میزان مصرف ویتامین d3 و منابع این ویتامین را بشناسید
 مصرف ویتامین D3 به اندازه کافی می تواند در جلوگیری و پیشگیری از ایجاد لخته های خونی که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شوند تاثیر گذار باشد.

مصرف ویتامین D3 در بهبود و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است

مطالعات محققان دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد ویتامین D3 در جلوگیری و بهبود آسیب‌های سیستم قلبی عروقی نقش دارد.

به گفته پایگاه خبری مدیکال ساینس، ویتامین D3 بر اثر قرارگرفتن پوست در معرض نور خورشید در بدن تولید می‌شود. مطالعات مختلف فواید این ویتامین را برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، فشار خون، ام .اس و بیماری‌های روحی نشان می‌دهد. تحقیقات جدید محققان دانشگاه اوهایو نقش این ویتامین در جلوگیری از آسیب‌های قلبی عروقی و بازیابی آسیب‌های وارد به این سیستم را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی اخیر نشان می‌دهد بسیاری از بیماران مبتلا به حمله قلبی با کمبود ویتامین D مواجه هستند، البته این یافته به این معنا نیست که کمبود ویتامین D باعث بروز حمله قلبی می‌شود، اما خطر آن را افزایش می‌دهد.

محققان با استفاده از حسگرهای زیستی نقش ویتامین D3 را در عملکرد و بازسازی سیستم قلبی عروقی بررسی کردند. نتایج نشان می‌دهد ویتامین D3 یک محرک قوی از اکسید نیتریک است. اکسید نیتریک Nitric oxide یک مولکول اصلی پیام‌رسان در تنظیم جریان خون و بازدارنده از تشکیل لخته است. از طرفی این ویتامین میزان استرس اکسیداتیو* Oxidative Stress را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

میزان مصرف ویتامین d3 و منابع این ویتامین را بشناسید

* استرس اکسیداتیو Oxidative Stress : آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در بدن به عنوان اکسیداسیون شناخته می شود،  اکسیداسیون همان فرآیندی است که سیب را قهوه ای کرده یا باعث زنگ زدن فلز می شود. رادیکال های آزاد با ترکیبات موجود در بدن واکنش داده و آن ها را اکسید می کنند. مقدار اکسیداسیون در بدن با استرس اکسیداتیو سنجیده می شود.


نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D به شمار می آید. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. علاوه بر این، 15 دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است. نتایج این مطالعه در نشریه Nanomedicine منتشر شده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حقایقی درباره ویتامین D

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مقدار زیاد ویتامین D در بدن خطرناک است؟

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : رابطه جنسی خود را با ویتامین D بهبود ببخشید  



  گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir