عوامل موثر بر پوکی استخوان که کمی عجیب به نظر می رسند
 پوکی استخوان ارتباط مستقیم با تغذیه و فعالیت های روزمره دارد که در ادامه به مهم ترین علل پوکی استخوان و یا آسیب های استخوانی اشاره می شود

 غذاها و اقداماتی که باعث پوکی استخوان می شوند

پوکی استخوان و مشکلات استخوانی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که معمولا تصور می شود در سنین بالا به آن دچار می شویم. اما متاسفانه با تغذیه نامناسب و انجام برخی اقدامات نادرست در سنین پایین نیز می توانیم به استخوان های خود آسیب بزنیم که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : چرا پوکی استخوان میگیریم؟


مصرف نمک زیاد و خطر آن برای استخوان ها
چیپس

هر چه نمک بیشتری بخورید، بدن کلسیم بیشتری را از دست می دهد؛ کلسیم به سلامت و تقویت استخوان ها کمک می کند. خوراکی هایی مانند نان، پنیر، چیپس و برخی گوشت های سرد بیشترین میزان نمک را دارند. لازم نیست نمک را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما بهتر است میزان مصرف ان را به 2300 میلی گرم در روز کاهش دهید.


پوکی استخوان و تماشای زیاد تلویزیون
تلویزیون تماشا کردن,عکس زن و شوهر در حال تماشای تلویزیون

تماشای برنامه مورد علاقه تان خیلی خوب است، اما تماشای تلویزیون باعث می شود ساعت ها بدون حرکت روی کاناپه دراز کشیده و به تماشای تلویزیون بپردازید و به تدریج این مسئله به شکل یک عادت در می آید. زمانی که تماشای تلویزیون و کم تحرکی به شکل عادت در آید تحرک شما کم شده و استخوان های تان ضعیف می شوند.

ورزش کردن استخوان ها را تقویت می کند. تحمل وزن بدن به وسیله پاها به اسکلت و استخوان مزیت های زیادی می رساند، تحمل وزن بدن باعث می شود استخوان ها و عضلات بر علیه جاذبه زمین عمل کند.


دوچرخه سواری و پوکی استخوان
دوچرخه سواری

وقتی ساعت ها روی دوچرخه پدال می زنید، قلب و ریه هایتان قوی تر می شوند، اما استخوان ها چطور؟ نه زیاد! دوچرخه سواری فعالیتی نیست که در آن وزنی توسط عضلات و استخوان ها تحمل شود و تراکم استخوان ها را افزایش نمی دهد، بر خلاف پیاده روی و دویدن.

اگر زیاد دوچرخه سوار می کنید، بهتر است چند ساعت ورزش های دیگری مانند بلند کردن وزنه، تنیس، پیاده روی، رقص و شنا را به عادت های ورزشی خود اضافه کنید.


صرف زمان زیاد در داخل اتاق و پوکی استخوان
اره,کارگاه

شاید نیاز باشد بیشتر بیرون بروید. بدن در زیر نور خورشید ویتامین D تولید می کند. تنها 10 تا 15 دقیقه در روز برایتان کافی خواهد بود. اما بیش از حد نباید زیر نور آفتاب بمانید. صرف مدت زمان زیاد زیر نور آفتاب خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد. به علاوه احتمال بروز لکه های پوستی نیز افزایش پیدا می کند.

سن و سال شما، رنگ پوست تان، فصل سال و مکان زندگی تان بر روی میزان تولید ویتامین D توسط بدن تاثیر می گذارند. بهتر است غلات غنی شده، آب میوه ها و شیرهای مختلف (از جمله شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج یا سایر شیرهای گیاهی و همچنین شیر لبنی کم چرب) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در مورد اینکه آیا به مکمل ویتامین D نیاز دارید یا خیر با پزشک مشورت کنید.


نوشیدن الکل زیاد و آسیب زدن به استخوان ها
الکل نوشیدن

الکل بر روی جذب کلسیم توسط بدن تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. نوشیدن الکل زیاد به مرور زمان منجر به پوکی استخوان ها می شود.


نوشیدن زیاد از حد نوشابه و سایر نوشیدنی ها و مشکلات استخوانی
نوشابه

نوشیدن بیش از حد نوشابه های طعم دار می تواند به استخوان ها آسیب بزند. در این مورد تحقیقات بیشتری نیاز است، اما با این حال برخی بررسی ها پوکی استخوان را با کافئین و فسفر موجود در این نوشیدنی ها مرتبط می دانند. سایر متخصصین نیز معتقدند که آسیب استخوانی دقیقا زمانی رخ می دهد که شما نوشابه ها را جایگزین شیر یا سایر نوشیدنی های حاوی کلسیم می کنید. به علاوه نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای می تواند کلسیم موجود در استخوان ها را از بین ببرد.


آسیب زدن به استخوان ها با خوردن سبوس گندم با شیر
ماست,شیر

آیا ماده غذایی سالمتر از سبوس گندم وجود دارد؟ اما زمانی که سبوس گندم را با شیر می خورید، بدن کلسیم کمتری جذب می کند. نگران سایر غذاها مانند نان که ممکن است حاوی سبوس گندم باشد، نباشید. با این حال اگر خوراکی های سبوس دار زیاد می خورید و در حال مصرف مکمل کلسیم هم هستید، بهتر است بین مصرف مکمل و سبوس حداقل دو ساعت فاصله باشد.


سیگار کشیدن و پوکی استخوان 
سیگار کشیدن

زمانی که به طور منظم سیگار می کشید، بدن نمی تواند به راحتی بافت های سالم استخوانی تولید کند. هر چه مدت بیشتری سیگار بکشید، این وضعیت بدتر خواهد بود.

افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض شکستگی استخوان هستند و در صورت بروز شکستگی استخوان بهبود آن مدت زیادی طول خواهد کشید. اما اگر سیگار را ترک کنید، احتمال این خطرات کاهش پیدا کرده و میزان سلامت استخوان های شما بهبود پیدا می کند، گرچه این بهبود نیز سال ها طول می کشد.


پوکی استخوان و داروهایی که مصرف می کنید
قرص,قرص خوردن

برخی داروها، به ویژه اگر مدت زیادی آنها را مصرف می کنید، می توانند تاثیر منفی بر روی استخوان ها داشته باشند. برخی داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها، مانند پردنیزون و کورتیزون، می توانند باعث کاهش تراکم استخوانی شوند. اگر به شرایطی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و بیماری کرون مبتلا هستید، ممکن است داروهایی مانند گلوکوکورتیکوئید مصرف کنید.


پوکی استخوان بر اثر لاغری و پایین بودن بیش از حد وزن
دور کمر,اندازه گرفتن دور کمر

کمبود وزن بدن، BMI کمتر از 18.5، خطر بروز شکستگی و پوکی استخوان را افزایش می دهد. اگر لاغر هستید، تمرینات قدرتی انجام دهید و اگر لازم است کلسیم بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر در مورد علت لاغر بودن خود مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است دچار نوعی اختلال خوردن یا مشکل دیگری باشید که این مسئله توسط پزشک قابل تشخیص است.


اگر دچار شکستگی استخوان شده اید:
پیرزنی در حال راه رفتن

اگر در دوران کودکی بر اثر افتادن دچار شکستگی استخوان شوید، سریع بهبود پیدا خواهد کرد. با افزایش سن افتادن ها خطرناک تر خواهند شد، به ویژه اگر استخوان های ضعیفی داشته باشید.

در سن بالا بهبود شکستگی استخوان زمان زیادی می گیرد. در افراد سالمند شکستگی استخوان می تواند شروع زمین گیر شدن فرد باشد. اگر دچار ضعف هستید، بهتر است از عصا و سایر ابزار کمکی استفاده کنید و یا از دیگران کمک بخواهید.


بیشتر بدانید : پوکی استخوان و باید و نبایدهای ورزشی

بیشتر بدانید : درمان پوکی استخوان با تغذیه

بیشتر بدانید : این افراد پوکی استخوان می گیرند!!

بیشتر بدانید : پوکی استخوان را با این معجون خانگی درمان کنید

بیشتر بدانید : سه دلیل اصلی پوکی استخوان در مردان

بیشتر بدانید : استخوان شکسته چگونه خود را ترمیم می کند؟

بیشتر بدانید : اینکه می گویند لبنیات استخوان ها را قوی می کند، چقدر صحت دارد؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ