چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟
خانه تکانی یکی از سنت های زیباست اما در خانه تکانی بر اثر استفاده زیاد از مواد شوینده یکی از مشکلات بروز بیماری های پوستی است که در ادامه با یکی از متخصصین پوست در این مورد صحبت می کنیم

مراقب پوست خود در خانه تکانی باشید

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست، درباره چگونگی استفاده صحیح از مواد شوینده و جلوگیری از عوارض آن بر پوست، توضیح داد: افراد حتما باید هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده کنند، بویژه هنگام استفاده از مواد شوینده‌ای که حالت مایع دارند. این قبیل احتیاط‌ها در افرادی که زمینه قبلی اگزما دارند باید جدی‌تر گرفته شود.

دائر ضمن برشمردن عوارض اگزما که شامل قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش یا به وجود آمدن شیارهایی با خون و خون‌آبه می‌شود، افزود: در صورت بروز این عوارض که ناشی از سهل انگاری در استفاده مستقیم دست‌ها با مواد شوینده است، قبل از مراجعه به پزشک متخصص از محلول‌های ترمیم‌کننده مانند کرم‌های حاوی کالاندولا یا کالامین استفاده کرده و در صورتی که پس از یک یا دو ‌روز تغییری در وضعیت ظاهر آن ایجاد نشد، به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بدانید : قبل از مصرف شوینده ها، این مطلب را بخوانید

عوارض پوستی کار زیاد با آب 
خانه تکانی

 شست‌وشوی زیاد دست‌ها نیز باعث می‌شود لایه محافظ چربی روی پوست از بین رفته و مانع تشکیل لایه‌های جدید پوست شود. توصیه ما این است که در شست و شوی دست‌ها زیاده‌روی صورت نگیرد. همچنین برای خشک کردن دست‌ها از حوله یا دستمال کاغذی لطیف استفاده کرده و به دفعات زیاد در روز از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند.

 استفاده از دستکش‌های پلاستیکی را در برخی موارد برای کسانی که سابقه حساسیت پوستی دارند، آسیب رسان است، بهترین حالت استفاده از دستکش به این ترتیب است که بهتر است ابتدا دستکش نخی با رنگ روشن را دست کرده و سپس دستکش پلاستیکی را دست کنند.

با توجه به تغییر فصل و مسافرت افراد به مناطق کویری و ساحلی، نباید استفاده از کرم ضد آفتاب فراموش شود. در برخی افراد آفتاب گرفتن یا برنزه کردن سبب به وجود آمدن اگزما در سطح وسیع می‌شود. همچنین بهتر است بین ساعات ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر در معرض آفتاب قرار نگیرند و کرم ضدآفتاب خود را هر ۳ساعت یکبار تجدید کنند. علاوه بر صورت، دست‌ها و گردن باید برای عضوهایی که در معرض آفتاب قرار دارند نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کرد.

مناسب‌ترین کرم ضدآفتاب با توجه به آب و هوای ایران را با اس پی اف ۳۰ است، البته هرچقدر این عدد افزایش یابد، می‌تواند محافظت بیشتری ایجاد کند. در مجموع اما این عدد بین ۳۰ تا ۱۰۰ است و در محافظت پوست فقط چند درصد با یکدیگر تفاوت دارند.


بیشتر بدانید : هشدار درباره استفاده از مواد شوینده در خانه‌تكانی

بیشتر بدانید : خانه تکانی و تاثیرات آن بر سلامت

بیشتر بدانید : برای پاکسازی ریه در خانه تکانی چی بخوریم؟

بیشتر بدانید : خطر آسیب ریه بر اثر ترکیب مواد شوینده و پاک کننده در خانه تکانی

بیشتر بدانید : حقایقی درباره کرم های ضد آفتاب که نمی دانستید

بیشتر بدانید : 6 پرسش و پاسخ درباره ضد آفتاب ها!


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir