علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران
آمار جدید منتشره از مبتلایان به ایدز نشان می‌دهد كه ابتلا از طریق رابطه جنسی، نسبت به سال‌های اولیه شیوع بیماری رشد نگران‌كننده‌یی داشته است. در همین خصوص کارشناسان سیمرغ به سوالات شما کاربران در این خصوص پاسخ داده اند

ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی

1. علی 

من رابطه محافظت نشده داشتم تا سی ماه مدام تست دادم اما مشخص نشد چی شد؟ علیرغم اینکه گزارش منفی بودند اما در زیرکلمه unit از کلمه هایی مثل col -coldو qual استفاده می کردند. ضمنا یک بار پزشک در ماه سی به نحوه نوشتن آزمایشگاه معترض بود. مقدار عددی 0.451 با روش ecl ترکیبی. حالا مانده ام چه بکنم؟ مثبت یا منفی؟

پاسخ کارشناس:

بعد از 30 ماه اگر شما مبتلا شده بودین تا الان علایم مشخص شده بود و آزمایشها نشون می دادن. اما چون کل توضیحات شما رو متوجه نشدم ، باز هم یکبار به روش *الایزا بررسی کنید و جواب نهایی رو می فهمید.

*Enzyme-linked immunosorbent assay: معروف به EIA یک تکنیک بیوشیمایی است يكی از قدرتمند ترين روش های آزمايشگاهی برای پی بردن به اختلالات سيستم ايمنی است. 

بیشتر بدانید : تست تشخیص فوری ایدز!؟

2. Kot

من حدود ٤ ماه پيش با دوست دخترم رابطه داشتم بعدش يك هفته پيش آزمايش ايدز دادم چون نامزدش زنگ زده بود و تهديد كرده بود که ايدز داره. آخرين رابطه اونا به گفته خودش ١ سال پيش بوده و ايشون ٨ ماه پيش به گفته خودش از رگ دستش خون گرفتن و جواب منفی بوده. ما باز رابطه داشيم ولی استرس دارم که نكنه دروغ بگه و آزمايش نداده باشه و من مبتلاشم.

نگرانی داره يا نه؟؟
مرسی از لطف تون اگه سريع پاسخ بديد

پاسخ کارشناس:

در هر رابطه مشکوکی، بهترین روش، یکبار آزمایش HIV ab در آزمایشگاه است و اگر منفی بود، به طور مطمئن می فهمید که فرد پارتنر شما سالم است.

 

3. حسین

حدود 2 سال پیش تو دعوایی که اصلا دخالتی نداشتم و رد می شدم، خونی ریخت روی زخمم. پسر جوونی بود. من از استرس 3 روز بعد آزمایش پی 24 دادم و منفی بود. بعد یک ماه بازم منفی بود. استرسم آنقدر بود که خواب نداشتم. بعد 40 روز بیماری *لوکوپلاکی زبان گرفتم که یک طرف زبانم اونطوری بود رفتم پیش متخصص داخلی گفت مال ایدز نیست. 2 ماه بعد به اسرار خودم آزمایش دادم، منفی بود. 3 ماه بعد، منفی بود. 4 ماه بعد، بازم منفی بود. الان دو سال هست که کنار زبانم همش یکم سفید است. بدون درد. آیا دوباره آزمایش بدم؟

*لوکوپلاکی یا سفیدکژنه: ضایعات کلفت‌ شدۀ سفید بر روی غشاهای مخاطی، مانند آستر دهان هستند که به علت رویش بیش‌ از اندازۀ لایۀ شاخی به‌ وجود می‌آیند.

پاسخ کارشناس:

خیر، اگر 6 ماه بعد آزمایش شما منفی بود دیگر نیازی به بررسی بیشتر نیست.

 

4. ناشناس

من تنها ۱۵ سال سن دارم. بخاطر ناآگاهی، رفتار پر خطر با یک پسر دیگه داشتم و می ترسم که اون فرد به ایدز مبتلا باشد. هیچ گونه از علائم ایدز را ندارم و می ترسم برم آزمایش بدم.

تو رو خدا کمکم کنید. 

پاسخ کارشناس:

به مراكز مشاوره، مراقبت و درمان بیماریهای رفتاری در شهر خودتون مراجعه کنید که می توانید برای پیدا کردن آدرس، به دانشگاه علوم پزشکی استان خود مراجعه کنید و اونها هم آزمایش می گیرند و هم در صورت لزوم درمان پیشگیرانه رو به طور رایگان شروع می کنند. 

 

5. علیرضا

من حدود دو سال و چهار ماه گذشته با یک دختر اولین و آخرین رابطه ام را داشتم. دخولی صورت نگرفت چون خودم مانع شدم و رابطه ما تمام شد. تو خیلی جاها خوندم علائم اولیه ایدز نظیر: تب، تعرق شبانه، اسهال، دانه های سیاه در دهان، جوش در دهان و.... دو تا شانزده هفته بعد خودش رو نشون میده. اما شکر خدا من هیچ کدوم از این نشانه هارو نداشتم و این تنها رابطه من بود که ای کاش نمی بود. می خواستم بدونم احتمال ابتلای من به ایدز هستش؟ و اینکه اگه الان آزمایش بدم جوابش قطعیه؟ و سوال دیگه ام اینه، ضعیف شدن بدن توی دو سال و اندی خودش رو نباید نشون بده؟ مثلا سرماخوردگی و سایر بیماری ها به صورت مکرر یا گه گاهی؟

پاسخ کارشناس:

ابتلا به ایدز با دخول یا با ورود خون یا مایعات بدن فرد مقابل به پوست زخمی شما ایجاد میشه. نگران نباشید اما اگر به ایدز طرف مقابل مشکوک هستید تا 6 ماه بعد احتمال بروز بیماری وجود داره و اگر آزمایش ایدز بدین و در شش ماه پس از تماس منفی باشه ، نگرانی در کار نیست. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علامت شایع ایدز را بشناسید


6. رامین

من يه بار رابطه جنسی با زنی داشتم كه نميدونم ايدز داره يا نه. من از كاندوم استفاده كردم ولی يه ذره از آلتمو نپوشونده بود (به اندازه 2 سانت). الانم خیلی استرس دارم. آیا احتمال انتقال وجود داره؟

پاسخ کارشناس:

اگر آسیب پوستی یا زخمی بر روی قسمت نپوشیده نباشه، احتمال انتقال وجود نداره و نگران نباشید. اگر مشکوک هستید به مراکز مشاوره رفتاری در شهرتون مراجعه کنید یا یکبار آزمایش ایدز بدین و بر اساس فاصله زمانی از ارتباط، آزمایشگاه میتونه نوع کیت آزمایش رو تشخیص بده و بعد از 6 ماه از رابطه اگر آزمایشتون منفی باشه دیگه جای هیچگونه نگرانی نیست.


7. محمد

می خواستم بدونم اگه دخول انجام نشه و سکس با فرد آلوده انجام بشه به صورت سطحی طوری که ترشحات جنسی به آلت طرفین تماس پیدا کنه احتمال ابتلا به این بیماری هست یا نه؟

پاسخ کارشناس:

در صورتی که پوست بدن شما آسیب یا زخم داشته باشه، احتمال انتقال بیماری وجود دارد و بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز، با افراد مشکوک ارتباط به این شکل نداشته باشید.


8. علی

دوست من داشت سیگار می کشید من یه دقیقه سیگارو ازش گرفتم و کشیدم بعد بهش دادم البته اینم بگم فقط یه دونه کام گرفتم. همین. خواستم بدونم امکان دارد که ازش ایدز گرفته باشم؟

خواهش می کنم جواب منو بدید خواهش می کنم دارم عذاب می کشم.

پاسخ کارشناس:

اگر زخمی در دهان خود داشتید و سیگار هم آلوده به بزاق دهان فرد مقابل باشه، احتمال کمی برای ابتلا وجود داره و باید برای بررسی به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنید.


9. پرهام

من چند وقت پيش از مقعد توسط يك هم جنس باز مورد آزار قرار گرفتم و دخول، كم تر از يك ثانيه بود و بعد مایع منی ريخت روی پوستم. چقدر احتمال آلوده شدن است؟؟؟

پاسخ کارشناس:

اگر آسیب پوستی یا زخم داشته باشید، احتمال انتقال وجود داره و باید به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهرتون مراجعه کنید.


10.Ali

من یک سال از رابطه ام با یک مرد میگزره. چون الان سربازم از بیکاری فکرم هزار جا میره. سیگار زیاد می کشم. بدنم یکم خارش داره. بعضی موقع ها هم سرم یکم درد میکنه. دوتا جوش زیرپوستی هم صورتم داره. می خواستم ببینم اینا از اعلایم ایدز هست؟ و آیا نیاز است من آزمایش بدم یا نه؟

پاسخ کارشناس:

این علایمی که ذکر شد ارتباطی با ایدز نداره اما در صورت مشکوک بودن فرد مقابل می توانید آزمایش دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟


11. الناز

آیا مشکلات ایدز باعث میشه که عادت به عقب بیوفته؟ الان حدود 2 ماهی هست عادت نشدم و دکتر رفتم و گفتن بخاطر عملی است که برای ایدز انجام دادم. درد شدیدی هم دارم و به نظر شما چه دارویی استفاده کنم بهتره تا سریعتر این روند پایان بگیره؟

پاسخ کارشناس:

ارتباطی به ایدز نداره و برای بررسی بیماری زنانه به یک متخصص زنان مراجعه کنید، احتمالا در وهله اول برای شما با پروژسترون شروع می کند.


12. نوید 554

دیروز رفتم آرایشگاه. ماشین آرایشگری به گردنم گرفت و خون اومد. الان یه خورده تب خفیف دارم. البته چند روز بود گلوم درد میکرد. قبل از اصلاح به آرایشگر گفتم ماشینو استریل کن، الکل نبود، یه خورده ادکلن زد بهش بعدم که اون ماجرا پیش اومد ادکلن رو برداشتم و پاشیدم روی همونجا که خون اومد. بنظرتون ایدز گرفتم؟ برم آزمایش بدم؟

پاسخ کارشناس:

علامت تب شما ارتباطی با ایدز نداره چون حداقل دو هفته تا دو ماه بعد شاید تب گذرا بده. اما اینکه ماشین گردن شما رو زخمی کرده و خونریزی هم کرده، بهتره است برای بررسی بیماری ایدز به آزمایشگاه مراجعه کنید و در موارد بعدی به آرایشگاهی که وسایل رو استریل می کند، مراجعه کنید.


13. علیرضا کاظم نژاد

من تاحالا نه رابطه جنسی داشتم و نه از سرنگ کسی استفاده کردم و نه هیچ کار مخاطره آمیزی انجام دادم ولی با توحه به علایم پوستی ایدز که خوندم الان حدود 8 یا 10 تا دانه یا همون جوش های ریز به رنگ صورتی کمرنگ و به صورت خیلی پراکنده رو بدنم نمایان شده و یک تبخال کوچیک هم زیر لبم ایجاد شده بدنم گاهی اوقات سوزن سوزن میشه اما خیلی کم. ممکنه از نشانه های ایدز باشه؟ باز هم میگم هیچ رفتار مخاطره آمیزی نداشنم.

پاسخ کارشناس:

خیر، علایم شما ارتباطی با ایدز نداره. ایدز علایم شایعتری داره که در شما مشاهده نمی شود.


14. کیوان

حدود یک ماه و یک هفته پیش با یه فرد مبتلا به ایدز، سکس از پشت داشتم و آزمایش دادم منفی بود.آزمایشم یک ماه بعد از رابطه جنسی ام با اون فرد بود. آیا امکان دارد من مبتلا شوم؟ و چند درصد؟

پاسخ کارشناس:

امکان انتقال ایدز وجود داره و میزانش یک نفر در هر 161 نفر یعنی کمتر از یک درصد است (دقیقا 0.62 درصد است ) . آزمایش تا 6 ماه بعد از ارتباط باید ادامه پیدا کنه و اگر مطمئن هستید که فرد مقابل ایدز داره، حتما برای درمانهای پیشگیرانه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهرتون مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آدرس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر من کجاست؟


15. محمد
ایدز

من سال 93 پاییز بود ک با یک زن رابطه داشتم. البته با کاندوم که پاره شد و عوضش کردم. من علامت و علائم گفته شده رو نداشتم ولی الان احساس ناتوانی و بی حالی دارم. روی زبونم سفید شده کل سطح زبونم سفیده ولی کنارش و زیر زبونم صورتیه.چقدر امکان ابتلا هست؟

پاسخ کارشناس:

حتما آزمایش ایدز بدهید. البته این علایم در بیماریهای عفونی دیگر هم مشاهده می شود ولی بهتر است ایدز را بررسی کنید.

16.R

من چند روز پیش یه رابطه از مقعد داشتم ولی بیشتر از 10 تلمبه نزدم و ارضا نشدم و سریع رابطه را قطع کردم و خودم را با مایع شستشو دادم ولی الان می ترسم که ایدز بگیرم ولی در یک سایت خواندم که احتمال انتقال با یکبار رابطه کم می باشد و در ضمن این که من ارضا نشدم.

پاسخ کارشناس:

اگر ترشحات بدن فرد مقابل به پوست آسیب دیده آلت شما یا منفذ آلت شما وارد شده باشه، احتمال ابتلا وجود داره، البته احتمالش کمتر از یک درصد است اما اگر از بیماری ایدز طرف مقابل مطمئن هستید برای درمان پیشگیرانه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرتون مراجعه کنید.


17. Zahra

من هر دفعه در دوره قاعدگی دچار تب و لرز و سرماخوردگی می شوم. پیش پزشک رفتم و آزمایش خون دادم. گفته عفونت داری که باعث این بیماری شده است. آیا این همان عفونت اچ آی وی یا ایدز است؟

پاسخ کارشناس:

خیر


18. عرفان

دستم زخم بود و با دست زخم خودارضایی کردم. آیا ممکنه به ایدز مبتلا شده باشم؟

پاسخ کارشناس:

اگر با فرد مبتلا به ایدز ارتباطی نداشتین، احتمال ابتلا به ایدز وجود ندارد


19. Ali

من دکتر رفتم و زیگیل روی پام رو سوزوند و زخمی به اندازه فرورفتگی یک سوم بند انگشت ایجاد شد. پرستار اومد تا با قیچی که اونجا بود پوست اطراف زخم رو بکنه که من متوجه شدم یه لکه خونی خشک شده روی قیچی بود. درضمن روز بعدشم گلودرد گرفتم. آیا ممکنه با خوردن آن لکه روی قیچی به زخم ایدز بگیرم؟
آیا باید حتما آزمایش بدم؟ اگه آره چه زمانی؟

پاسخ کارشناس:

کار شما بسیار عاقلانه بوده که دقت کردید و باید همون لحظه به اطلاع پرستار محترم می رسوندید چون ایشون کار اشتباهی انجام داده است و می بایست از وسیله استریل و بدون آلودگی خونی استفاده می کرده، اما برای اطمینان بعد از 6 هفته از رویداد، یه آزمایش ایدز بدید. بعد از 6 ماه از رویداد هم تکرار کنید، ولی گلودرد شما ارتباطی با ایدز نداره و به این سرعت علایم نشون نمیده و انجام آزمایش فقط پیشنهاد می شود.


20.علی ستایش

من 9 ماه پیش ارتباط محافظت نشده داشتم و طی این مدت 2 بار در سازمان انتقال خون، خون اهدا کردم. خونم موردی نداشت و سالم بود. حالا ممکنه مبتلا به ایدز باشم ؟؟؟؟؟ نیازه برم پیگیری کنم ؟؟؟ برای آزمایش و پی گیری باید به کجا مراجعه کنم؟

پاسخ کارشناس:

خیر، نیازی به پیگیری نیست. در ضمن برای موارد ارتباط مشکوک بهتره برای اهدای خون به انتقال خون نروید و اگر به آنها هم می گفتید از شما خون گرفته نمی شد و بهتر است به آزمایشگاه های سطح شهر مراجعه کنید. اگر بعد از 6 ماه آزمایش منفی باشد، احتمال ابتلا به ایدز، صفر است.


21. Judge
ایدز

من پسری 25 ساله و بسیار دیر ارضا هستم و یک رابطه جنسی بسیار خطرناک و بدون محافظت داشتم که احتمال زیاد هم می رود که این فرد مبتلا به ویروس ایدز بوده باشد. متاسفانه متوجه رفتارم نبودم. حدود 20 الی 30 ' ثانیه ' بعد از شروع از رابطه دست کشیدم ولی از من ترشحاتی نه خارج شد و نه آلت تناسلی ام به حالت آماده شدن برای ترشحات درآمد. مدت زمان ارضا شدن طبیعی ام 20 الی 30 دقیقه است. ترشحات خانم طبیعتا وجود داشته و با آلت تناسلی من تماس پیدا کرده ولی من ترشحی نداشتم حتی ذره ایی هم نداشتم.حالا می خواهم بدانم با این اوصاف و مدت زمان اندک آیا من در معرض خطر جدی قرار گرفته ام یا خیر؟

پاسخ کارشناس:

انتقال ایدز توسط مایعات بدن فرد مقابل به شما می باشد نه از طریق مایعات بدن شما. پس اگر مشکوک هستید، حتما به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه کنید و آزمایش ایدز دهید.


22. امیر

من فقط یک بار تماس جنسی با یک نفر(مرد بود)داشتم که اونم بار اولش بود. تماس بدنی من با اون خیلی کم بود طوری بود که مایع منی اون هم به من نرسیده. آیا من الان ایدز دارم؟ یا باید آزمایش بدم؟ ازتون خواهش میکنم جواب من رو همینجا بدین.

پاسخ کارشناس:

انتقال از طریق مایعات بدن فرد مقابل به سطح پوست یا به داخل بدن شما می باشد. اگر چنین اتفاقی نیفتاده، جای هیچ نگرانی نیست.


23. رامین

می خواستم بپرسم درصورتی که سر انگشتان ترکهای ریز داشته باشه( منظورم همون ترکهای متداولی هست که تو قسمتی که پوست انگشت به بالای ناخن میرسه میخوره و توی بعضی افراد وجود داره) و انگشت وارد واژن زن بشه برای حدود 3 یا 4 دقیقه، آیا در این حالت امکان ابتلای مرد به بیماری ایدز یا ویروس اچ آی وی وجود داره؟

پاسخ کارشناس:

بله، اگر فرد مقابل مبتلا به ایدز باشد، احتمالش وجود دارد. برای بررسی بیشتر به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرتون مراجعه کنید.


24. ناشناس 20
علائم ایدز

من مرداد 94 رابطه ای داشتم که در اون دخول نبود و فقط مالیدن آلت تناسلی به هم بوده اما نمیدونم مایع منی طرف مقابلم به پرده من خورده یا نه؟ آذرماه آزمایش ایدز دادم منفی بود. دستها و پاهام گزگز میکنن و ساق پای راستم چندتا تاول زده که خوب شدن و دوباره دراومدن. منتظرم تا اسفند ماه هم برم آزمایش بدم. 

فقط یه بار اشتباه کردم و الان توبه کردم اما نگرانیم از ایدز گرفتن است، زندگیمو به هم زده چون اگه بدونم گرفتم حتما خودمو می کشم. با شرمندگی از خدا خواستم کمکم کنه. اما هنوزم نگرانم و شب و روزم یکی شده چون خیلی نگران بودم. ببخشید که سوالم را می پرسم چون واقعا خجالت می کشم.
اگه میشه راهنمایی هایی در رابطه با این موضوع به ایمیلم بفرستید.

پاسخ کارشناس:

شش ماه بعد، یعنی همون پایان بهمن یا ابتدای اسفند، آزمایش بدهید و اگر آزمایش منفی باشد، جای هیچ نگرانی نیست. علایمی که ذکر کردین با ایدز ارتباطی ندارد.


25. علیرضا 

من حدود 11 ماه پیش با دختری آشنا شدم و یک شب باهم بودیم که فقط همدیگر را بوسیدیم اما دخولی انجام نشد و فقط آلت من یک تماس با آلت دختر داشت که سریعا ادامه ندادم و تا کنون هیچ یک از علائم اولیه ایدز مثل تب یا اسهال یا سردرد و غیره را نداشتم. احتمال ابتلا من چقدر است؟ آیا خطری برای من هست؟

پاسخ کارشناس:

اگر دخولی نداشتین و مایعات بدن فرد مقابل هم به پوست آسیب دیده شما تماس نداشته، جای نگرانی نیست. اگر به این موارد مشکوک هستید یک آزمایش ایدز بدهید و اگر منفی بود، شما کاملا سالم هستین.


26. مریم

حدود یک سال و نیم پیش رابطه داشتم که منی روی آلت ریخت نه واژن. نمیدونم طرف مقابل ایدز داشته یا نه. یک بار هم بیشتر نبود. ولی از طریق واژن نبود. فقط روی آلت ریخت امکان داره ایدز داشته‌باشم؟ چند ماه بعد هم آزمایش معمولی دادم ولی گلبول سفیدم نرمال بود. احتمالش هست ایدز داشته باشم؟

پاسخ کارشناس:

آزمایش ایدز بعد از 6 ماه از رویداد پیشنهاد می شود، اگر منفی بود، شما سالم هستین.


27. شهروز

من دوست دختری دارم که به شیشه اعتیاد داره. روزی به منزلم اومده بود و می خواست مصرف کنه که دید شیشه پایپش داخل کیفش شکسته. البته داخل قوطی کافی میکس گذاشته بود. اون پایپ شکسته رو به من داد که بندازم داخل سطل زباله. درهمین حین پایپ شکسته داخل انگشت شصتم فرو رفت و زخمی شد حالا با فرض اینکه ایشون مبتلا به ایدز باشه ممکنه در اثر این اتفاق من هم مبتلا بشم؟

پاسخ کارشناس:

شیشه پایپ یا وسایل شخصی مثل قاشق فرد مبتلا به ایدز، باعث انتقال ویروس ایدز به شما نمی شود.


28. آزی

من یک بار رابطه داشتم. از اون رابطه حدود ۳ سال میگذرد. نتیجه آزمایش چه مدتی طول میکشه؟

رفتم برای چک آپ دندون عکس که گرفتم زیر یکی از دندونای آسیام کیست چرکی بود که دکتر گفت این ناشی از عصب کشی ناقصی است که قبلاً انجام شده است و گفت دوباره باید عصب کشی بشه. من این دندون رو حدود 10 سال پیش عصب کشی کردم و دوباره 2 هفته پیش عصب کشی کردم و 2 دوره آنتی بیوتیک مصرف کردم. با وجود این ممکن هست که ایدز داشته باشم؟

من از دبیرستان که بودم یه سری علائم رو پوستم میومد ولی تاول نبود و فقط قرمزی داره. الان هم این علائم رو دارم. اون موقع که رفتم دکتر پوست گفت که این علائم عصبیه و از استرس است و به دلیل فشار درس بود که کرم و قرص داد و خوب شدم ولی بعدش که قطع کردم دوباره اومد و الان هر موقع عصبی میشم و استرس میگیرم و درس دارم میاد و خودش میره می خوام بدونم با وجود این بازم احتمال داره ایدز داشته باشم؟

میترسم که ایدز گرفته باشم. میخوام برم آزمایش بدم ولی میترسم از نگاه بقیه. خیلی نگران هستم. خیلی ناراحتم.دوست ندارم هیچ کس از خانوادم بفهمند.اگر ایدز داشته باشم حتی نميتونم بگم که ایدز دارم باید منتظر مرگ باشم.

پاسخ کارشناس:

حتما یک آزمایش ایدز در یک آزمایشگاه بدید. علایم شما ارتباطی با ایدز ندارد اما ایدز تا 5 سال می تواند نهفته بماند و لذا پیشنهاد به انجام آزمایش ایدز می شود. به آزمایشگاهی با فاصله دور از منزل بروید و یا به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید و رایگان آزمایش ایدز بدهید. این مراکز فقط به خود شما نتیجه را  می دهند.


بیشتر بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟

بیشتر بدانید : پیشگیری اورژانسی از اچ آی وی ( ایدز )

بیشتر بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

بیشتر بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بیشتر بدانید : ایدز چیست؟

بیشتر بدانید : زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط

بیشتر بدانید : 10 علامت شایع ایدز را بشناسید

بیشتر بدانید : علایم دهانی ایدز را بشناسید



تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر محمد مهدی زمانی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ