قرص دیکلوفناک سدیم Diclofenac Sodium برای چیست؟
 قرص دیکلوفناک یک داروی پر مصرف است که گاهی خودسرانه مورد مصرف قرار می گیرد، بنابراین لازم است شناخت کاملی نسبت به این دارو داشته باشید

 نام تجاری دارو : Voltaren
نام ژنریک دارو : Diclofenac Sodium

دیکلوفناک Diclofenac برای تسکین درد، التهاب و سفتی مفاصل ناشی از آرتریت مصرف می شود. بهبود این علائم به شما کمک می کند بتوانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID است. 

اگر در حال درمان شرایط مزمنی مانند آرتریت هستید، در مورد روش های درمانی غیر دارویی با پزشک مشورت کنید. 


چگونگی مصرف دیکلوفناک 

قبل از شروع مصرف دارو ابتدا قسمت راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید. اگر با وجود مطالعه راهنمایی مصرف دارو سوالی در مورد آن دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. 

دیکلوفناک یک داروی خوراکی است که باید با یک لیوان آب بلعیده شود، مگر اینکه پزشک توصیه های دیگری در مورد مصرف این دارو کرده باشد. بعد از خوردن دیکلوفناک حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. 

اگر در زمان مصرف این دارو احساس ناراحتی معده می کنید، بهتر است ان را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید. با این حال مصرف دیکلوفناک با هر یک از موارد نامبرده جذب آن را کمتر کرده و تسکین درد را به تعویق می اندازد، به ویژه اگر دارو را به طور منظم مصرف نمی کنید. 

قرص دیکلوفناک سدیم باید به طور کامل بلعیده شود، از خراشیدن، شکستن یا جویدن آن اجتناب کنید. خراشیدن، شکستن یا جویدن دارو باعث می شود پوشش روی دارو از بین برود و در نتیجه عوارض جانبی آن بیشتر می شود. 

میزان مصرف دارو با توجه به شرایط بیماری، پاسخ بدن به درمان و سایر شرایط پزشکی تعیین می شود. هر گونه دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی، حتما به پزشک اطلاع دهید تا عوارض جانبی را به حداقل برسانید. بهتر است داروی دیکلوفناک را به کمترین میزان ممکن (که دارای اثربخشی است) و کوتاهترین دوره مصرف کنید. میزان مصرف دارو و دوره مصرف آن را خودسرانه افزایش ندهید. 

برای شرایط مزمن مانند آرتریت مصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید. در مورد خطرات و مزیت های مصرف دارو با پزشک خود یا پزشک داروخانه مشورت کنید. 

برای شرایطی مانند آرتریت لازم است تا 2 هفته دارو به طور منظم مصرف شود تا اثر بخشی آن مشاهده شود. 

اگر دیکلوفناک را در زمان نیاز مصرف می کنید ( و نه طبق یک برنامه منظم) به یاد داشته باشید که داروهای ضد درد اگر در صورت مشاهده اولین علائم درد مصرف شوند، بهترین اثربخشی را خواهند داشت. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود و بعد دارو را مصرف کنید، بهتر است بدانید دارو اثربخشی خوبی نخواهد داشت. 

در صورت مصرف دارو و بدتر شدن شرایط به پزشک مراجعه کنید. 


عوارض دیکلوفناک سدیم 
Diclofenac,دیکلوفناک

در زمان مصرف دیکلوفناک ناراحتی معده، تهوع، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، گاز معده، سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

به یاد داشته باشید که پزشک با آگاهی از عوارض دارو آن را تجویز کرده است و مطمئن باشید مزیت های دارو برای تان بیشتر از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که دیکلوفناک مصرف می کنند، هیچ عارضه خاصی مشاهده نمی کنند. 

قرص دیکلوفناک ممکن است فشار خون را افزایش دهد، بنابراین فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و اگر عدد آن بالاست حتما به پزشک اطلاع دهید. 

در صورت بروز هر یک از این عوارض جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

  • تغییر در شنوایی (مانند وزوز گوش)
  • نوسانات خلقی و روحی 
  • مشکل در بلع یا بلع دردناک 
  • نشانه هایی از نارسایی قلبی (از جمله التهاب پاها یا مچ پاها، خستگی غیر عادی، افزایش وزن غیر عادی یا ناگهانی)

هر یک از عوارض زیر به ندرت رخ می دهند، اما در صورت مشاهده بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید چرا که عوارض خطرناکی هستند: 

  • نشانه هایی از مشکل کلیوی (به عنوان مثال تغییر در میزان ادرار)
  • سفت شدن بدون دلیل گردن 

دیکلوفناک به ندرت باعث بروز بیماری های کبد می شود. در صورتی که علائم بیماری کبد را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید، این علائم عبارتند از : 

  • تیره شدن ادرار 
  • تهوع و استفراغ مداوم 
  • از دست دادن اشتها 
  • درد معده یا درد شکم 
  • زرد شدن چشم ها یا پوست 

بروز واکنش حساسیتی نسبت به دیکلوفناک به ندرت رخ می دهد. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، علائم این واکنش حساسیتی عبارتند از: 

  • جوش های پوستی 
  • خارش و التهاب به ویژه در صورت، زبان و گلو 
  • سرگیجه شدید 
  • مشکل تنفسی 

موارد بیان شده لیست کامل عوارض دیکلوفناک نیستند. اگر عوارض دیگری مشاهده کردید که در اینجا به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید. 


اقدامات احتیاطی قبل از مصرف دیکلوفناک سدیم 
Diclofenac,دیکلوفناک

قبل از شروع مصرف قرص دیکلوفناک سدیم اگر به این دارو یا هر داروی دیگری (از جمله آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ) حساسیت دارید و یا هر گونه حساسیت غذایی دارید، به پزشک اطلاع دهید. 

قبل از شروع مصرف قرص دیکلوفناک در مورد سوابق پزشکی خود با پزشک صحبت کنید، به ویژه اگر دچار هر یک از بیماری های زیر بوده اید یا هستید: 

  • آسم (از جمله بدتر شدن حمله های تنفسی بعد از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)
  • مشکلات خونریزی یا لخته شدن خون 
  • بیماری قلبی (از جمله سابقه بروز حمله قلبی) 
  • فشار خون بالا 
  • بیماری کبد 
  • توده در بینی مانند پولیپ بینی 
  • وجود مشکل در معده، روده یا مری (از جمله خونریزی، زخم معده یا سوزش سر دل مداوم) 
  • سکته مغزی 

گاهی با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، از جمله دیکلوفناک، مشکلات کلیوی بروز می کنند. احتمال بروز مشکل کلیوی بیشتر است اگر دچار کم آبی، نارسایی قلب یا بیماری کلیه باشید و یا سن فرد مصرف کننده بالا باشد و یا در حال مصرف داروهای دیگری هستید که احتمال بروز تداخل دارویی افزایش می یابد. 

طبق دستور پزشک آب و مایعات زیاد بنوشید تا از بروز کم آبی پیشگیری کنید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر در میزان ادرار بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. 

قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف داروی دیکلوفناک یا هر داروی دیگری هستید (از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی). 

قرص دیکلوفناک سدیم ممکن است باعث بروز خواب آلودگی و سرگیجه شود. در زمان مصرف داروی دیکلوفناک تا زمان هوشیاری کامل و رفع خواب آلودگی و سرگیجه از رانندگی و یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید. اگر ماری جوانا مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. 

دیکلوفناک ممکن است منجر به خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو، به ویژه اگر با دیکلوفناک ترکیب شود، خطر بروز خونریزی معده را افزایش می دهد. در زمان مصرف دیکلوفناک از نوشیدن الکل  کشیدن سیگار اجتناب کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک مشورت کنید. 

دیکلوفناک حساسیت به خورشید را افزایش می دهد. در زمان مصرف این دارو مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید و از آفتاب گرفتن و استفاده از صندلی های سولار نیز اجتناب کنید. قبل از بیرون رفتن حتما ضد آفتاب بزنید یا پوست بدن و صورت خود را بپوشانید. در صورت مشاهده آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی و قرمزی به پزشک مراجعه کنید. 


قرص دیکلوفناک برای سالمندان 
Diclofenac,دیکلوفناک

سالمندان ممکن است به عوارض دیکلوفناک حساس تر باشند، به ویژه به عوارضی مانند خونریزی معده یا روده، مشکلات کلیوی و بدتر شدن مشکل ضربان قلب. بهتر است این دارو با احتیاط بیشتری توسط سالمندان مصرف شود. 


قرص دیکلوفناک در بارداری 

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از شروع مصرف دیکلوفناک حتما به پزشک اطلاع دهید. مصرف قرص دیکلوفناک در دوره بارداری تنها در صورت نیاز توصیه می شود. به علاوه مصرف این دارو در سه ماهه اول و سه ماهه آخر بارداری توصیه نمی شود. مصرف دیکلوفنکا در سه ماهه اول و آخر بارداری به نوزاد متولد نشده آسیب می زند. 


قرص دیکلوفناک در دوران شیردهی 

دیکلوفناک می تواند وارد شیر مادر شود، گرچه تاکنون گزارشی در مورد تاثیر آن بر روی نوزاد شیر خوار مشاهده نشده، اما قبل از شروع مصرف دیکلوفناک در دوران شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید. 


 بیشتر بدانید : مسکن دیکلوفناک خطر سکته را افزایش می دهد

بیشتر بدانید : عوارض بروفن و دیکلوفناک که باید بدانید

بیشتر بدانید : شیاف‌ ها، داروهایی بدون عوارض گوارشی و کبدی

بیشتر بدانید : فروش دیكلوفناک در داروخانه ها ممنوع شد


 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ