اساس مقاله انتشار یافته در شماره دسامبر 2008 ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا (JASN) افزایش سطوح اسید اوریک خون نشان دهنده افزایش خطر......
براساس مقاله انتشار یافته در شماره دسامبر 2008 ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا (JASN) افزایش سطوح اسید اوریک خون نشان دهنده افزایش خطر شروع بیماری کلیه است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تجویز داروهای پایین آورنده اسید اوریک همانند آلوپورینول و پروبنسید در افرادسالم ممکن است سودمند باشد. 

افزایش سطوح اسید اوریک در خون که هیپراوریسمیا نامیده می شود می تواند بر اثر رژیم سرشار از پورین ها یا در نتیجه اختلال ترشح توسط کلیه ها ایجاد شود. تحقیقات ارتباط بین هیپراوریسمیا را با اختلال کلیه، افزایش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی منطقی می دانند اما این در حالی است که بیشتر این تحقیقات در افراد مبتلا به اختلالات متابولیک صورت گرفته است.

دکتر رادولف اوبرمایر در وین اتریش و همکارانش بر آن شدند تا به ارزیابی افزایش اسید اوریک خون در افراد سالم بپردازند.

از این رو محققان از 21475 داوطلب سالم که از طبقه معمول جمعیت وین بودند استفاده کردند. محققان در ابتدای پژوهش خود و در طول دوره هفت ساله تحقیق خود بیماران را برای سه بار مورد آزمایش قرار دادند. داوطلبان بر اساس میزان اسید اوریک طبیعی، افزایش خفیف اسید اوریک و یا میزان بالای اسید اوریک طبقه بندی شدند. در خلال پیگیری، محققان میزان فیلتراسیون گلومرولی را ارزیابی کردند. نکته قابل توجه آن است که میزان پایین فیلتراسیون گلومرولی نشان دهنده کاهش عملکرد کلیه است.

تیم دکتر اوبرمایر دریافتند که با افزایش میزان اسید اوریک در افراد سرعت فیلتراسیون گلومرولی کاهش می یابد. پس از حذف همه عوامل بالقوه خطر زا که ممکن بود در ایجاد بیماری کلیه نقش داشته باشد محققان دریافتند میزان بروز بیماری کلیه در افرادی که دارای افزایش اسید اوریک به میزان خفیفی بودند 1.26 برابر بیشتر از افرادی است که از سطوح پایین اسید اوریک برخوردارند. میزان بروز بیماری کلیه در گروه دارای افزایش اسید اوریک خون 1.63 برابر بیشتر از گروهی بود که دارای سطوح پایین اسید اوریک خون بودند.

خطر بروز بیماری کلیه در زنان بیشتر از مردان بود. این حالت به ویژه در افراد دارای فشار خون بالا، بیشتر بود. دکتر اوبرمایر اظهار کرد که این یافته ها ممکن است از نقطه نظر اجتماعی مهم باشد زیرا شیوع زمینه های پیش از فشار خون بالا و فشار خون بالا در بزرگسالان تقریباً 60 درصد و شیوع افزایش اسید اوریک خون 17 درصد است.

طبق نظر دکتر اوبرمار وقت آن است تا مطالعات بالینی که به ارزیابی داروهای پایین آورنده اسید اوریک بالقوه می پردازند آغاز شوند. این عوامل همانند آلوپورینول و پروبنسید در سراسر جهان وجود داشته، ایمن بوده و در عین حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: محیانیوز
 
مطالب پیشنهادی:
• راز بیمار نشدن چیست؟
• ماده ای فراموش شده و مفید برای قلب
• ویتامینهای خطرناک!!
• کراتین در بدن چه می‌کند ؟
• ادامه گرم شدن زمين باعث افزايش ابتلا به سنگ كليه ‌می‌شود
• آیا تنها اثر کراتین در حجم دادن به ماهیچه هاست؟
• سودمندی گیاه شنبلیله در پیشگیری از آسیب كلیه