آیا واقعا لازم است پس از توالت، دستهای خود را بشوییم؟ و آب را فیلتر شده مصرف کنیم؟
شستشوی دست یکی از موثرترین راههای اجتناب از بیماری است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها توصیه میکند برای شستشوی موثر پیش از خشک کردن دست حداقل 20 ثانیه دستان خود را با کف صابون بمالید.

پژوهشی که در سال 2009 انجام شد نشان داد که در مکان های عمومی که افراد باید در کنار هم از توالت بیرون می آیند و نگاه میکنند که فرد بعدی دستانش را میشوید یا خیر؟ میزان شستشوی دست بسیار افزایش می یابد. شاید احساس گناه یا اشتباه باعث میشود عادات رفتاری سالم از خود بروز دهیم، خواه این کار استفاده از آب فیلتر شده به جای آب شیر باشد یا تمیز کردن زیر انداز یوگا. اما آیا واقعا این کارها لازم است؟


 
آیا واقعا لازم است پس از توالت، دستهای خود را بشوییم؟

washyourhandsaftertoilet.jpg

بله. بارها برای این سوال به پاسخ مثبت رسیده ایم. پژوهشی در سال 2013 که در Journal of Environmental Health منتشر شد، 3749 نفر را از نظر الگوی رفتاری پس از توالت مورد ارزیابی قرار داد. در این پژوهش 10 درصد از افراد کلا دست خود را در دستشویی نشستند، 33 درصد صابون نزدند و تقریبا هیچ کسی (از افرادی که صابون استفاده کردند) با صابون دستان خود را به اندازه کافی نشُست. طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای امریکا شستشوی دست یکی از موثرترین راههای اجتناب از بیماری است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها توصیه میکند برای شستشوی موثر پیش از خشک کردن دست حداقل 20 ثانیه دستان خود را با کف صابون بمالید.


 
آیا واقعا باید از مایع ضد عفونی کننده دست استفاده کنیم؟

usehandsanitizer.jpg

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها میگوید اگر صابون در دسترس نبود، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که از شوینده بر پایه الکل (حاوی حداقل 60 درصد الکل) استفاده کنید تا برخی از میکروبهای دستتان (نه همه آنها) به سرعت نابود شوند. دکتر رانلا هیرش متخصص پوست در بوستون میگوید: "مسلما شستشوی دست با صابون بهتر است اما در شرایطی که صابون در دسترس ندارید، محلول ضد عفونی کننده دست از هیچی بهتر است."


 
آیا واقعا لازم است بر روی صندلی توالت فرنگی، از پد کاغذی استفاده کنیم؟

paperoverthetoiletseat.jpg

ملیسا هاوکینز مدیر سلامت عمومی دانشگاه امریکا که متخصص سلامت رفتاری و سلامت جامعه است میگوید: توالت فرنگی وسیله انتقال هیچ عامل عفونی نیست. اما بهتر است از پد/دستمال کاغذی برای پوشاندن سطح تماس خود با توالت فرنگی و دستمال کاغذی برای استفاده از شیر آب و دستگیره درب استفاده کنید.
 


آیا واقعا لازم است دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

dentisttwiceayear.jpg

شاید. پژوهشی در سال 2013 در Journal of Dental Research منتشر شد که نشان میدهد در صورتی که سیگار میکشید، مبتلا به دیابت هستید و یا نشانگر ژنتیکی خاصی دارید که شما را مستعد بیماری لثه میکند، احتمالا بهتر است سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت چندان فرقی نمیکند یک بار در سال و یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید. "مراقبت از دهان یک ضرورت برای بهداشت دهان و دندان است،"." طبق توصیه انجمن دندانپزشکی امریکا بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید چند وقت یک بار باید برای چکاپ مراجعه نمایید.
 


آیا واقعا به معاینه فیزیکی سالیانه نیاز داریم؟

annualphysical_copy.jpg

شاید. شواهد در مورد فواید و معایب چکاپ سالانه توسط پزشک عمومی متناقص است، با این حال 92 درصد از مردم امریکا معتقدند معاینات سالانه بخش مهمی از برنامه های مراقبت از سلامتی می باشند. اگر هیچ وضعیت پزشکی خاصی ندارید و احساس میکنید در سلامت کامل قرار دارید لازم نیست هر سال چکاپ کنید اما با این حال هر کسی باید با پزشک خود درباره معایب و مزایای آزمایشهای غربالگری و دفعات تکرار آنها صحبت کند.
 


آیا واقعا لازم است پس از ورزش، حرکات کششی انجام دهیم؟

stretchafterexercising.jpg

بله. اگر میخواهید حرکات کششی پس از ورزش را کنار بگذارید و زودتر دوش بگیرید و برنامه ورزشی تان را تمام کنید، در تصمیم خود تجدید نظر کنید. حرکات کششی به بازیابی بدن و کاهش آسیب کمک میکند. به عبارت دیگر از دست دادن ده دقیقه حرکات کششی پس از ورزش احتمال درد و آسیب ناشی از ورزش در جلسه بعدی را افزایش میدهد.


 
آیا واقعا لازم است زیر انداز (مت) یوگا را تمیز کنیم؟

yogamat_copy.jpg

بله. حتی در صورتی که اصلا عرق نکرده اید. چون زیر انداز یوگا متخلخل است و پناهگاه خوبی برای تجمع میکروبهاست. اگر هر کسی در باشگاه این کار را انجام دهد، احتمال گسترش میکروبها کاهش می یابد. این کار یک آداب باشگاهی خوب است که باید رعایت شود. اگر زیر انداز متعلق به خودتان است میتوانید هر از گاهی آن را با محلول آب و سرکه تمیز کنید.
 


آیا واقعا لازم است آب را فیلتر شده مصرف کنیم؟

filteryourwater.jpg

احتمالا نه، چون آب شیر پیش از این فراوری شده و آماده نوشیدن می باشد. با این حال کیفیت آب بستگی به محل زندگی و منبع آب و نیز کیفیت لوله های منزل شما دارد. برای مثال افرادی که آب چاه خصوصی دارند باید هر سال آن را چک کنند تا مطمئن شوند آلودگی ندارد. در صورتی که از فیلتر آب استفاده میکنید، به طور منظم آن را عوض کنید تا از تجمع موادی که باعث کاهش جریان آب، بد مزه شدن آب و تجمع آلودگی در آن میشوند، جلوگیری نمایید.
 


آیا واقعا لازم است غذاهای بسته بندی را پیش از پایان تاریخ مصرف آن استفاده کنیم؟

بله، یا آن را باید مصرف کنید یا فریز نمایید. باید توجه داشته باشید که عمر قفسه ای و عمر مصرف محصولات دو مفهوم متفاوت است. بسته به نوع محصول و تولید، ممکن است چند روز یا چند هفته بتوانید محصول را نگه دارید و پس از آن غذا را مصرف یا فریز کنید. اگر کالای فاسد شدنی یخ زده باشد، مسلما تا زمانی که یخ زده است خطری ندارد اما کیفیت آن ممکن است پس از مدتی کاهش یابد.
 


آیا واقعا لازم است میوه ها و سبزیجات را پیش از مصرف بشوییم؟

washfruitsbeforeeating.jpg

بله. شستشوی میوه ها و سبزیجات پیش از خوردن، باعث میشود خطر ابتلا به بیماریهای غذایی یا بلعیدن ناخواسته مواد باقی مانده سموم و آفت کشها به حداقل برسد. یک استثنا در مورد محصولات آماده مصرف و شسته شده وجود دارد. در مورد این محصولات شستشوی مجدد ممکن است باعث ورود باکتریها به آنها شود و بهتر است بدون شستشوی مجدد آنها را مصرف کنید.
 


آیا واقعا لازم است پیش از خواب، صورت خود را بشوییم؟

washyourfacebeforebed.jpg

این ایده خوبیست، شستن صورت به خصوص در صورتی که در طول روز مواد آرایشی یا لوسیون و ضد آفتاب بر روی آن مالیده اید، لازم است. این کار برای روشن شدن پوست مفید است و پوست صورت شما را از  باقی مانده مواد آرایشی و لوسیونها، چربی و آلودگی های روی پوست صورت تمیز می کند. اگر چه ارتباط مستقیم بین مدت زمان شسته نشدن پوست و بسته شدن منافذ پوست وجود ندارد اما عادات بد پوستی به مرور زمان بر پوست تاثیر بدی میگذارند. علاوه بر این، محصولات بهداشتی که استفاده میکنید بر روی پوست تمیز بهتر نتیجه میدهند.
 


آیا واقعا لازم است هر روز ضد آفتاب بزنیم؟

wearsunscreeneveryday.jpg

بله. حتی اگر زیاد در فضای باز نیستید و فقط سرکار میروید و برمیگردید باز لازم است ضد آفتاب بزنید تا از پوست خود در مقابل آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست محافظت نمایید.  آکادمی متخصصان پوست امریکا توصیه میکند از ضد آفتابی استفاده کنید که از شما در مقابل پرتوهای UVA و UVB محافظت کند، حداقل فاکتور حفاظتی آن (SPF) 30 بوده و همچنین ضد آب باشد.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ