10 راه پنهانی برای  افزایش  كلسیم
دریافت كافی كلسیم برای جلوگیری از ابتلا به پوكی استخوان ضروری می باشد یاد بگیرید چگونه كلسیم را در رژیم خود افزایش دهید حتی اگر لبنیات دوست ندارید یا نمی توانید مصرف كنید

چگونه کلسیم بدن خود را افزایش دهیم؟

حفظ استخوانهای قوی كلید جلوگیری از ابتلا به پوكی استخوان و كاهش تراكم استخوان است كه باعث وضعیت ظاهری نامناسب و كمر درد و شكستگی لگن و خیلی از مشكلات دیگراست كه با افزایش سن ما را محاصره می كند .

چرا آنقدر كلسیم مهم است؟ این بلورهای كلسیم كه درون استخوانهای ما هستند آنها را سفت و سخت میكنند.اما مقدار كلسیم استخوانهای ما دارای یك جریان یكنواخت است.استخوانهای ما مثل تمام بافتهای زنده به طور منظم از هم گسسته می شود و دوباره ساخته میشود مادام كلسیم از بین می رود یا دوباره جذب می شود واستخوان جدید ساخته میشود.بله وقتی جوان بودید ساخت استخوانهای قوی مهم بود اما گرفتن مقدار مورد نیاز كلسیم زمانی كه پا به سن میگذارید هم از اهمیت برخوردار است به این علت كه وقتی سطح كلسیم در خون شما افت می یابد كلسیم بیشتری از استخوانهای شما بیرون رفته و به خون وارد میشود.در اینجا به بیان چند ترفند برای گنجاندن كلسیم در برنامه غذایی و زندگی روزمره می پردازیم.   

بیشتر بدانید : کلسیم در چه چیزهایی وجود دارد؟

1.در مصرف لبنیات خساست به خرج ندهید

تحقیقات نشان داده اغلب ما هر چه مسن تر می شویم از مصرف شیر خودداری میكنیم كه این یك اشتباه بزرگ است.گنجاندن لبنیات در رژیم شما هنوز هم بهترین راه برای حفظ مقدار كلسیم دریافتی است مگر این كه شما جز آن دسته از افرادی هستید كه نمی توانند قند لاكتوز موجود در شیر را تحمل كنید یا اینكه گیاهخوار باشید.یك خبر خوب :ترس ناشی از چاق شدن بر اثر مصرف لبنیات كه خیلی از افراد درگیر آن هستند اشتباه جا افتاده است چون در واقع یك شیر بدون چربی و 2 درصد چربی، مقدار كلسیم بیشتری از یك شیر پر چرب را دارا هست.و اما شمایی كه از شیر متنفرید نگران نباشید ماست،پنیر ،كره و بستنی هم منابع خوب كلسیم هستند.    


2.با یك سری رفتارها خودتان را گول بزنید                  

یك سورپرایز بزرگ میخواهید؟ مقدار كلسیم یك ماست یخ زده خوشمزه را در مغازه محلتان بررسی كنید معمولا حتی یك ماست كارخانه ای فرآوری شده یخ زده بین 200 تا 300 میلیگرم در هر فنجان كلسیم دارد –البته كمتر ازمقدار كلسیم ماست معمولی (300 تا 400 میلیگرم ) میباشد اما باز هم موثراست.و حتی راههای غیر قابل انتظار بیشتری برای گول زدن خودتان هست مثل:درست كردن یك كیك /پودینگ/فاج /یا دسرهای دیگر كه در آن شیر خشك به كار می رود .یك فنجان شیر خشك شامل مقدار خیلی زیادی یعنی 660 میلیگرم كلسیم است.


3.در مقدار كلسیم وعده های اصلیتان تجدید نظر كنید
کلسیم,لبنیات

ذهنتان را محدود به استانداردهای مغازه های اغذیه فروشی نكنید مثلا پنیرهای   چدار/سوییسی/موتزارلا/ریكوتا/پارمزان (كه همه به راحتی قابل اضافه كردن به غذاهای تركیبی با گوشت یا پاستا یا هر غذای اصلی دیگر را دارند) منابع خیلی خوب كلسیم هستند. روزتان را با ریختن كمی از اینها در املت آغاز كنید و آن را با پاشیدن كمی از اینها روی یك پیتزای یخ زده كمی قبل از بیرون آوردن آن از فر به پایان برسانید.


4.روی استحكام تمركز كنید

كلسیم آنقدر ماده مغذی كلیدی هست (و مطالعات نشان داده كه خیلی از ما كمبود كلسیم داریم) كه خیلی از مواد غذایی امروزه برای افزایش كلسیم دریافتی غنی شده اند.آب پرتقال/برشتوک های صبحانه /شیر سویا و هر ماده غذایی دیگر كه برچسب "غنی شده با كلسیم" را دارند به طور غیر قابل توجهی راههای زیادی را برای گنجاندن كلسیم در برنامه غدایی شما فراهم می آورند.

بیشتر بدانید : علائم کمبود کلسیم را بشناسید


5.دانه سویا را خیس كنید

در اینجا یك راز را بیان میكنیم:شیر سویای غنی شده با كلسیم در واقع كلسیم بیشتری از شیر معمولی دارد (بیشتر از 400 میلیگرم در هر فنجان) .و تحقیقات اخیر نشان داده كه كلسیم موجود در شیر سویا راحت تر از شیر معمولی جذب میشود. و همچنین كلسیم بیشتری  با مصرف بیشتر دانه سویا تازه یا خشك بگیرید. توفو(غذایی كه از دانه سویا تهیه می شود) هم غنی از كلسیم است.مصرف نصف فنجان آن حاوی 250 میلیگرم است كه معادل 25% نیاز روزانه شما به كلسیم است. برای گرفتن كلسیم بیشتر توفویی را انتخاب كنید كه با سولفات كلسیم پرورده شده كه حتی آن را به یك استخوان ساز بهتر هم تبدیل می كند.         


 6.برنامه غذایی خود را سبز كنید

كلم پیچ/ كلم بروكلی/كاهو/كلم و سایر سبزیجات پربرگ منابع خیلی خوب كلسیم هستند.مشكل اینجاست كه كلسیم موجود در سبزیجات به راحتی كلسیم موجود در لبنیات قابل جذب نیست مگر سبزیجاتی كه حاوی ماده شیمیایی اكسالات باشند .اسفناج و چغندر اكسالات زیادی دارند.این یك مساله بزرگ نیست كه بیشتر كلسیم مورد نیازتان را از منابع غیر لبنی دریافت كنید كه اگر این طور است سعی كنید تركیبات غنی از كلسیم بسازید مثل سالاد اسفناج یا كاهو كه پوششی از دانه كنجد یا لوبیا (اینها هم منابع خوب كلسیم هستند) یا پنیر داشته باشد. 

بیشتر بدانید : منابع کلسیم در مواد غذایی ، این گیاهان بیشتر از شیر کلسیم دارند


7.مكمل كلسیم تان را یك قرص تركیبی كنید

داشتن ذخیره منیزم كافی برای جذب كلسیم حیاتی است.در واقع تحقیقات میگوید كه مقادیر زیاد كلسیم و مقادیر كم منیزیم میتواند به كاهش تراكم استخوان كمك كند.همچنین تعادل هم یك نكته كلیدی است: كارشناسانان نسبت 2 به 1 كلسیم به منیزیم را پیشنهاد میكنند.اگر شما 1000 میلی گرم كلسیم در روز دریافت میكنید 500 میلیگرم منیزیم هم نیاز دارید.یك چیز دیگر :بدن شما میتواند 500 میلی گرم كلسیم را در یك زمان جذب كند و بقیه را دفع میكند.پس بهتر است كه آن مكمل كلسیم را در دوزهای كمتر دو بار در روز مصرف كنید صبح و شب.كربنات كلسیم باید همراه غذا مصرف شود. شما میتونید سیترات كلسیم را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف كنید.

بیشتر بدانید : نقش منیزیم در بدن + منابع منیزیم


8.كلسیم را با ویتامین د همراه كنید
منابع کلسیم

ویتامین D برای سلامت استخوانها ضروری است و یك رابطه همكاری كننده با كلسیم دارد .تحقیقات می گوید كه ما بین 2 تا 4 درصد تراكم استخوان مان را در زمستان به دلیل كمبود ویتامین د از دست می دهیم. برای مبارزه با این موضوع الان بیشتر كارشناسان پیشنهاد میكنند 15 دقیقه از نور خورشید را در روز دریافت كنید تا به بدنتان كمك كنید كه به طور طبیعی ویتامین D بسازد و حداقل 1000 واحد بین المللی از ویتامین د مصرف كنید معمولا شما به یك مكمل جداگانه برای دریافت كافی احتیاج خواهید داشت.

بیشتر بدانید : آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D


9.مصرف قهوه را كاهش بدهید یا قهوه های شیردار مصرف كنید

كافئین خیلی زیاد می تواند استخوانها را با افزایش میزان دفع كلسیم ضعیف كند.با محدود كردن خود به دو فنجان در روز از این ریسك جلوگیری كنید .اگر شما مشكل دارید مصرف فنجانهای زیاد قهوه را ترك كنید.شما میتوانید كمبود كلسیم را با انتخاب یك قهوه شیردار یا اضافه كردن چند قاشق سوپ خوری شیر یا خامه (نه خامه گیر غیر لبنی) به قهوه تان تقلیل بدهید.

بیشتر بدانید : کافئین این خوراکی ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس


10. از رژیمهای غذایی پر پروتئین حذر كنید

 با احترام كامل به نظر آقای آتكینز رژیمهایی كه پروتئین حیوانی زیادی دارند می توانند كلسیم استخوانهای شما را بیشتر برداشت كنند. به خاطر این كه پروتئین به اجزای كوچكتری كه اسیدی هستند شكسته می شود و بدن شما از كلسیم به عنوان یك خنثی کننده اسید،استفاده می كند.اگر شما مقدار زیادی گوشت قرمز و تخم مرغ مصرف كنید (در یك یا دو  وعده غذایی در روز) شما حتی بیشتر احتیاج به افزایش كلسیم دریافتی دارید. 

بیشتر بدانید : رژیم پروتئین و خطرات مصرف پروتئین زیاد

بیشتر بدانید : منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف


بیشتر بدانید : منابع غذایی غیر لبنی کلسیم

بیشتر بدانید : آیا خوردن مکمل کلسیم باعث مرگ زودرس می شود؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ