رویش دوباره برگ ها همیشه همراه با غذاهای نوبرانه بهار است. دلمه غذایی کاملا بهاری است که ذائقه ایرانی آن را دوست دارد...

 

مواد لازم:
برگ مو نیم کیلو
گوشت چرخ کرده نیم کیلو
سبزی دلمه(تره ، جعفری ، شیوید ، نعناع ، ترخان ، پیازجه) نیم کیلو
برنج ۱۵۰ گرم (در حدود یک پیمانه سرخالی
پیاز سرخ شده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
آبلیمو یک استکان
شکر ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
روغن ۱۵۰ گرم (حدود یک پیمانه سرخالی)
نمک و فلفل به مقدار کافی
گوشت چرخ کرده   ۷۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
 
طرز تهیه مایه دلمه برگ مو:
گوشت را داخل پیاز سرخ شده ریخته و به هم می‌زنیم تا کمی سرخ گردد و آب گوشت هم کشیده شود آنگاه رب گوجه فرنگی را در دو لیوان آب حل می‌کنیم و داخل گوشت می‌ریزیم کمی نمک و فلفل می‌زنیم بعد شکر و آبلیمو را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم گوشت آهسته بجوشد و آبش کشیده شود ، سپس سبزی را به دقت تمیز می‌کنیم و میشوئیم و ریز خرد می‌نمائیم و با یکی دو قاشق روغن کمی سرخ می‌کنیم و مایه گوشت را از روی آتش برمیداریم و سبزی را با گوشت مخلوط می‌نمائیم (هنگام مخلوط کردن مواد می‌توان ۲ تا ۳ قاشق زرشک هم اضافه کرد) سپس یک پیمانه برنج را که قبلا جوشانده و آماده کرده بودیم را به این مواد اضافه می‌کنیم (می شود به این مایع لپه پخته شده هم اضافه کرد در حود یک پیمانه) 
 
طرز تهیه:
برگ های مو را که باید تازه و جوان باشد انتخاب می‌کنیم و چوب های ته آن را می‌گیریم سپس برگها را شسته و در ظرفی می‌چینیم و مقداری آب به طوری که روی برگها را بگیرد با کمی نمک داخل ظرف می‌ریزیم و روی آتش میگذاریم تا برگ ها یکی دو جوش بزند و کمی نرم شود ،بعد در صافی میریزیم تا آب آن برود و سرد شود .
 
آبلیمو و شکر و کمی نمک و فلفل را مخلوط می‌کنیم و نصف از این سس را داخل مایه دلمه میریزیم و به هم می‌زنیم ، سپس مایه را چشیده و مطابق با ذائقه میزان ترشی و شیرینی آن را تنظیم می‌کنیم، بعد دو تا سه قاشق روغن در ظرف مناسبی میریزیم و دو سه ردیف برگ مو ته ظرف می‌چینیم و برگها را دوعدد دو عدد داخل هم قرار می‌دهیم به طوریکه شکاف های آن پوشیده شود ، بعد کمیمایع دلمه وسط برگ میریزیم و اطرلف برگ را روی هم می‌گذاریم و دلمه را محکم می‌پیچیم . البته باید دقت کرد که دلمه ها کوچک و ظریف پیچیده شوند بعد دلمه ها را نزدیک هم یعنی بدون فاصله در ظرف روی برگ ها می‌چینیم و دو سه قاشق روغن آب کرده روی آن می‌دهیم و یک لیوان آب داخل ظرف دلمه می‌ریزیم .
 
می شود بشقابی کوچکتر از دهانه ظرف را وارونه روی دلمه قرار داد و در ظرف دلمه را بست و ظرف دلمه را روی حرارت ملایم نهاد تا دلمه پخته شود ،در صورتی که با این مقدار آب دلمه پخته نشد مقداری آب اضافه می‌نما ئییم و در اواخر طبخ بقیه آبلیمو،نمک،شکر را داخل دلمه می‌ریزیم و وقتی این سس جذب دلمه شد آن را از روی آتش بر میداریم .
 
نکته:
باید توجه داشت در صورتی که چاشنی دلمه را زود بزنیم برگ دلمه سفت می‌شود.

دلمه برگ مو را می‌توان بدون شکر تهیه نمود و ممکن است به مایه دلمه کمی گوجه سبز هسته گرفته اضافه نمود و لای هر ردیف را کمی گوجه سبز ریخت. سرد و گرم دلمه هر دو مطلوب است و دیده شده در مواقعی به جای آبلیمو از سرکه استفاده شده است.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:freshblog.blogfa.com
 
مطالب پیشنهادی:
مرغ ترش
چغرتمه
چغرتمه
کالباس مرغ( دست ساز)
كوكوی كدو سبز