با خوردن این خوراکی ها کمتر به دندانپزشکی می ورید
مراقبت از دندان ها مسئله مهمی است که به مسواک زدن و نخ دندان خلاصه نمی شود، تغذیه سالم و انتخاب غذای مناسب می تواند تاثیر زیادی بر سلامت دندان ها بگذارد

برای مراقبت از دندان ها چی بخوریم؟

هیچ شکی وجود ندارد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه همراه با معاینات منظم توسط دندانپزشک، برای سلامت طولانی مدت دهان و دندان ضروری هستند. اما مراقبت های دندانی تنها به همین موارد محدود نمی شوند: رژیم غذایی نیز در عین حال نقش بسیار ارزشمندی در سلامت دهان و دندان ایفا می کند.

مواد گیاهی که در ادامه معرفی می شوند، افزودنی های خوشمزه به رژیم غذایی به شمار می روند که نه تنها به راحتی قابل تهیه هستند، بلکه می توانند سلامت عمومی مصرف کننده را در کنار سلامت دهان و‌ دندان وی تامین کنند. لازم به ذکر است که یافته های کامل مرتبط با گیاهانی که در ادامه بررسی می‌ شوند، از طریق وب سایت مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی هستند.

بیشتر بدانید : 4 غذای مفید برای سلامت دهان و دندان

بیشتر بدانید : مواد غذایی که دندان پزشکان می خورند

چای سبز

چای سبز از جمله گیاهانی است که شهرت فراوانی در حیطه سلامتی دارد. برخی از فواید این گیاه در حال حاضر به خوبی شناخته شده اند: مصرف این گیاه خوش عطر و طعم با عملکرد بهتر مغزی، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، چربی سوزی بهتر و همچنین کاهش التهاب مرتبط است.

اما لیست مذکور تازه شروع ویژگی های مثبت چای سبز است. مطالعات نشان می‌ دهند که کاتچین‌ های موجود در چای سبز می توانند رشد باکتری‌ ها را در دهان سرکوب کنند، احتمال عفونت‌ های دندانی و دهانی را کاهش و تنفس تازه‌ و خوشبوتری را به فرد هدیه دهند. مطالعات دیگر نشان می دهند که مصرف چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان های دهان را نیز کاهش دهد.

گفتنی است که مصرف چای سبز بدون شیرین کننده، انتخابی هوشمندانه و سالم تری محسوب می شود.

هویج

سبزیجات ترد مانند هویج بهترین دوست دهان هستند. مانند سایر سبزیجات خام، هویج نیز غنی از فیبر و بسیار خوشمزه است. این محصول طبیعی جریان بزاق را تحریک (دفاع طبیعی دهان ما) و هنگام جویدن هم سطح دندان ها را تمیز می کند. علاوه بر این هویج حاوی بتاکاروتن است که بدن برای ساختن ویتامین A به آن نیاز دارد؛ یک ماده مغذی ضروری برای ساخت دندان‌ های قوی.

پیاز

آیا می‌دانستید که ترکیبات سولفوری ضد باکتری موجود در پیاز، باکتری های مضر فعال در حفره دهانی و دندان های ما را از بین می برند؟

خواص دوستدار دندان انواع پیاز زمانی که خام خورده شوند بسیار قوی است. البته ممکن است به علت بو و طعم نامطلوبی که ایجاد می شود، نیاز به جویدن مقداری آدامس بدون قند یا حتی یک شاخه جعفری داشته باشید.

سیب

سیب که گاهی اوقات مسواک طبیعت نیز نامیده می شود، دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. برای نمونه سرشار از ویتامین C است؛ یک ماده مغذی ضروری برای دندان ها و لثه های قوی و سالم. از طرفی دیگر بافت ترد و آبدار سیب برای از بین بردن پلاک و سایر مواد آسیب رسان از سطح دندان فوق‌العاده است. انواع سیب همچنین مملو از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

دانه های کنجد

دانه های کنجد یک ابر غذای دندانی هستند. آنها نه تنها در صورت مصرف خوراکی پلاک های دندانی را پاک می کنند، بلکه سرشار از کلسیم هم هستند، به این معنی که به ایجاد مینای سخت‌تر و بادوام تر روی سطح دندان یاری می رسانند. آنها همچنین منبع چربی های سالم، پروتئین گیاهی، ویتامین های B و مواد معدنی مختلف هستند.

بیشتر بدانید : خواص باورنکردنی کنجد برای سلامت و کنترل بیماری ها

ریحان

این گیاه به عنوان یکی از اعضای خانواده نعناع، نه تنها می تواند به خوشبو شدن تنفس فرد کمک کند، بلکه چه به صورت خام و چه پخته شده با پتانسیل ضد باکتریایی خود با باکتری های دهان و دندان مبارزه خواهد کرد. برخی از افراد حتی از برگ های ریحان برای تهیه یک فنجان چای غنی از مواد مغذی و آنتی باکتریال هم استفاده می کنند.

گشنیز

گشنیز یک گیاه محبوب در انواع دستورهای پخت غذا و همچنین یک ترکیب ضد التهاب قوی است. این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند در راستای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان موثر واقع شود.

جعفری

جعفری از جمله قوی ترین گیاهان در زمینه مبارزه با بیماری های مختلف است. برای مثال این گیاه منحصر به فرد با خواص ضد میکروبی خود با باکتری های بیماری زای موجود در غذا مانند لیستریا و سالمونلا، علا‌وه بر میکروارگانیسم های مضر دهان مبارزه می کند.

هرچند همواره توصیه می‌ شود که در صورت امکان از گیاهان تازه استفاده کنید، جعفری خشک ممکن است حاوی سطوح بالاتری از ترکیبات آنتی اکسیدانی باشد.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به عنوان گیاه دیگری که سرشار از پتانسیل ضد باکتریایی و ضد التهابی است، نه تنها طعمی طراوت بخش دارد، بلکه می تواند با محدود کردن رشد باکتری ها روی سطح دندان، خط لثه و بافت های دهانی به مبارزه با عفونت های دهان و دندان کمک کند.

نعناع دشتی

نعناع دشتی که به دلیل خواص میکروب کشی خود بسیار شناخته شده است، یک ماده طبیعی مناسب برای استفاده به عنوان عنصر اصلی در خمیر دندان ها و دهان شویه ها به شمار می رود. همچنین به منظور دست یابی به این قدرت خارق العاده به طور طبیعی، می توان برگ‌ های تازه این گیاه را جوید.

آویشن

یکی از محتویات خاص این گیاه با کاربردهای فراوان و متنوع، تیمول نام دارد که منحصرا در جلوگیری از رشد پاتوژن ها در حفره دهان موثر است. تیمول به ویژه برای کسانی که از پلاک های مخصوص ارتودنسی استفاده می کنند و همچنین افرادی که از برفک دهان رنج می برند، به شدت مفید است.

بیشتر بدانید : میوه های مفید برای دندان

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای سلامت لثه و دندان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com