چند پیشنهاد از متخصص طب سنتی برای روزه گرفتن در روزهای کرونایی
 این روزها با شیوع کرونا و ماه رمضان سوال بسیاری از مردم روزه داری با وجود بحران کروناست که در این مطلب متخصص طب سنتی به برخی از این سوالات پاسخ می دهد

توصیه های طب سنتی برای گرفتن روزه 

دکتر نفیسه حسینی یکتا، نائب رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران و معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در رابطه با "توصیه های طب سنتی برای روزه داری و تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام شیوع کرونا" صحبت کردند.

خوب بخوابید تا سیستم ایمنی بدنتان در ماه رمضان ضعیف نشود!

وقتی می خواهیم در خصوص تفویت سیستم ایمنی صحبت کنیم تغذیه بخشی از مسأله است و در مجموع اصلاح سبک زندگی کمک می کند برای اینکه سیستم ایمنی تقویت شود.

ما در طب سنتی شش اصل خواب، تغذیه، ورزش، پاکسازی بدن از مواد زائد و نگهداری مواد خوب در بدن ،هوای مطلوب و حالات روحی و روانی را برای حفظ سلامتی و سبک زندگی صحیح می شناسیم .

در ماه رمضان متأسفانه ساعات خواب خیلی خوب و مشخص نیست ولی باید سعی کنیم که تا حد امکان ساعت کافی را برای خوابمان تنظیم کنیم تا کیفیت خواب خوبی را داشته باشیم چون کم خوابی زیاد سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

باید انواع گروه های غذایی را در رژیم غذایی خود در ماه رمضان قرار دهیم به ویژه در این ایام که با بیماری کرونا روبرو هستیم و لازم است سیستم ایمنی قوی تری هم داشته باشیم.

بیشتر بدانید : تقویت سیستم ایمنی بدن با 8 راه طبیعی

بیشتر بدانید : پیشگیری از کرونا با مصرف ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

این سوپ و آش را در وعده افطار میل کنید تا بدنتات قوی شود

در رژیم غذایی ماه رمضان، غذاهایی چون سوپ و آش را معمولا در افطار داریم ولی توصیه می کنیم در سوپ و آش از سبزیجات فراوان، آلو و روغن زیتون استفاده شود تا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، از بروز یبوست و مشکلات گوارشی جلوگیری کند. همچنین استفاده از به آب پز، شلغم آب پز و کدو حلوایی آب پز هم در ضعف هاضمه و یبوست در این ایام مفید هستند.

حسینی یکتا دو غذای مقوی هم برای وعده ی افطار به منظور تقویت سیستم ایمنی به روزه داران پیشنهاد داد: یک آشی را پیشنهاد می دهیم که ترکیبی از برنج، بلغور، پیاز، مقداری کاهو، اسفناج، جعفری، هویچ، گشنیز و مقدار مورد نیاز نمک و زردچوبه است. همچنین سوپ پیشنهادی ما برای این ایام هم ترکیبی از برنج، ماش، جو، هویچ، کدو، گشتیز، جعفری، آلو بخارا و مقداری گوشت مرغ است که به تقویت سیستم ایمنی می تواند کمک کند.

افرادی که بیماری زمینه ای دارند با این شرایط می توانند روزه بگیرند؟

روزه داران از درهم خوری، سنگین خوری و پرخوری در ایام ماه مبارک خودداری و از غذاهای دیرهضم را کمتر استفاده کنند، در خصوص افرادی که بیماری زمینه ای دارند ولی می خواهند روزه بگیرند نیز توصیه می کنیم، تحت نظر و تأیید پزشک خود روزه بگیرند نه خودسرانه.

بنابراین افرادی هستند که بیماری زمینه ای دارند اما سیستم بدنی قوی ای دارند، بیماریشان کنترل شده و در نتیجه پزشکشان اجازه روزه داری را به آن ها می دهد، می توانند بر اساس توصیه های طب سنتی روزه داری خوبی داشته باشند.

چند پیشنهاد غذایی برای روزه داری افراد ریوی و دیابتی

مثلا به افرادی که سن بالاتری دارند و ضعیف ترند توصیه می کنیم در رژیم غذایی خود در ماه رمضان "نخودآب" را داشته باشند که ترکیبی از به، گوشت گوسفند و پیاز است.

کسانی که مشکلات ریوی دارند، استفاده از سوپ جویی که در آن نخود و مرزه ریخته شده باشد، بسیار کمک کننده است. همچنین در کسانی که دیابت دارند مصرف خورشت کدو، خورشت لوبیا سبز، خورشت بامیه و مصرف پیاز و سبزیجاتی چون شوید و جعفری مفید و مؤثر است.

بیشتر بدانید : علائم دیابت چیست؟

برای رفع تشنگی و خشکی گلو در طول روزه داری چه بخوریم؟

با توجه به اینکه خشکی گلو و تشنگی می تواند خطر ابتلا به کرونا را در افراد افزایش دهد، روزه داران می توانند به منظور رفع تشنگی در طول روزه داری، در زمان سحر به اندازه ی یک قاشق چایخوری از تخم خرفه ای که حداقل چهار تا پنج بار در دوغ خیسانده می شود و دوغ را جذب می کند، استفاده کنند.

روزه داران از مصرف غذاهای سنگین، خمیری، دیر هضم مانند ماکارونی، لازانیا و پیتزا در زمان سحر پرهیز کنند چون با مصرف این ها ایجاد تشنگی بیشتری نسبت به سایر غذاها در طول روز خواهند داشت.

در ماه رمضان هم مانند روزهای دیگر از مردم می خواهیم تمام توصیه های وزارت بهداشت مانند شستشوی مکرر دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و اماکن شلوغ را جدی بگیرند. امیدواریم با رعایت نکات بهداشت شخصی و اجتماعی فشار را از روی دوش کادر درمان برداریم و شاهد کم شدن تعداد بیماران کرونایی باشیم.

بیشتر بدانید : آمادگی برای روزه داری با چند نکته مهم

بیشتر بدانید : در دوران کرونا میتوانیم روزه بگیریم؟

بیشتر بدانید : خوردن این غذاها در ماه رمضان خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد!

بیشتر بدانید : چرا خوردن شیرینی برای سحری توصیه نمی شود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: بهداشت نیوز