تفاوت تاثیر عوارض جانبی داروها روی بانوان و آقایان
 بین بدن زنان و مردان تفاوت های زیادی وجود دارد که این تفاوت ها باعث شده عوارض دارو ها روی بانوان بیشتر از آقایان باشد

 عوارض جانبی داروها روی بانوان بیشتر از آقایان است

بررسی گسترده‌ای روی عوارض جانبی داروها نشان می‌دهد عوارض جانبی مصرف داروها در زنان در حدود دو برابر بیشتر از مردان بروز می‌کند. این وضعیت درباره همه داروها مشاهده نمی‌شود. بعضی از این عوارض به هورمون‌های داخلی بدن زنان و بخشی به عملکرد دستگاه‌ها مربوط می شود. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم :

 چرا بانوان بیشتر درمعرض عوارض جانبی داروها قراردارند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند چون عملکرد بدن زنان و مردان در بسیاری از بخش‌ها شبیه هم است، پس واکنش بدن آن‌ها در زمان مصرف داروها یکسان است. در حالی که بدن زنان و مردان تفاوت‌های قابل توجهی دارد که این  تفاوت‌ها می‌توانند تا حد زیادی چرایی بروز عوارض جانبی شدیدتر داروها را توضیح دهند.

 دستگاه گوارش

معده زنان زمان طولانی‌تری برای انجام کار خود در مقایسه با معده مردان نیاز دارد. در نتیجه، داروها زمان بیشتری در معده زنان می‌ماند. علاوه برآن معده زنان به صورت معمول حالت اسیدی بیشتری در مقایسه با مردان دارد.

 ابعاد اعضای داخلی

  اعضای داخلی زنان به صورت معمولی از مردان کوچک‌تر است. این موضوع به ویژه درباره اعضایی مانند کبد که نقش مهمی در متابولیسم داروها بر عهده دارد، اهمیت بیشتری دارد.

 کلیه زنان آهسته‌تر از کلیه مردان کار می‌کند و در نتیجه داروها دیرتر از بدن زنان خارج می‌شود.

 میزان پلاسما در زنان کمتر از مردان است. در نتیجه غلظت داروها در خون زنان می‌تواند بالاتر باشد.

 درصد چربی در بدن زنان به صورت معمول بیشتر از مردان است. این موضوع تاثیر مستقیم بر متابولیسم داروها در بدن دارد.در نهایت این که هورمون‌های بدن زنان به واسطه دوره ماهانه در طول ماه تغییر می‌کند که این موضوع می‌تواند روی عملکرد داروها اثر بگذارد.

هنوز در داروسازی تفاوت آشکاری بین میزان مصرف دارو در زنان و مردان وجود ندارد و از طرفی آزمایش‌های بالینی برای تعیین دوز دارو بیشتر روی مردان انجام شده است.

 روش های کاهش عوارض جانبی داروها

واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در این زمینه را باید شرکت‌های داروسازی بردارند. تا به این جا در بسیاری از تست‌های آزمایشگاهی و بررسی داروها، نمونه بیشتر از بین مردان انتخاب شده است و در نتیجه هنوز اطلاعات دقیقی درباره واکنش بدن زنان به برخی داروها و طول عمر آن در بدن زنان نداریم اما خود زنان هم می‌توانند در کوتاه مدت قدم‌هایی بردارند.

در زمان مصرف دارو به عوارض جانبی آن توجه داشته باشید. اگر عوارض آزاردهنده است به هیچ عنوان دارو را سرخود قطع نکنید و با پزشک تماس بگیرید و درباره کاهش دوز یا جایگزین کردن دارویی جدید با او مشورت کنید.

برخی اقدامات می‌تواند عوارض جانبی داروها را کاهش دهد. این دستورات معمولا روی بروشور داروها نوشته شده‌ است. در این باره اطلاعات کافی به دست آورید و سعی کنید حتما آن ها را رعایت کنید.

بیشتر بدانید : زنها سرمایی ترند یا مردها؟ چرا؟

بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که دارو ها را بی اثر می کنند

بیشتر بدانید : ارگاسم مردان و زنان چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد؟

بیشتر بدانید : شایع ترین عوارض جانبی داروها را بشناسید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com