روش های استفاده از سدر برای زیبایی پوست و مو در طب سنتی
برگ سدر در تركیبات آرایشی و شامپوها زیاد استفاده می‌شود. از این برگ ضمادی تهیه می‌شود كه اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم‌ها و پاكسازی پوست كمك می‌كند

پوست شفاف و موهای زیبا با سدر

با این نسخه‌های طبیعی لایه‌برداری کنید، با ریزش مو بجنگید و پوستتان را شفاف کنید.

درست است كه سبك زندگی افراد به گونه‌ای شده كه آنها را هر روز بیشتر از روز قبل از طبیعت دور می‌كند اما كیست كه نخواهد زیبایی طبیعی صورتش را با گیاهانی كه در طبیعت موجود است، حفظ نكند؟! یكی از گیاهانی كه می‌توانید برای به دست آوردن زیبایی طبیعی روی آن حساب كنید، سدر است. سدر از آن گیاهانی است كه تقریبا همه قسمت‌های آن در زیبایی و سلامت بدن شما می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد. وقتی بدانید كه سدر پوست را خنك می‌كند و موها را حالت می‌دهد و كلی فواید دیگر برای پوست و مو دارد دیگر آسان از كنار این گیاه نمی‌گذرید. البته اگر قرار باشد از سدر برای زیبایی‌تان استفاده كنید، باید كاربرد آن را در موارد مختلف و قسمت‌های متعدد بدانید. دكتر علیرضا عباسیان؛ متخصص طب سنتی درباره خواص این گیاه جادویی و كاربرد آن در زیبایی توضیح می‌دهد.

بیشتر بدانید :  خواص سدر، روشهای استفاده از سدر در زیبایی پوست و مو!

بیشتر بدانید : میوه درخت سدر چه خواصی دارد؟

اگر پوستی کشیده‌ می‌خواهید از سدر استفاده کنید

سدر یكی از گیاهانی است كه در طب سنتی به آن قابض می‌گویند. همین خاصیت سدر باعث فشردگی و تقویت اعضا می‌شود و در اصل اعضا را از سستی و شلی درمی‌آورد. نام دیگر سدر كنار است كه گیاهی خوشبو و دارای مزاج سرد و خشك است. میوه‌ این گیاه هم به شكل سنجد است و در مناطق جنوبی ایران موجود است. واقعیت این است كه اغلب اجزای سدر خاصیت دارویی دارد. میوه، برگ، شكوفه و حتی ریشه سدر قابل استفاده است.


سدر، مرهمی بر زخم‌های قدیمی

برای بهبود جای زخم هم می‌توان از سدر استفاده كرد. البته اگر جای زخم اسكار گذاشته و عمیق باشد نمی‌توان چندان امید داشت كه سدر كاری بكند اما اگر زخم سطحی باشد می‌توان پودر آن را با آب مخلوط كرد و روی زخم مالید و بعد از چند دقیقه بشویید. یادتان باشد دفعات زیادی باید این كار را انجام دهید.


سدر، نسخه‌ای برای گرمایی‌ها

میوه سدر قبل از میوه شدن شكوفه‌ای می‌دهد كه ضماد آن را می‌توان برای رفع عرق‌سوز شدن پا در حمام استفاده كرد. روش استفاده از آن به این ترتیب است كه شكوفه را خشك كرده و بعد آسیاب می‌كنند و پودر آن را با مقداری آب مخلوط می‌كنند. اگر بخواهید پوست را هم همراه با عرق‌سوز درمان و تقویت كنید، بهتر است سه قاشق پودر شكوفه، دو لیوان آب و دو قاشق سركه را با هم مخلوط كرده و در حمام روی نقاط عرق‌سوز شده قرار دهید. بگذارید این تركیب 15 تا 20 دقیقه روی نقاط عرق‌سوز شده باقی بماند. این كار اگر دو بار در روز انجام شود بعد از دو تا سه روز عرق‌سوزی برطرف می‌شود.


لایه‌برداری‌ با برگ سدر

برگ سدر در تركیبات آرایشی و شامپوها زیاد استفاده می‌شود. از این برگ ضمادی تهیه می‌شود كه اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم‌ها و پاكسازی پوست كمك می‌كند. استفاده از سدر در افرادی كه پوستی چرب دارند، راحت‌تر است. اگر بخواهید سدر اثر معمولی داشته باشد با آب و اگر بخواهید اثرش تقویت شود با كمی سركه و آب مخلوط كنید و خوب كه به هم خورد روی پوست بمالید و بگذارید خشك شود بعد با دست به صورت دورانی آن را ماساژ دهید و در اصطلاح اسكراب كنید. در واقع با این كار شما پوست را می‌سایید. این حركت كمك می‌كند لایه‌برداری خوبی انجام شود و علاوه بر این پوست تمیز شود.


اگر پوستی نرم و شفاف می‌خواهید، سدر را فراموش نکنید
سدر,پودر سدر

از خواص زیبایی این گیاه این است كه باعث نیكویی رنگ رخسار می‌شود. در صورتی كه مشكل پوست شما كدری آن است و می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط كرده یا با ماست تركیب كنید و تازه به تازه استفاده كنید. از آنجا كه روغن بادام تلخ چرب است مشكلی برای پوست ایجاد نمی‌كند و میتواند یكی دو ساعت روی پوست بماند. برای این كار سدر را بجوشانید و آبش را با هم وزن خودش روغن بادام تلخ مخلوط كرده و روی شعله آهسته هم بزنید تا آبش بخار شود و عصاره سدر در بادام تلخ بماند. این كار را می‌توان با روغن زیتون هم انجام داد چون روغن بادام تلخ كمی گران است. در نهایت روی روغن زیتون كمی روغن بادام تلخ بریزید و بگذارید روی پوست باشد. این مخلوط هر چه بیشتر روی پوست بماند اثرش بیشتر است.


ریزش مو را با سدر متوقف کنید

سدر مقوی مو است و موها را تقویت می‌كند و از ریزش مو جلوگیری می‌كند اما برای ریزش مو باید مو را طبقه‌بندی كرد. افرادی كه منافذ گشادی در پوست سرشان دارند و قطر موهای‌شان زیاد است، از آنجا كه گیاه سدر حالت قابض دارد، برای این تیپ ریزش‌ها ایده‌آل است اما افرادی كه پوست خشك دارند و منافذ موهای‌شان تنگ است، معمولا موهای نازكی دارند.

  • این افراد نباید از سدر استفاده كنند و به جای آن تركیباتی كه عصاره گرم دارند مانند سیر، فلفل یا عصاره بادام استفاده كنند.

  • در این حالت منافذ پوست باز می‌شود و موها می‌توانند از این منافذ بیرون بیایند.


 اشتهای‌تان را با سدر تقویت کنید

اگر زیادی لاغر هستید و می‌خواهید كمی چاق شوید بهتر است روی ریشه سدر حساب كنید. ریشه گیاه سدر را با آب بجوشانید تا به رنگ قرمز دربیاد بعد آن را نوش‌جان كنید. این معجون باعث چاقی می‌شود و برای افرادی كه لاغر هستند و می‌خواهند چاق شوند، استفاده می‌شود.


صمغ سدر برای شوره سر

شوره سر یكی از مشكلاتی است كه علل بسیاری می‌تواند داشته باشد اما یكی از درمان‌هایی كه می‌توان برای آن در نظر گرفت، سدر است. گیاه سدر صمغی دارد كه می‌توان آن را در آب حل و روی سر استفاده كرد. این تركیب در افرادی كه شوره سر دارند اثری معجزه آسا دارد. اگر بخواهید می‌توانید از شامپوهای آماده سدر برای این مشكل استفاده كنید.


خواص دیگر سدر که باید بدانید

همان‌طور كه گفته شد، قسمت‌های مختلف سدر می‌تواند در زیبایی صورت موثر باشد. میوه سدر هم از این قاعده مستثنی نیست. البته میوه سدر با وجود آنكه برای دستگاه گوارش مفید است، می‌تواند نفاخ هم باشد اما همین میوه ترش در كسانی كه جوش‌های صورت دارند یا پوست صورت‌شان چرب است اما بدن خشكی دارند می‌تواند موثر باشد. میوه سدر مقداری نفاخ است و ممكن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراین افرادی كه سابقه تشنج یا فلج دارند قبل از استفاده از این میوه باید با پزشك مشورت كنند. بد نیست بدانید كه مصلح سدر سكنجبین است و اگر سدر همراه با سكنجبین خورده شود، می‌تواند ضررهایش را كم كند.


بیشتر بدانید :  تقویت‌کننده موی سر

بیشتر بدانید :  با خواص شامپوهای حاوی عصاره گیاهان آشنا شوید!

بیشتر بدانید : دکتر سلامت پاسخ می دهد: نکاتی مهم راجع به شستشوی مو

بیشتر بدانید : ریزش مو دارید؟ طب سنتی را دریابید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز