کلاژن سازی با این خوراکی ها
کلاژن یک پروتئین فراوان در بدن به حساب می آید که فواید زیادی برای پوست،استخوان ها و... دارد

بخورید تا کلاژن بسازید

 کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است و حدود یک سوم ترکیب پروتئین آن را تشکیل می‌دهد. کلاژن یکی از اجزای اصلی ساخت استخوان‌ها، پوست، ماهیچه، تاندون‌ها و رباط‌هاست. هر خانمی خوب می‌داند که برای داشتن پوست و ناخن سالم و شفاف احتیاج دارد، بدنش به میزان کافی کلاژن داشته باشد. برای همین است که خانم‌ها به دنبال مکمل‌های حاوی کلاژن  هستند  یا از صابون‌ها، کرم‌ها و  لوسیون‌های حاوی کلاژن استفاده می‌کنند اما لازم نیست همیشه از مکمل‌ها برای تامین کلاژن استفاده کنید شما با تغییر در تغذیه خود می‌توانید پوست و موی درخشان داشته باشید.

 در ادامه چند خوراکی را که به ساختن کلاژن پوست شما کمک می‌کند معرفی می‌کنیم.

1- ماهی 

ماهی سرشار از چربی‌ها و پروتئین‌های سالم هستند. آن‌ها یکی از بهترین منابع کلاژن هستند. به طرز شگفت آوری کلاژن ماهی که به عنوان کلاژن دریایی شناخته می‌شود، بهتر از هر کلاژن دیگری جذب بدن می‌شود.

بنابراین، اگر می‌خواهید پوستی جوان و سالم داشته باشید، باید ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، پوست ماهی حاوی اسیدهای آمینه و کلاژن نوع اول است.

از سوی دیگر، ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که دارای خواص ضد التهابی اند. این اسیدهای چرب به محافظت از کلاژن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.

2- مرغ 

گوشت مرغ حاوی مقدار زیادی بافت هم بند است و به همین دلیل یکی از بهترین منابع برای  تامین کلاژن غذایی است. در حقیقت  بسیاری از مکمل‌های کلاژن، از مرغ تهیه می‌شود.

اضافه کردن مرغ به برنامه غذایی‌ می‌تواند در داشتن مو و پوست سالم به شما کمک کند.

3- تخم‌مرغ 

تخم مرغ یکی از کامل‌ترین غذاهاست که سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین A ، E و B و مواد معدنی مانند روی ، سلنیوم ، کلسیم ، آهن و ... است.

تخم‌مرغ به محافظت از کلاژن در برابر آسیب‌های خارجی و داخلی کمک می‌کند.

از سوی دیگر، تخم مرغ حاوی چربی‌های سالم و پروتئین با کیفیت بالاست. چربی و دیگر مواد مغذی عمدتا در زرده تخم مرغ وجود دارد و پروتئین ها در سفیده یافت می شود.

سفیده تخم مرغ حاوی آمینو اسیدهای متعددی مانند لیزین و پرولین است. این دو اسید آمینه برای سنتز کلاژن ضروری هستند اما قسمت دیگری از تخم مرغ وجود دارد که  بهترین منبع کلاژن است و آن غشای پوسته است.

غشای پوسته لایه ای بین تخم مرغ و پوسته تخم مرغ است. سعی کنید آن را از بین نبرید تا بتوانید بیشترین بهره را از تخم مرغ ببرید.

 4- ویتامین C

ویتامین C یک فاکتور ضروری برای سنتز کلاژن در بدن است. بنابراین ، رژیم غذایی سرشار از ویتامین C برای داشتن پوستی سالم، شفاف و جوان ضروری است.

همه می‌دانیم مرکبات (پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو و ...) و انواع توت ها (توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و ...) حاوی ویتامین c هستند اما  باید بدانید به طرز شگفت‌انگیزی، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین C هستند و نه تنها به تولید کلاژن کمک می‌کنند، بلکه ضد التهاب هم هستند و به شما در پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند. 

بنابراین از افزودن مرکبات و سبزیجات برگ سبز به رژیم غذایی خود دریغ نکنید.

بیشتر بدانید : تحریک کلاژن پوستی(جوان سازی) به وسیله استرادیول

بیشتر بدانید : کلاژن چیست؟ و آیا واقعا برای پوست، مو و استخوان شما مفید است؟

بیشتر بدانید : تفاوت و شباهت کلاژن و ژلاتین

بیشتر بدانید : آیا نوشیدن کلاژن خوراکی واقعا تاثیری بر پوستتان دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com