چند خوراکی مفید برای حفظ سلامت ریه، از گردو تا سیب
تغذیه سالم یکی از مهم ترین عواملی است که به حفظ سلامت تمام بخش های بدن کمک می کند، از جمله حفظ سلامت ریه، در این مطلب به غذاهایی اشاره می کنیم که به داشتن ریه سالم کمک زیادی می کنند

برای داشتن ریه سالم چه غذاهایی بخوریم؟

زمانی که صحبت راجع به نقش تغذیه بر سلامت می‌شود، معمولا به‌نظر نمی‌رسد که خوراکی‌ها در بهبود سلامت ریه‌ها نیز موثر باشند. حال‌ آنکه مصرف بعضی خوراکی‌ها به حفظ عملکرد ریه‌ها و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند. این نکته به‌خصوص طی این روزها که آلودگی هوا در وضعیت هشدار قرار دارد و بروز مشکلات تنفسی بیشتر است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

در ادامه این مطلب به معرفی مواد غذایی اشاره کرده ایم که مصرف شان می تواند به محافظت از ریه های مان کمک کند. این مواد غذایی عبارتند از:

بیشتر بدانید : تضمین سلامت ریه با 7 قدم موثر

بیشتر بدانید : بهترین مواد غذایی برای سلامت ریه

پیاز برای سلامت ریه 

پیاز خوراکی عالی برای حفظ سلامت ریه‌هاست زیرا مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان دارد که به حفظ ریه‌های سالم کمک می‌کند. ثابت شده که ترکیبات گوگردی پیاز التهابات را کاهش می‌دهد و می‌تواند در کم‌شدن خطر عفونت مجاری تنفسی نقش داشته ‌باشد. به علاوه، مصرف پیاز موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و علائم مشکلات تنفسی مانند نفس‌‌زدن را بهبود می‌بخشد.

سبزیجات برگ‌دار سبز تیره

این گروه از سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که از سلامت ریه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از ترکیبات سمی و آلاینده‌ها محافظت می‌کند. سطح بالای کاروتنوئیدها در اسفناج تاثیر مثبتی در حفظ سلول‌های ریه و کاهش سرطان دارد. مصرف سبزیجات برگ‌دار سبز التهابات بدن را کم کرده و ایمنی در برابر عفونت‌های تنفسی را تقویت می‌کند.

ماهی

مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم ماهی‌های چرب عامل قوی برای حفظ سلامت ریه‌ها محسوب می‌شود. ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا3 است که نقش مهمی در تنظیم التهابات بدن دارد. براساس پژوهش‌ها، امگا3 ماهی در بهبود عملکرد سیستم قلبی‌عروقی و کاهش فشار خون موثر است که می‌تواند در سلامت ریه‌ها نقش داشته ‌باشد.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی خوراکی مفید برای ریه‌هاست زیرا آنتی‌اکسیدان قوی به‌نام لیکوپن دارد که از سلول‌ها در برابر آسیب‌‌های اکسایشی محافظت کرده و التهابات را کم می‌کند که دو عامل مهم سلامت ریه‌ها محسوب می‌شود. مصرف گوجه‌فرنگی به‌دلیل وجود خواص ضدسرطانی تا حدی احتمال سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم موثر باشد و علائم آن را در طول زمان کاهش دهد.

سیر

سیر علاوه بر تقویت ایمنی بدن حاوی ترکیباتی به‌نام آلیسین است که تاثیر ضدمیکروبی آن می تواند در مقابله با باکتری‌های ریه‌ها، پیشگیری از بروز عفونت‌های تنفسی و بهبود سلامت ریه‌ها نقش داشته ‌باشد. خواص ضدالتهاب سیر باعث می‌شود تورم مجاری تنفسی کاهش یابد و تنفس راحت‌تر شود که به‌خصوص برای مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی مانند آمفیزم و برونشیت مفید است. 

بیشتر بدانید :  خواص شگفت انگیز سیر خام

ریه سالم با گردو

گردو به‌خاطر امگا3 فراوان شهرت دارد که این اسیدهای چرب در کاهش التهابات بدن از جمله ریه‌ها موثر هستند زیرا التهابات معمولا با بروز بیماری‌های مختلف ریوی همراه است. گردو حاوی ویتامینE است که تاثیر آنتی‌اکسیدانی قوی در برابر آسیب‌های سلولی دارد و می‌تواند در محافظت مجاری ریوی در برابر ترکیبات سمی محیطی نقش داشته ‌باشد. 

بیشتر بدانید :  گردو و پیشگیری از چندین بیماری مهم

سیب 

تاثیر سیب در سلامت ریه‌ها به‌خاطر کوئِرستین؛ آنتی‌اکسیدان قوی با تاثیر ضدالتهاب است. مطالعات بسیاری در مورد تاثیر این ماده در محافظت نسبت به بعضی سرطان‌ها به‌خصوص سرطان‌ ریه صورت گرفته ‌است. سیب حاوی ترکیبی به‌نام پکتین است که به تقویت ایمنی بدن کمک کرده و تجمع مخاط‌ها در مجاری تنفسی و تنفس را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید : برای اینکه ریه ای سالم و قوی داشته باشیم چه بخوریم؟

بیشتر بدانید :  تقویت ریه و دستگاه تنفسی با چند نکته مهم

بیشتر بدانید :  بهترین غذاها برای داشتن ریه سالم و تنفس راحت

بیشتر بدانید :  علائمی که خبر از بیماری ریه ها می دهد

 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir