بر اساس گزارش انتشار یافته در 15 سپتامبر 2008 در آرشیو درماتولوژی یکی از ژورنال های آرشیو JAMA به نظر می رسد استفاده از استرادیول بتواند.....
ین اثر ممکن است برای پوستی که در معرض نور خورشید قرار گرفته است صادق نباشد.  هنگامی که پوست پیر می شود شکننده شده و توانایی بهبود و بازسازی خود را از دست می دهد. نواحی ای از پوست که به طور معمول در مقابل نور آفتاب قرار می گیرند و بوسیله لباس ها پوشیده نمی شوند به علت اشعه ماورابنفش خورشید به طور زودهنگام ظاهری پیر و چروکیده به خود می گیرند که این حالت با عنوان پیری وابسته به نور نیز معروف است. جنبه های بیوشیمیایی پیری طبیعی و پیری وابسته به نور مشابه بوده و هر دو به علت کاهش در پروتئین کلاژن که یکی از ترکیبات ساختاری لایه داخلی پوست است رخ می دهد.

برای ارزیابی تاثیرات استرادیول بر روی این نوع از آسیب های پوستی دکتر لار ریتی و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان بررسی یک گروه از داوطلبان سالم با پوستی که با قرار گیری در مقابل نور خورشید آسیب دیده بود پرداختند. این گروه شامل 40 زن در سنین پس از یائسگی و 30 مرد با محدوده سنی میانگین 75 سال بودند. داوطلبان به مدت دو هفته و به صورت یک روز در میان و سه بار در روز تحت درمان با استرادیول قرار گرفتند. استرادیول بر روی دو منطقه از بدن، یکی نزدیک ران ها که از نور آفتاب محافظت می شد و دیگری روی بازوها که در معرض آفتاب بود مورد استفاده قرار گرفت. 24 ساعت پس از آخرین درمان یک بیوپسی 4 میلی متری از پوست هریک از نواحی درمان شده تهیه شد. علاو بر این داوطلبان از استرادیول به صورت دو بار در روز به عنوان کرم مرطوب کننده بر روی پوست خود استفاده کردند و به صورت متناظری یک بیوپسی 2 میلی متری از نواحی چین و چروک دار اطراف چشم قبل و 24 ساعت پس از آخرین درمان به دست آمد.

  در طول دوره درمان، استعمال استرادیول با افزایش سطوح کلاژن در نواحی از پوست ران که در برابر نور آفتاب محافظت شده بود مرتبط بود. این مورد هم برای زنان و هم برای مردان صدق می کرد. محققان می گویند که به شکل تعجب آوری هیچ تغییر چشمگیری در تولید کلاژن در نواحی بازو و صورت مردان و زنانی که در معرض آفتاب قرار می گرفتند دیده نشد. این پیامد علیرغم میزان مشابه رسپتورهای استروژن در پوست های پیر و پوست هایی که با قرار گیری در مقابل نور آفتاب پیر شده بودند رخ داد.
استرادیول یک از اشکال اصلی استروژن در بدن است که مخصوصاً در زنان وجود دارد. محققان این طور نتیجه گیری کردند که سطوح پایین استروژن در بدن پس از یائسگی می تواند با این پدیده مرتبط باشد. این یافته ها پیشنهاد می کنند که کاهش استروژن مرتبط با مونوپوز با کاهش تولید کلاژن در نواحی ای از پوست که در مقابل نور آفتاب محافظت می شوند وابسته است.بر اساس نظر محققان قرار گیری طولانی مدت در مقابل نور آفتاب توانایی استرادیول پوستی را در تحریک تولید کلاژن در پوست افراد پیر به صورت  in vivo از بین می برد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:محیانیوز
مطالب پیشنهاد:
روشهایی فوق‌العاده برای پیشگیری از چین و چروک!!
برنزه کردن پوست، خوب یا بد!!
آیا شما هم عرق‌سوز می‌شوید؟
پنج عادت مهم برای سلامتی پوست
ضد آفتابها