نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها
استفاده از کرم ضدآفتاب به ویژه در تابستان یکی از مهم ترین اصول مراقبت از پوست است که نباید آن را فراموش کرد، در این مطلب به بررسی چند نکته مهم در مورد استفاده از کرم های ضدآفتاب می پردازیم

هر آنچه باید در مورد ضد آفتاب بدانید

متخصص بیماری‌های پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند دانست و گفت: ضدآفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد و ضدآفتاب‌های رنگی عارضه‌ای روی پوست ایجاد نمی‌کنند.

دکتر فهیمه عبدالهی‌مجد با اشاره به این که ضد آفتاب ماده‌ای ضروری برای پوست به‌ویژه زمانی که در معرض تابش نور خورشید در فصل‌های گرم سال هستید، محسوب می‌شود اظهار کرد: پزشکان استفاده از ضدآفتاب را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند.

بیشتر بدانید : چرا مصرف کرم ضد آفتاب مهم است؟

بیشتر بدانید : یک ضدآفتاب خوب چه استانداردهایی دارد؟

وی با تاکید براین که استفاده از ضدآفتاب مهمترین راهکار مراقبت از پوست است، افزود: هرچند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می‌شود، اما مصرف آن در روزهای گرم و آفتابی سال، ضروری است.

وی درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب برای کودکان بالای شش ماه، اظهار کرد: ضد آفتاب‌هایی مخصوص کودکان وجود دارد که استفاده از آن در زمان قرار گرفتن کودک در معرض آفتاب و خصوصا مسافرت به شهرهای ساحلی توصیه می‌شود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد کرم‌های ضد آفتاب نقش موثری در کاهش پیری زودرس پوست، ابتلا به سرطان پوست و بروز کک ومک‌های پوستی دارند در افراد دارند، استفاده از ضدآفتاب در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان‌های پوستی دارند نیز باید موضوعی جدی تلقی شود.

وی با تاکید براین که SPF مخفف Sun Protection Factor، به معنای "میزان محافظت از نور خورشید" است، توضیح داد: این اصطلاح میزان محافظت کرم ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه‌های سوزاننده‌ نور خورشید را نشان می‌دهد. ضد آفتاب‌ها باید با پوست و شرایط هر فردی متناسب باشد.

مهم این است که ضدآفتاب با پوست هماهنگی داشته باشد به این معنی که اگر پوست شما چرب است ضدآفتاب باید فاقد چربی باشد یا اگر پوست شما خشک یا مختلط باشد باید از ضدآفتاب مخصوص استفاده شود.

وی با بیان این مهم که خیلی از افراد به بهانه چرب بودن کرم‌های ضد آفتاب و ابتلا به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می‌کشند و سلامت پوست‌شان را به خطر می‌اندازند، ادامه داد: این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی یا Oil free که به وفور هم در بازار وجود دارند، استفاده کنند.

وی ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند و در عین حال رطوبت پوست را حفظ کند دانست و ادامه داد: ضدآفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد و ضدآفتاب‌های رنگی هیچ عارضه‌ای روی پوست به‌جای نمی‌گذارند.

برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ ندارند و تصور می‌کنند کرم‌های ضد آفتاب رنگی، همان کرم‌ پودرهایی هستند که نمی‌توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند، بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه‌ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به برخی از کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شود.

حدودا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا کرم ضد آفتاب اثر کند؛ بنابراین پیش از آن که از خانه بیرون بروید، از ضد آفتاب استفاده کنید. یک کرم ضد آفتاب همیشه باید به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست شما باشد؛ بنابراین هر کرم مراقبتی دیگری، مثل کرم آبرسان یا مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید زیر لایه‌ ضد آفتاب شما قرار گیرد.

اگر بدن یا صورت شما خیس شد یا اگر بیرون از خانه در معرض نور شدید خورشید هستید، هر ۸۰ دقیقه کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید و برای پوست اطراف چشم که حساس‌تر است نیز می توانید از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.

 افرادی‌ که ساعات طولانی خارج از منزل هستند و یا تعریق زیادی دارند بهتر است بعد از هر دو تا سه ساعت ضد آفتاب خود را تجدید کنند.

بیشتر بدانید : کرم ضد آفتاب رنگی بخریم یا بدون رنگ؟

بیشتر بدانید : 6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست

بیشتر بدانید : ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir