آیا پخت با مایکروویو ضرر دارد؟
مطالب ذیل جمع آوری شده از تحقیقات مختلف و مقالات معتبر علمی است و امید است که مفید فایده قرار گیرد...

نکاتی در مورد غذا پختن در مایکروفر

دراین مقاله من قصد دارم تا با ارائه اطلاعاتی در خصوص روشهای مختلف پخت غذا، شما را در انتخاب نوع روش، آزاد بگذارم بدون اینکه نیاز به ترساندن شما نسبت به روش خاصی مورد نظر باشد، مطالب ذیل جمع آوری شده از تحقیقات مختلف و مقالات معتبر علمی است و امید است که مفید فایده قرار گیرد.

متاسفانه بسیاری از کمپانی‌های تولیدی دنیا بیش از هر چیز به فکر فروش محصولات خود هستند و وجود مواد سرطانزا در این محصولات چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: میزان وقوع سرطان سالانه بیش از 50 درصد به ازای هر 15 میلیون نفر تا سال 2020 افزایش می‌یابد.

همه ما مایل نیستیم که جزیی از این آمار باشیم، پس سعی کنید راههای سالمتری را برای زندگی خود برگزینید، بدون اینکه وسواس بیش از اندازه به خرج دهید یا ترس و اضطراب داشته باشید. حال در ذیل به پاسخ سوالات رایجی که در خصوص مایکروویو پرسیده می‌شود توجه کنید.

یکی از مزیتهای ماکروویو در دسترس بودن و سهولت در استفاده از آن در این دوره از زمان که همگی با کمبود وقت مواجه‌اند می‌باشد، اولین بار مایکروویو توسط ریتون اختراع شد و در سال 1954 به بازار امریکا وارد شد در آن زمان ریدرنج نامیده می‌شد. مایکرو ویو با امواج غیر یونی الکترومغناطیسی سبب به جنبش در آمدن مولکولهای غذا شده و در نهایت با تولید گرما سبب گرم شدن غذا می‌گردد.

ماکروویو گرچه از نظر سازمان غذا ودارو امریکا (FDA) در سال 1971 مورد تایید قرار گرفت اما کماکان تحقیقات در خصوص سلامتی این دستگاه ادامه دارد که چند مورد از آنها در ذیل جهت اطلاع بیشتر شما آورده شده است:

درسال 1975 در تحقیقی، که بر روی هویج و کلم بروکلی انجام شد، اعلام گردید آنها در مایکروویو به علت تخریب دیواره سلولی مواد مغذی خود را از دست می‌دهند این در حالیست که در دیگر روشهای پخت این اتفاق نمی‌افتد.

در سال 1989 در یک مطالعه توسط دانشمند سوییسی به نام دکتر هانس نشان داد که بعد از خوردن غذاهای طبخ شده با مایکروویو، تغییراتی در شیمی خون ظاهر می‌گردد، از جمله پایین افتادن هموگلوبین خون و کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد، همچنین تعداد گلبولهای سفید نیز در یک زمان مشخص و کوتاه پایین می‌افتد.

در سال 1992 یک تیم از پژوهشگران دانشگاه استنفورد گزارشی در خصوص گرم کردن شیر مادر ارائه دادند که حتی اگر شیر با درجه پایین هم گرم شود سبب از بین رفتن آنزیم لیزوزم می‌گردد که ماده‌ای مفید در از بین بردن باکتریهاست.

در سال 1998 محققان ژاپنی، خبر از نابودی ویتامین B12 توسط مایکرو ویو دادند. در واقع اگر ماده غذایی بیش از 6 دقیقه در مایکروویو قرار گیرد بیش از نیمی از این ویتامین را از دست می‌دهد. که بیش از مقدار معمول در روش پختهای معمولی است.

در سال 2003 پژوهشگران اسپانیایی، اعلام کردند مواد مغذی موجود در سبزیجات بیش از روشهای دیگر از بین می‌روند. برای مثال کلم بروکلی مواد آنتی کسیدان خود را در مایکروویو 80% و در بخار پز 10% از دست می‌دهد.

اگر مایکروویو را برای پخت غذای خود انتخاب نموده‌اید، بهتر است تا نکات زیر را بیشتر رعایت کنید.

سعی کنید برای گرم کردن غذا از ظرفها و یا از کاورهای پلاستیکی استفاده نکنید، چرا که دیده شده است که مواد آزاد شده از این ظروف از جمله (phthalates or nonylphenol) که در بدن نقشی شبیه استروژن دارد و سبب کاهش تعداد اسپرم در مردان و تشدید کننده بیماریهای سینه در زنان می‌گردد.

همیشه از ظروف شیشه‌ای و سرامیکی استفاده کنید و هرگز اجازه ندهید غذای شما بیش از اندازه پخت شده و یا بسوزد، همچنین موقع خارج کردن غذا از مایکروویو مراقب باشید تا دچار سوختگی نشوید.

بسیاری از شما این سوال را دارید که بالاخره بهترین روش پخت چیست؟ می‌توان گفت بهترین روشی که مواد مغذی، قابل نگهداری است همان روش بخارپز است و بعد از آن روش تفت دادن در مقدار کمی آب است.

سعی کنید از پخت بیش از حد غذا خودداری کنید، از حرارت دادن روغن در دمای بالا پرهیز کنید. اگر می‌خواهید مدت طولانی و با سلامتی کامل زندگی کنید از روشهای مختلف پخت مانند جوشاندن، تفت دادن، کباب کردن به طور متعادل استفاده کنید.

بیشتر بدانید : چگونه از اثرات مضر مایکروفر در امان بمانیم؟

بیشتر بدانید : استفاده از مایکروفر برای سلامتی مضر است؟

بیشتر بدانید : این مواد غذایی را هرگز در مایکروفر قرار ندهید

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ