بوتولیسم كشنده ترین نوع مسمومیت غذایی
كارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان، بوتولیسم را از كشنده ترین انواع مسمومیت های غذایی نام برد. وی افزود: مسمومیت با مواد غدایی می تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و همچنین نگهداری آنها، ایجاد شود

دكتر حنیفه،‌ بوتولیسم را از كشنده ترین انواع مسمومیت‌های غذایی برشمرد و گفت: بوتولیسم بر اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس ، كالباس، كنسرو ماهی، كنسرو ذرت، كنسرو لوبیا، كشك خام و عسل طبیعی كه در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند ایجاد می‌شود. در صورت مصرف مواد غذایی آلوده به سم بوتولیسم، سیستم عصبی مصرف‌كننده فلج می‌شود؛ زیرا سم بوتولیسم روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد.

نخستین علامت بوتولیسم اطفال، یبوست است كه متأسفانه چندان مورد توجه والدین قرار نمی‌گیرد. والدین كمتر كودك خود را به خاطر یبوست نزد پزشك می‌برند تا این‌كه سایر علائم مانند خواب‌آلودگی، نخوردن غذا، تغییر صدا و در نهایت از دست دادن كنترل سر ظاهر می‌شود.

همچنین تاربینی (دوبینی)، ضعف عمومی، اختلالات بلعی و تنفسی كه می‌تواند منجر به مرگ شود، از دیگر علائم بوتولیسم است.

وی اظهار كرد: علایم و نشانه های بوتولیسم به صورت تاخیری (12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باكتری) و به صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلك، عدم توانایی حركتی، سختی در بلع، اختلال تكلم و یبوست ظاهر می شود.

وی، اسهال  را از شایعترین نشانه در بسیاری از مسمومیت‌های غذایی بیان كرد و افزود: از مصرف كنسروهایی كه در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی و فرو رفتگی و زنگ زدگی مشاهده می شود خودداری كنید.

 

وی مسمومیت با گیاهان را یكی از شایع ترین علل بروز مسمومیت های اتفاقی در كودكان در جهان عنوان كرد و گفت: در منزل خود از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه ها و ظاهر جذاب برای کودکان است خودداری كنید، کنجکاوی ذاتی کودکان زیر 5 سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخشهای مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می شود.

دكتر حنیفه افزود: در صورت بلعیدن قسمت های مختلف یك گیاه مانند میوه، دانه و برگ آن توسط كودكان و یا هر گونه مسمومیت دارویی، حتمآ با مركز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره 1490 و 190 تماس بگیرید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: webda.behdasht.gov.ir