یوگای صورت چیست و چه فوایدی برای جوانسازی صورت دارد؟
یوگا یکی از تمریناتی است که به تمام بخش های بدن از جمله صورت مزیت های زیادی می رساند، در این مطلب به فواید یوگای صورت اشاره می کنیم

جوانسازی صورت با یوگای صورت

در تلاش مداوم به منظور توقف چرخه پیری و ایجاد حس آرامش درونی، بسیاری از مردم به دنبال گزینه های طبیعی و مقرون به صرفه ای هستند که به آنها کمک می کند تا ظاهر و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. یوگای صورت یکی از همین گزینه ها به شمار می رود و شامل ماساژ و تمریناتی است که عضلات، پوست و سیستم لنفاوی را تحریک می کنند. این تکنیک با هدف ریلکس کردن عضلات صورت طراحی شده است تا به کاهش تنش، استرس و نگرانی یاری برساند.

طبق تحقیقی معتبر که توسط موسسه ملی سلامت آمریکا انجام گرفته است، تمریناتی مانند یوگای صورت ممکن است ظاهر چهره فرد را بهبود ببخشند.

بیشتر بدانید : یوگای صورت چه مزیت هایی برای صورت دارد؟

بیشتر بدانید : فواید تمرین کردن یوگا

یوگای صورت چیست؟

یوگای صورت یک روش طبیعی و جایگزین است که ممکن است نتایج ماندگاری به همراه داشته باشد. این تکنیک از انواع ماساژ و تمرینات برای هدف قرار دادن صورت، گردن و شانه های افراد استفاده می کند.

تحقیقات نشان داده اند که یوگای صورت می تواند با تقویت ماهیچه های گونه و صورت، بر بهبود ظاهر ساختاری صورت موثر واقع شود. تمرین‌ کنندگان نیز تاکنون تغییرات مثبت و واضحی را در چهره خود گزارش کرده اند. دنیل کالینز، متخصص یوگای صورت توضیح می دهد که روال متعادل یوگای صورت شامل تمرینات منظم همراه با ماساژ، آرامش درون فردی و تکنیک های طب فشاری است.

وی می افزاید: "خوب خوابیدن، کاهش استرس و تغذیه سالم بسیار ضروری هستند. سلامت کامل و مراقبت از خود کلیدی برای درخشان شدن پوست است زیرا مراقبت از خود در درخشش بیرونی نیز تاثیرگذار است."

علاقه مندان می توانند یک برنامه روتین یوگای صورت برای هدف قرار دادن ناحیه خاصی از چهره خود ایجاد کنند، مانند خطوط اخم، خطوط پیشانی یا پنجه کلاغی. علاوه بر این امکان تمرکز روی مسائل عمومی همچون استرس، اضطراب یا اختلال خواب هم وجود خواهد داشت.

کالینز می‌ افزاید: تمرین مداوم یوگای صورت به شما کمک می‌ کند تا تغییرات بلند مدت مثبت را مشاهده کنید.

فواید یوگای صورت چیست؟

فواید یوگای صورت تنها محدود به پوست نیست. پزشکان معتقد هستند که این روش به عنوان یک متد طبیعی لیفت صورت، سلامت کلی شما را نیز افزایش می دهد. گفتنی است که تحقیقات حمایت کننده از این مزایا روز به روز در حال افزایش هستند.

کالینز ادامه می دهد: "یوگای صورت به سفت شدن ماهیچه های زیر پوست کمک می کند که در نتیجه آن خطوط و چین و چروک ها صاف می شوند. ماساژ به تقویت گردش خون، بهبود تخلیه سیستم لنفاوی و کاهش تنش یاری می رساند. تکنیک‌ های طب فشاری نیز گردش خون را تقویت می‌ کنند و استرس را کاهش می ‌دهند که می‌ تواند به پیشگیری از سردرد، رهاسازی سینوس‌ ها و افزایش کیفیت خواب کمک کند."

یک مطالعه کوچک مربوط به سال 2018 که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، اثربخشی 32 تمرین صورت را در کاهش روند پیری در زنان میانسال بررسی کرد. طی 8 هفته اول، شرکت کنندگان روزانه به مدت 30 دقیقه تمرینات مخصوص صورت را انجام دادند. طی 12 هفته بعدی نیز جلسات را یک روز در میان دنبال کردند. اکثر بانوان داوطلب در مطالعه بهبود در پر شدن صورت خود را گزارش کردند و از نتایج قابل مشاهده نیز بسیار راضی بودند.

پژوهش دیگری در سال 2018 فواید تمرینات صورت را در بهبود سلامت روان افراد مسن بررسی کرد. شرکت کنندگان جلسات 30 دقیقه ای ورزش صورت را دو بار در هفته به مدت 12 هفته انجام دادند که شامل تنفس یوگا و همچنین حرکات موزون صورت، کشش عضلانی و یوگای صورت بود. نتایج به دست آمده در خصوص سلامت روان، حالت چهره و قدرت عضلات زبان بسیار نویدبخش بودند.

به طور کلی مزایای یوگای صورت شامل موارد زیر است:

  • کنترل عضلات صورت
  • تقویت تنفس صحیح از بینی
  • افزایش استحکام خط گردن 
  • برنامه ریزی مجدد حافظه عضلانی
  • افزایش تقارن صورت
  • کاهش ظاهر حلقه های تیره دور چشم
  • بهبود اعتماد به نفس
  • تقویت عضلات صورت
  • پیشگیری از افتادگی پوست
  • ایجاد احساس مثبت

تمرینات یوگا برای صورت
تمرینات یوگا برای صورت

حین اجرای هر تمرین ممکن است احساس گرما کنید، اما درد یا ناراحتی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. می‌توان از روغن های گیاهی، سرم های پوستی یا انواع بالم های پاک کننده نیز استفاده کرد تا حرکت انگشتان روی پوست تسهیل شود. ماساژ دادن روغن‌ ها یا سرم‌ ها روی پوست به نفوذ بهتر این محصولات و جذب عمیق‌ تر آنها کمک می کند.

کاهش تنش

تحریک این نقطه در طب فشاری به کاهش فشار چشم کمک می کند. می توانید از آن برای آرام شدن طی روز یا قبل از خواب نیز استفاده کنید.

به مدت 30 ثانیه گوشه داخلی چشم خود را فشار دهید. سپس برای 30 ثانیه به آرامی انگشت خود را در یک جهت بچرخانید و در جهت مخالف تکرار کنید.

حلقه های چشم

این تمرین گردش اکسیژن را تقویت می کند و پف را کاهش می دهد. از لمس سبک و بدون وارد آوردن فشار شدید استفاده کنید.

انگشتان حلقه خود را در قسمت داخلی ابروهایتان قرار دهید. به آرامی با انگشتان خود به سمت بیرون ابرو ضربه بزنید. برای چند ثانیه شقیقه های خود را فشار دهید. به ضربه زدن به بالای استخوان گونه به سمت گوشه داخلی چشم خود ادامه دهید. این عمل را  30 ثانیه ادامه دهید.

نرم کننده و آرامش دهنده ابرو

این تمرین عضله فرونتالیس را که عضله بزرگ جلوی پیشانی است، ریلکس می کند. اغلب این عضله بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند باعث سفتی و بروز استرس شود.

نوک انگشتان خود را در مرکز پیشانی به سمت داخل قرار دهید. در حالی که انگشتان را به سمت شقیقه ها حرکت می دهید، به آرامی نوک انگشتانتان را به پیشانی خود فشار دهید و سپس رها کنید. این تمرین را  30 ثانیه ادامه دهید.

ماساژ گردن

این ورزش تخلیه لنفاوی را افزایش و تنش گردن را کاهش می دهد. از طرف دیگر اصطلاحا به افتادگی پوست اطراف فک و گردن نیز کمک می کند.

سر خود را کمی به عقب خم کنید. انگشتانتان را در قسمت بالای گردن قرار دهید. هنگامی که انگشتان خود را به سمت استخوان ترقوه پایین می برید، فشار ملایمی وارد کنید. قبل از رها کردن انگشتان، چند ثانیه به استخوان ترقوه خود فشار داده و این تمرین را 30 ثانیه ادامه دهید.

باز کننده فک

این تمرین عضلات فک و گردن شما را درگیر می کند. زمانی که نشسته اید دست چپ خود را مشت کنید و در حالی که انگشت شست به سمت پایین است، مشت را در قسمت بیرونی فک قرار دهید. سر خود را به سمت مشت بچرخانید و در کنار گردن کشش را احساس کنید.

اجازه ندهید دستتان حرکت کند. سپس فک را برای چند ثانیه به سمت دست فشار داده و به آرامی رها کنید. همین حرکت را برای طرف مقابل تکرار کنید.

تنفس شیر

این یک تمرین تنفسی یوگا است که تحت عنوان وضعیت شیر هم شناخته می شود و نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه ماهیچه های صورت را نیز آرام می کند.

در حالت نشسته به سمت جلو خم شوید تا بتوانید دستان خود را روی زانو یا زمین قرار دهید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید. دهان خود را کاملا باز کنید، زبان را بیرون آورده و به سوی چانه دراز کنید. در حالی که صدای "ها" می دهید، نفس خود را از پایه زبان بیرون دهید. آرام باشید و به طور عادی نفس بکشید. تمرین را تا 7 بار تکرار کنید و به مدت 1 تا 3 دقیقه عمیقا نفس بکشید.

ضربه زدن به صورت

ضربه زدن باعث آرامش و افزایش گردش خون می شود. از پیشانی شروع و از نوک انگشتان خود برای ضربه زدن ریتمیک به پوست استفاده کنید. تمام طول صورت خود را به سمت فک طی کرده و سپس به جلوی گردن و روی شانه های خود ضربه بزنید.

سپس در امتداد پشت گردن به سمت سر حرکت کنید. در نهایت، کف دست خود را به هم بمالید تا گرما ایجاد شود. دست هایتان را روی صورت خود قرار دهید و چندین نفس عمیق بکشید.

بیشتر بدانید : یوگا چه فوایدی دارد؟

بیشتر بدانید : یوگای صورت

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com