اقدام به...
 
 "ژنرال گاردان" هستم
سریال تبریز مه آلود
به کارگردانی محمدرضا ورزی آخرین روزهای فیلمبرداری را سپری می‌کند که در آن ایفاگر نقش "ژنرال گاردان" هستم.
رضا فیاضی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون در گفتگو با "دی نا" تئاتر کودک را نوجوان پلی برای برقراری ارتباط با دنیای کودک و ایجاد انگیزه و تفکر در کودکان و نزدیک شدن به دنیای آنان با بهره‌گیری از عنصر خیال پردازی دانست.
 
آخرین فعالیتتان در زمینه تئاتر چه بود؟
نمایش "لولوی آوازه خوان" را در سال جاری روی صحنه بردم و سپس در جشنواره همدان این نمایش اجرا شد، اما در حال حاضر به دلیل مشغله‌های که در سریال‌هایی که در آن مشغول ایفای نقش هستم از فعالیت در عرصه تئاتردور شده ام.
داستان نمایش "لولوی آوازخوان" 3 لولو، مادر، پدر و کودک به نام‌های لولوما، لولو وا و لولوچه شکل می‌دهند که لولوچه باید در جشن تولد خود به پدر و مادرش ثابت کند که بزرگ شده اما نمی‌تواند و به همین صورت داستان لولوی آواز خوان که مضمونی آموزشی و کودکانه دارد شکل می‌گیرد.
در این کار من به همراه روشنک کریمی ‌و احسان مهدی به ایفای نقش پرداختیم و کارگردانی این اثر را بر اساس قصه‌ای از مرجان کشاورزی که موضوعی فانتزی و شعر بوده و در آن از موسیقی استفاده می‌شد به عهده داشتم.
 
تئاتر کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تئاتر کودک و نوجوان پلی است برای برقراری ارتباط با دنیای کودک و ایجاد انگیزه و تفکر در کودکان و نزدیک شدن به دنیای آنان با بهره‌گیری از عنصر خیال پردازی.
متاسفانه بضاعت تئاتر کودک چیزی نیست که هم ‌اکنون به نمایش گذاشته می‌شود. تئاتر کودک ما قوی‌تر است و می‌تواند برجسته‌تر باشد، اما امکانات برای بالندگی و پرورش آن فراهم نیست.
 
در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
در حال حاضر در حال ایفای نقش در یک سریال تلویزیونی 60 قسمتی بنام "امروز فردا" هستم، این سریال برای گروه کودک و نوجوان شبکه دو می‌باشد و به کارگردانی حسین قناعت و تهیه کنندگی داوود قچاق در حال فیلمبرداری ست و اثری خانوادگی است.
این سریال با مضمون کودک، داستان زندگی پسر خردسالی را به تصویر می‌کشد که در ارتباط با مسائل و مشکلاتی که خانواده‌اش با آن درگیر هستند، انشایی را می‌نویسد که این متن آغاز ماجراهایی جدید در زندگی او می‌شود. فاطمه گودرزی، احمد علامه دهر، پویا گنجی، محمد جواد جعفرپور و دریا مرادی دشت در این سریال به همراه من بازیگران این مجموعه هستند.
سریال تبریز مه آلود به کارگردانی محمدرضا ورزی نیز آخرین روزهای فیلمبرداری را سپری می‌کند که در آن ایفاگر نقش "ژنرال گاردان" هستم، این شخصیت، اولین مقام نظامی ‌است که در زمان فتحعلی شاه قاجار وارد ایران می‌شود و زمانیکه عباس میرزا سرگرم جنگ ایران و روسیه بوده است و ایران در وضعی نابسامان قرار داشته اقدام به تشکیل ارتش منسجم می‌کند. طراحی لباس متحدالشکل نظامی‌نیز توسط این شخصیت تاریخی در میان نیروهای نظامی ‌ایران صورت گرفت.
همکاری با محمدرضا ورزی در این مجموعه بسیار لذت بخش بود و معتقدم "تبریزمه آلود" از آثار ماندگار تلویزیون در حوزه تاریخ معاصر خواهد شد.
در این سریال به همراه جمشید مشایخی، محمد مطیع، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب‌صفوی، الهام حمیدی، داریوش کاردان، رزیتا غفاری، سعید امیرسلیمانی، ارژنگ امیرفضلی، سیدجواد‌هاشمی، حسین محب‌اهری، شهرام عبدلی، امیر دژاکام، چنگیز وثوقی، ولی‌الله مومنی، امیریل ارجمند، رامین راستاد، کمند امیر سلیمانی، کامران تفتی، عنایت بخشی و فقیهه سلطانی و... به ایفای نقش پرداختم. تهیه‌کنندگی این مجموعه به عهده علی لدنی است. این سریال برای پخش در بهمن و اسفند امسال در 20 قسمت 50 دقیقه‌ای از شبکه یک آماده می‌شود.
 
کارهای آماده اکرانتان چیست؟
یک سریال و چند فیلم سینمایی آماده اکران دارم مانند "سبز کوچک" به کارگردانی غلامرضا رمضانی، "گزارش مریم" به کارگردانی اسماعیل براری، "همبازی" به کارگردانی غلامرضا رمضانی، "مینی بوس" به کارگردانی محسن زارعیان، "پرنده باز" به کارگردانی عطاءالله سلمانیان، "خنده باران" با نام سابق "جای خالی زن" به کارگردانی داریوش فرهنگ را در نوبت پخش و اکران دارم.
 
تله فیلمی ‌که قرار بود کارگردانی کنید چه سرنوشتی پیدا کرد؟
متاسفانه با اینکه تمامی ‌مقدمات کار فراهم شد اما شخصی که قرار بود تهیه کنندگی کار را بر عهده بگیرد لطمه بسیاری را به کار زد و باعث شد با تمامی‌زحماتی که برای فیلمنامه و دیگر مقدمات کار کشیدم این کار را کنسل کنم ،ما چند طرح فیلمنامه به شبکه دو دادم و منتظر جواب هستم.
 
در زمینه ادبیات مکتوب فعالیت خاصی دارید؟
یک تعداد قصه را نوشته ام به نام «قصه‌های آسیه آباد» و «مورچه کوچولو» توسط انتشارات شباویز برای چاپ ارائه شده است.
"ت مثل تئاتر"، مجموعه شعری با عنوان "بازیگر" و مجموعه شعر دیگری با نام "بانوی نیلوفر" نیز به بازار نشر آمده است.
 
رضا فیاضی در پانزدهم تیر ماه سال 1332 در اهواز متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه پرداخت و کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرد. در سال 1354 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. در سال 1355 در سریال «گلباران» به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت سپس در فیلم «چریک تارا» (بهرام بیضائی) حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده دار شد. فیاض پس از آن به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی پرداخت و در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: dayna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری سریال «تبریز مه آلود»
 گزارشی از «تبریز مه‌آلود» به روایت تهیه كننده و كامران تفتی بازیگر
آخرین خبرها و عكس‌ها از سریال تاریخی جدید محمدرضا ورزی
گزارشی از پشت صحنه سریال «تبریز مه آلود» 
گریم‌هایی كه بازیگران را تاریخی می‌كند!