نکاتی موثر برای بهبود سلامت دستگاه گوارش : نفخ و یبوست
  فیبر به بهبود هشم و یبوست کمک می کند و همچنین برای سلامت قلب و کاهش قند خونتان موثر است. ضمن این که باعث سیر شدن و سیر ماندن شما شده و به کاهش وزنتان کمک می کند

بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از از نفخ و یبوست

فیبر به شما کمک می کند

بدن شما روزانه به دریافت 20 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد، میوه ها و سبزیجاتی مثل گیلاس، انگور، فلفل دلمه، لوبیا، غلات کامل و آجیل ها می توانند فیبر بدنتان را تامین کنند. فیبر به بهبود هشم و یبوست کمک می کند و همچنین برای سلامت قلب و کاهش قند خونتان موثر است. ضمن این که باعث سیر شدن و سیر ماندن شما شده و به کاهش وزنتان کمک می کند.


جویدن آدامس برای تسکین سوزش سر دل

آدامس جویدن

جویدن آدامس باعث ترشح بزاق بیشتر در دهان شده که مشکل افزایش اسید معده را کنترل می کند. طعم نعنا در آدامس می تواند سوزش سر دل را تحریک کند بنابراین اگر به چنین مشکلی برخوردید از طعم های دیگر استفاده کنید. اگر نمی توانید با دهان بسته آدامس بجوید و هوای زیادی را وارد معده خود می کنید که باعث بدتر شدن سوزش سر دل و نفخ می شود این درمان را کنار بگذارید.


چند کیلو کم کردن به شما کمک می کند

کم کردن وزن،بستن کمربند

 

حتی اگر مقدار کمی وزن به خصوص اطراف شکم خود کم کنید می تواند مشکلاتی مثل سوزش سر دل و نفخ شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. برای رسیدن به هدف پزشکتان می تواند رژیم غذایی هوشمند و ورزش های مناسب برای شما تجویز کند.


وعده های غذایی را کوچک کنید

سالاد کاهو

یکی راه عالی برای پیشگیری از هضم نشدن، سوزش یر دل و سایر مشکلات سلامت این است که وعده های غذایی تان را کمتر از قبل کنید و آهسته غذا بخورید. معده شما برای این که احساس سیری کند نیاز به زمان دارد و اگر آهسته غذا بخورید مسلما غذای کمتری سیرتان می کند.


هیدراته بمانید

آبمیوه

مایعات به شما کمک می کند از شر مواد زائد بدن خلاص شوید و دستگاه گوارش تان به طور منظم کار کند. برای هیدراته ماندن و آبرسانی به بدن می توانید از آب ، آبمیوه یا چای استفاده کنید. آب در بسیاری از خوارکی ها هم وجود دارد بنابراین شاید نیاز نباشد که هر روز حتما 8 لیوان آب بخورید. در صورتی که ادرارتان بی رنگ یا زرد خیلی کم رنگ باشد یعنی مصرف آبتان کافیست در غیر این صورت باید به بدن بیشتر آبرسانی کنید.


برای مقابله با نفخ تحرکتان را بیشتر کنید

قدم زدن،پیاده روی

ورزش می تواند اکثر مشکلات جزئی گوارشی از قبیل نفخ و یبوست را کاهش دهد. فعالیت بدن به سیستم گوارش شما کمک می کند تحرک بیشتری داشته و مواد زائد بدن را دور بریزد. همچنین استرس را که عامل بسیاری از مشکلات گوارشی است کاهش می دهد.


پروبیوتیک ها را امتحان کنید

ماست و توت فرنگی

پروبیوتیک ها باکتری های خوب هستند که در ماست، آبمیوه، اسنک ها و مکمل ها یافت می شوند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک برای اسهال، سندرم روده تحریک پذیر IBS و بیماری التهابی روده IBD مفید باشد. ولی دانشمندان نمی دانند که کدام پروبیوتیک به چه شرایطی کمک می کند یا مقدار مورد نیاز شما چقدر است.


استرس، کولیت و یبوست

یوگا

آیا به دلیل مشکلات عصبی دستگاه گوارشتان به هم ریخته؟ مغز شما ارتباطی مستقیم با دستگاه گوارش دارد. استرس می تواند مشکلاتی مثل IBS و کولیت را بدتر کند. باید کاهش استرس را در اولویت قرار دهید، فعالیت، خواب کاهفی، مدیتیشن و استراحت می تواند مشکلات شما را کمتر کند.


رژیم غذاییتان را چک کنید

لوبیا،نفخ،دل درد

باید از مصرف خوراکی هایی که باعث ناراحتی شما می شود اجتناب کنید. برخی افراد با خوراکی های نفخ دار مثل لوبیا و نوشابه یا چربی ها مثل غذاهای سرخ کرده و پنیر مشکل دارند. برای برخی دیگر خوراکی های اسیدی مثل مرکبات، قهوه، چای و گوجه فرنگی مشکل ساز است.


ترک عادت

ترک سیگار

سیگار کشیدن دهانه ورودی مری به معده را تضعیف می کند که باعث ریفلاکس اسیدی و سوزش سر دل می شود. بنابراین می توانید با کنار گذاشتن سیگار ترش کردن معده را تعدیل کنید یا حتی از بین ببرید.


برای کاهش گاز معده آهسته بخورید

چیپس خوردن

می خواهید از شر گار معده راحت شوید؟ سرعت خوردن آب و غذایتان را کاهش دهید. غذایتان را خوب بجوید  و لقمه های کچک بردارید. اگر با دهان باز آدامس می جوید و آبنبات می خورید مصرفشان را کم کنید.


کم کردن نمک

نمک

حتی کمی نمک اضافه در غذا می تواند باعث نفخ شود. با کاهش مصرف روزانه سدیم به راحتی نفخ شکمتان کاهش پیدا می کند.


بهداشت غذایی را رعایت کنید

تخته گوشت خورد کردن

هیچ کس از مسمومیت غذایی خوشش نمی آید. اسهال ، تهوع و استفراغ.  بنابراین غذاهای سرد را سرد نگه دارید و غذایی که پخته شده است را بلافاصله مصرف کنید. از تخته های جدا برای خرد کردن میوه و سبزی و گوشت خام استفاده کنید. حتما از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید.


اگر با لبنیات مشکل دارید

توفو،شیر سویا

برخی افراد توانایی هضم لاکتوز یا قند طبیعی در شیر را ندارد که باعث ایجاد گاز در شکمشان می شود. بنابراین باید مصرف خوراکی های حاوی لاکتوز را کنار بگذارید.


چه زمانی برای مشکلات گوارشی باید به پزشک مراجعه نمایید

اگر علایم شما از بین نمی روند و تکرار می شوند یا فعالیت روزانه شما را مختل می کنند به پزشک مراجعه نمایید. اگر باردار هستید یا احتمال باردرای می دهید باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که علایم شما شدید یا همراه تب، مشکل بلعیدن یا زود به زود دستشویی رفتن دارید یا کلا مدفوعتان بند آ»ده یا مدفوع و استفراغ خونی یا تیره دارید، درد شکم دارید یا وزنتان بی دلیل کم شده حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.


بیشتر بدانید : دستگاه گوارش را با فراموش کردن این باورهای اشتباه تقویت کنید

بیشتر بدانید : 6 مشکل دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

بیشتر بدانید : علائم سرطان در دستگاه گوارش, مراقب باشید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ