مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان
 یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای بهبود لبخند در صورت، استفاده از روکش‌هایی مانند لمینت و کامپوزیت است.مهم‌ترین کار شما برای افزایش طول عمر روکش‌های دندان، مراقبت اصولی از آنها است.

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای بهبود لبخند در صورت، استفاده از روکش‌هایی مانند لمینت و کامپوزیت است. این روکش‌ها به بهبود ظاهر دندان‌ها و همچنین اصلاح خنده کمک می‌کنند و در عین حال از سطح زیرین دندان محافظت و همان حس دندان طبیعی را القا می‌کنند. وقتی از این روکش‌ها به درستی مراقبت شود، تا سال‌ها روی دندان‌ها باقی می‌مانند و همان درخشش روزهای اول را خواهند داشت. اما همان‌طور که در جمله قبل مشاهده کردید، عبارت کلیدی در آن «وقتی به درستی از آن مراقبت می‌شود» است. این یعنی مهم‌ترین کار شما برای افزایش طول عمر روکش‌های دندان، مراقبت اصولی از آنها است. با توجه به بالا بودن هزینه کاشت لمینت و قرار دادن کامپوزیت روی دندان‌ها، بنابراین بهتر است با انجام برخی کارها، از این روکش‌ها به‌خوبی مراقبت کنید.


نکاتی در مورد مراقبت از روکش دندان


یکی از مهم‌ترین کارها پس از قرار دادن روکش روی دندان، توجه به نکات مهمی است که دندانپزشکان عنوان می‌کنند. مراقبت درست و اصولی از این روکش‌ها می‌تواند از سایش، شکستگی زودرس و پوسیدگی جلوگیری کند و حتی باعث افزایش طول عمر روکش‌های شود. نکاتی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، از جمله مهم‌ترین کارهایی هستند که شما برای مراقبت از لمینت و کامپوزیت باید انجام دهید.


طبق معمول مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و آبکشی کنید


دندانپزشکان از بیماران می‌خواهند پس از قرار دادن روکش‌ها روی دندان به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی طبیعی دندان‌های خود ادامه دهند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌تواند باعث تغییر رنگ روکش‌هایی مانند لمینت و کامپوزیت و همچنین پوسیدگی دندان‌های طبیعی زیر این روکش‌ها شود. این کار نه تنها بر سلامت کلی دهان بیمار تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر ظاهر روکش نیز تأثیر منفی بگذارد.

با اینکه بسیاری از افراد روتین مراقبت از دندان خود را دارند و به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌دهند، اما با این حال، توصیه دندانپزشکان این است که به هیچ عنوان دندان‌های خود را محکم مسواک نزنید و از یک مسواک نرم برای این کار استفاده کنید.


از خمیر دندان مناسب و ملایم استفاده کنید


برخی افراد پس از قرار دادن لمینت و کامپوزیت روی دندان‌های خود، وسوسه می‌شوند که سراغ خمیر دندان‌هایی بروند که قدرت سفیدکنندگی بسیار بالایی دارند، اما خبر ندارند که چنین خمیر دندان‌هایی دارای موادی هستند که می‌توانند باعث آسیب زدن به روکش دندان‌ها شوند. ذرات ریز موجود در این نوع خمیردندان‌ها می‌توانند سطح لمینت و کامپوزیت را خراش دهند و حتی می‌توانند باعث جمع شدن مواد و ذرات آلوده بین خراش‌های به‌وجود آمده شوند. نتیجه این اتفاق، تغییر رنگ دندان‌ها و روکشی است که هزینه‌ی زیادی برای قرار دادن آن کرده‌اید.

افرادی که دارای روکش دندان هستند، باید از خمیر دندانی استفاده کنند که حاوی فلوراید است و به اصطلاح در دسته خمیر دندان‌های ملایم قرار می‌گیرد. بهترین خمیر دندان لمینت و کامپوزیت می‌تواند از لک شدن روکش دندان و همچنین پوسیده شدن آن جلوگیری کند. بنابراین، حتما در زمان خرید خمیر دندان، سراغ خمیر دندان‌های تخصصی برای لمینت و کامپوزیت بروید و از خرید خمیر دندان‌های سفیدکننده خودداری کنید.
 

189df0f7-d0e6-401f-9702-570fad544c31.jpg


در حال حاضر تنها خمیر دندان تخصصی برای لمینت و کامپوزیت در ایران، خمیر دندان میسویک است که باعث افزایش طول عمر روکش روی دندان‌ها می‌شود. خمیر دندان لمینت و کامپوزیت میوسیک، می‌تواند دندان‌های روکش‌دار را کاملا تمیز کند و این کار را بدون آسیب به دندان‌ها و انداختن خراش روی آنها انجام می‌دهد. خمیر دندان میسویک فاقد رنگ‌دانه و مواد ساینده است و به‌گونه‌ای فرموله و طراحی شده که این مدل دندان‌های حساس کمتر آسیب ببینند و در کنار تمیز کردن دندان‌ها، به تقویت مینای دندان و کاهش حساسیت بیش از حد دندان‌ها کمک کرده و از دندان‌ها در برابر فرسایش ناشی از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی محافظت می‌کند.


از خوردن مواد و خوراکی‌هایی که باعث ایجاد لک رو دندان می‌شوند، خودداری کنید


اگرچه روکش‌های دندان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر لکه مقاوم هستند، اما باز هم موادی هستند که قدرت نفوذ بالایی دارند و می‌توانند رنگ این روکش‌ها را تغییر دهند. اینها همان مواد و خوراکی‌هایی هستند که حتی دندانپزشکان به افراد دارای دندان‌های طبیعی نیز توصیه می‌کنند تا از خوردنشان خودداری کنند:

• قهوه و چای
• چغندر
• انواع میوه‌های خانواده بری
• جوش شیرین
• سیگار و تنباکو

افرادی که به خوردن خوراکی‌ها و استفاده از مواد بالا عادت دارند، باید بلافاصله پس از مصرف آنها مسواک بزنند، نخ دندان بکشند و بعد دندان‌های خود را بشویند تا از لک شدن لمینت و کامپوزیت جلوگیری کنند.


از دندان‌ها محافظت کنید


روکش‌هایی مانند لمینت و کامپوزیت مانند دندان‌های طبیعی مستعد آسیب ناشی از ساییده شدن، شکستگی و حتی شکاف هستند. دندانپزشکان معمولا به افرادی که بیشتر در معرض آسیب هستند، توصیه می‌کنند تا از محافظ‌های دندان استفاده کنند. استفاده از محافظ دندان معمولا حس ناخوشایندی دارد، اما می‌تواند از برخی آسیب‌ها به روکش دندان‌ها و دندان‌های طبیعی جلوگیری کند.


دور عادات بد خط بکشید


حتی بدون داشتن روکش دندان، رعایت عادات بهداشتی برای دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از عادات بدی که تا به امروز داشتید را باید کنار بگذارید تا بتوانید دوام این روکش‌ها را بیشتر کنید و دندان‌هایی سالم داشته باشید. هرگز از دندان‌های خود برای باز کردن ظروف یا جدا کردن مواد استفاده نکنید. علاوه بر این، از جویدن ناخن خودداری و از یک مسواک نرم برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید.

نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید. با اینکه بسیاری نخ دندان کشیدن را مهم نمی‌دانند، اما سلامت دندان‌ها و لثه به نخ دندان کشیدن و مسواک کشیدن همزمان بستگی دارد. در برخی افراد، عفونت لثه در اثر همین نخ دندان کشیدن رخ می‌دهد. باید بدانید که روکش‌ها مانند لمینت و کامپوزیت نمی‌توانند به طور کامل از دندان‌های شما در برابر آسیب و یا پوسیدگی محافظت کنند.

همچنین نباید از دهان‌شویه‌هایی که حاوی الکل هستند برای تمیز کردن دندان‌های دارای روکش خود استفاده کنید. الکل می‌تواند روی ریشه دندان‌ها اثر بگذارد و آنها ضعیف کند. استفاده مکرر از دهان‌شویه می‌تواند طول عمر ریشه دندان‌ها را کاهش دهد. غذاهای سفت یا چسبنده نیز می‌توانند اثرات مخربی روی دندان و روکش آنها داشته باشند. سعی کنید آب‌نبات‌های سفت یا تافی‌های چسبنده را نجوید یا با دندان خرد نکنید. هر چیزی که برای دندان‌های طبیعی مضر است، می‌تواند به روکش دندان‌ها نیز آسیب بزند.


به متخصصان اعتماد کنید
 

1933a1ed-c188-4476-930a-343a6893f158.jpg


فقط یک متخصص دهان و دندان است که می‌تواند به شما در مراقبت از دندان‌ها و لمینت و کامپوزیت روی آنها کمک کند. روش جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌های طبیعی با دندان‌های دارای لمینت و کامپوزیت متفاوت است. بنابراین، ویزیت سالانه را فراموش نکنید و برای داشتن دندان‌های درخشان و مرتب، حتما به دندانپزشکان متخصص سر بزنید.


نتیجه‌گیری


روکش‌های دندان مانند لمینت و کامپوزیت یک گزینه‌ی بادوام برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و اصلاح خنده هستند. اما قرار دادن این روکش‌ها روی دندان به مراقبت نیاز دارد و برخی اقدامات هستند که می‌توانند از سایش، شکستگی و آسیب زودرس جلوگیری کنند. بنابراین، حتما به نکات این مقاله دقت کنید و دندان‌های خود را برای همیشه درخشان و مرتب نگه دارید.





گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:luxirana.com