دکوراسیون داخلی با کدام سبک را می پسندید؟ مینیمال، سنتی، مدرن یا کلاسیک؟
سبک و سلیقه طراحی داخلی شخص شما برای دکوراسیون و چیدمان چیست؟ سبکتان را پیدا کنید. خنثی یا رنگارنگ ، مدرن یا سنتی ، رسمی یا آرام ؟ آن را بیابید و برطبق آن فضایتان را طراحی کنید.

طرفدار کدام سبک دکوراسیون داخلی هستید؟ دانستن این موضوع که سبک دلخواه تان در چیدمان و طراحی منزل چیست و چه نام دارد به شما در انتخاب عناصر و جزئیات فضایی که سالها قرار است در آن زندگی آرام و راحتی را سپری کنید کمک بزرگی خواهد کرد. اما یافتن سبک مورد علاقه تان بسیار راحت تر از اجرای آن است و این درست همان جایی است که طیف های مختلف طراحی منزل به کمک تان می آیند. برای مشخص شدن سبک دلخواهتان کافیست خیلی ساده به طیف های تعریف شده در ادامه رای دهید. (بی رنگ یا رنگارنگ) ، (رسمی یا آرام) و در نهایت همه مواردی را که بیشتر پسندیدید در کنار هم قرار دهید تا سبک ترکیبی مختص خودتان را داشته باشید.

 

طیف : از بی رنگ(خنثی) به رنگارنگ

سبک خنثی (بی رنگ) Neutral

سبک خنثی (بی رنگ) Neutral

کسانی که عاشق رنگ های خنثی یا بی رنگ هستند ، جذب تن های گرم ، غنی ، خاکی ، مواد (متریال) طبیعی و بافت های متنوع (Varied textures) می شوند ، نه تنها دکوراسیون خنثی خسته کننده نیست بلکه اگر دکوراسیون خنثی ( با رنگ های خنثی مانند طوسی و کرم ) با طیف وسیعی از تن ها، از کاغذ پوستی و کرم تا گریج greige (یک رنگ بین بژ و خاکستری) ،موکا mocha (رنگ قهوه موکا) و اسپرسو espresso طبقه بندی و خوب طراحی شده باشد می تواند فریبنده هم باشد.

 

سبک رنگارنگ colorful

سبک رنگارنگ colorful

کسانی که عاشق طیف رنگی هستند فضاهای روشن و دل باز و سرگرم کننده (fun) و شاد را می پسندند. رنگ در چنین فضاهایی می تواند شامل خود دیوار شود و یا ممکن است شما رنگ سفید خیلی روشن را برای دیوارها ترجیح دهید و اجازه دهید رنگ و هیجان بوسیله مبلمان و لوازم تزئینی وارد فضای شما شود. اگر شما مجذوب فضاهای رنگی می شوید سعی کنید به این نکته توجه داشته باشید که چه نوع رنگ هایی بیشتر شما را جذب می کند؟- روشن و تابناک، فاخر و عمیق یا سرزنده و آرامش بخش ؟

 

طیف : از مدرن به سنتی Modern to Traditional

سبک مدرن Modern

سبک مدرن Modern

خطوط صاف، سادگی و استفاده بهینه از فضای موجود از ویژگی های طراحی مدرن محسوب می شود. اگر شما به سبک اواسط قرن مدرن (توصیف تحولات اواسط قرن 20 در طراحی مدرن، معماری و توسعه شهری از حدود سال 1933 تا 1965 است- معماری و مبلمان مدرن و معاصر ) علاقه مند هستید یا مبلمان و معماری سبک معاصر نظر شمارا جلب می کند سبک چیدمان شما به سبک مدرن بسیار نزدیکتر است. سبک مدرن به خوبی گرم می باشد و اجازه می دهد زیبایی طبیعی عناصر و لوازم بدرخشد.

 

سبک سنتی Traditional

سبک سنتی Traditional

بی پایان و بدون تاریخ مصرف، شیک و سرآمد سنت ها، در این سبک تماما صحبت از راحتی و آسایش و ظرافت و جذابیت است. اگر شما همیشه در مقابل سبک سنتی زمین گیر می شوید احتمالاً عاشق فضاهایی هستید که پر از وسایل آنتیک و قدیمی و عتیقه است طرحهایی که در طول زمان امتحان خود را پس داده اند. کسانی که پیرو سبک سنتی هستند برای صنایع دستی و اشیاء و لوازمی که با نقوش و ریزه کاری ها و کنده کاری های ظریف تزئین شده مثل قلم زنی و منبت ارزش بسیاری قائلند.

 

 

طیف : از مینیمال (ساده گرایی) به ماکسیمال (افراط گرائی) Minimal to Maximal

سبک مینیمال (ساده گرایی) Minimal

سبک مینیمال (ساده گرایی) Minimal

مینیمالیسم های واقعی شیفته سادگی هستند.با تمرکز بر ملزومات و بازنگری همیشگی، کسانی که متعلق به این طیف هستند تحمل وسایل اضافی و بی فایده را ندارند. تمیز و روشن نگه داشن لوازم اجازه می دهد که ظرافت طراحی های زیبا به چشم بیاید و این فضای خالی از انباشتگی کمک می کند که ذهن روشن خلاق بتواند شکوفا شود.

 

سبک ماکسیمال و افراط گرایی یا حداکثر گرایی Maximal

سبک ماکسیمال و افراط گرایی یا حداکثر گرایی Maximal

فراوان و شلوغ، نمایشی شبیه یک صحنه تئاتر که دکور شده است ، اشیا و عناصر درون فضا خیره کننده و برجسته شده اند و یکی دیگر از خصوصیات این سبک تابلوها و آثار هنری است که کمی بالاتر از حد بر دیوار نصب شده اند و در این سبک از بافتهای مختلف در کنارهم استفاده می شود و می توان گفت این سبک چند لایه است و بسیار هنرمندانه به نظر می رسد کلکسیونرها بیشتر از هرکسی به این سبک گرایش داشته باشند.
پیروان این سبک معتقدند هرچه بیشتر بهتر ! و این جمله دقیقاً در تقابل با شعار مینیمالیسم هاست که معتقدند Less is more یعنی هرچه کمتر غنی تر .فضائی که در تصویر نشان داده شده فضائی سرزنده و مدرن است.
اما از آنجا که شما می توانید از طیف وسیعی از رنگ ها و بافتها و عناصر کنارهم استفاده کنید بنابراین دست شما کاملاً باز است. ممکن است شما دوست داشته باشید سبک ماکسیمال را در غالب سبک سنتی و باشکوه با انبوهی از کتابهای از زمین تا سقف چیده شده و دیوارهایی پر از آثار هنری شبیه گالری های نقاشی و یک کاناپه چرم مدل چستر chester و قالیچه ها و فرش های شرقی و ایرانی چیدمان کنید.

 

طیف : از رسمی به غیر رسمی (راحت) formal to relaxed

سبک رسمی Formal

سبک رسمی Formal

فضاهای رسمی فضاهایی زیبا، موزون و لطیف و به دقت برنامه ریزی شده اند با دیدن فضاهای رسمی چیزی که به ذهن خطور می کند رفتار خوب و مودبانه است و در چنین فضاهایی سطوح صاف و صیقلی و پارچه های مخملی براق لوازم لوکس و گرانبها به چشم می خورد. البته بدان معنا نیست که یک فضای رسمی نمی تواند کمی سرگرم کننده باشد اگر سبک شما متمایل به رسمی است و در عین حال دوست دارید حال و هوای منزل سرگرم کننده هم به نظر برسد بهتر است کمی فانتزی به محیط اطرافتان تزریق کنید. نظرتان چیست که روی سر نیم تنه مجسمه آتنا (الهه زیبایی) یک کلاه جلف و مضحک بگذاریم !

 

سبک آرام ، راحت، خاموش Relaxed

سبک آرام ، راحت، خاموش Relaxed

همانطور که از اسمش پیداست سبکی راحت ، آرام و بی تکلف است. اگر شما مجذوب این سبک هستید احتمالاً عاشق پابرهنه بودن در محیط منزلتان هستید . فضایی آرام ، ساده و صمیمی که حتی دوستانتان حس بودن در خانه خودشان را دارند. طراحی شما به این سبک می تواند مربوط به مدل طراحی بوهمیان (bohemian) (سبکی کولی وار به معنی نادیده گرفتن عرفها و قراردادهای موجود عناصر ارزان قیمت ، کمترین و بیشترین ملاک نیست این سبک دقیقاً بازتاب سلیقه شخصی شماست پر از طرح و رنگ و تنوع ) باشد و یا یک خانه ویلایی و شاید هم خانه ای سنتی اما هیچ یک مهم نیست مهمترین اصل احساس راحتی در همه آنهاست. خانه ای ساحلی و شاد، بی قید سنتی.

 

طیف : از روشن به تیره Light to Dark

سبک روشن Light

سبک روشن Light

اگر مشتاق فضاهای روشن و آفتابی هستید و از حمام آفتاب گرفتن لذت می برید شما مستقیما به این طیف تعلق دارید. 
دوستداران نور و روشنی به طراحی فضاهای باز (open-plan) سقف های بلند و پنجره های بزرگ با هر چشم اندازی که حس آرامشی بی حد و مرز را القا کند علاقه مندند. فضاهای روشن اغلب سفیدند (همه تنالیتهای رنگ سفید)، اما ممکنه شما علاقه مند به رنگ های ملایم و پاستلی و یا رنگ های شیری باشید.

 

سبک تیره Dark

سبک تیره Dark

اگر شما از رنگ های قوی و غنی و عمیق و گوشه های دنج و گرم و نرم خوشتان می آید و حضور در فضاهای جمع و جور و پوشیده مثل اتاق هایی غار مانند باریک و کم نور علاقه مندید و به شما حس آرامش و امنیت می دهد شما در این طیف قرار می گیرید. شما احتمالاً عاشق گرما هستید چه صدای سوختن هیزم در شومینه باشد یا پتوی گرم و نرم و یا حتی رنگی گرم و پررنگ و غنی.

 

 

طیف : از شهری به روستایی  Urban to rustic

سبک شهری Urban

سبک شهری Urban

پیچیده و تصنعی، با فرهنگ و متمدن. دوستداران سبک شهری به شدت علاقه مندند که درقلب و مرکز اتفاقات و جریانات باشند برای آنها زندگی در فضای کوچکتر اهمیت چندانی ندارد. همین که بتوانند پای پیاده به رستوران یا موزه مورد علاقه شان بروند کفایت می کند. و اگر شما از آن دسته آدمهایی هستید که به سبک شهری گرایش دارید یعنی به همان اندازه که قدر و منزلت هنر را می شناسید، جایگاه نوآوری و تکنولوژی را هم به خوبی در زندگی امروزه درک می کنید.

 

سبک روستایی، روستیک Rustic ، طبیعت گرایانه

سبک روستایی، روستیک Rustic ، طبیعت گرایانه

طبیعت و هر آنچه در آن است، شبیه جنگل. کسانی که علاقه مند به سبک روستیک هستند دلخوشی های ساده ای دارند و دوستانی گرامی و اهل دل ، اگر شما خود را علاقه مند به این سبک می دانید بدان معناست که عاشق چوب خام و زمخت و پرداخت نشده اید و مواد و مصالح طبیعی و دست ساز را دوست دارید. این سبک می تواند در فرم های مختلف به چشم بخورد یک کلبه کوهستانی و یا حتی خانه ای الهام گرفته از مکتب ذن باشد . (ذن ریشه در فرهنگ ژاپنی دارد و فضائی برای مراقبه و یوگا است که بسیار ساده و بی پیرایه است و آرام بخش).

 

 

طیف : از کلاسیک به فانتزی (سرزنده) Classic to playful

سبک کلاسیک Classic

سبک کلاسیک Classic

 

اگر ذائقه شما متمایل به سبک کلاسیک است یعنی شما به ارزش تاریخ واقفید و عاشق فضاهای باستانی و اصیل هستید. فضاهای کلاسیک رسمی، زیبا با جزئیاتی دقیق طراحی شده است تعادل و تقارن در نسبت ها از ویژگی های این سبک است. در طراحی داخلی این سبک از طراحان باغهای کلاسیک که باغ ورسای از معروف ترین آنهاست الهام گرفته شده از خصوصیات این باغها می توان به طرح های هندسی ساده و متقارن اشاره کرد.

 

سبک سرگرم کننده ، فانتزی، سرزنده Playful

سبک سرگرم کننده ، فانتزی، سرزنده Playful

اگر مدل طراحی شما متمایل به این سبک است شما شخصیتی خیال پرداز، رویایی، عجیب و خلاق دارید. دوست دارید که محیط زندگی تان شما را سرزنده نگه دارد و لبخند را روی لبانتان بنشاند. (از ویژگی های سبک فانتزی یا سرگرم کننده می توان به حضور رنگ های شاد و زنده مثل رنگ های نئونی و سبدهای رنگی برای ذخیره وسایل و هنرهای گرافیکی اشاره کرد) دوستداران این طیف از اینکه گاهی کمی کودکانه جلوه کنند و یا اظهارنظر جسورانه ای داشته باشند واهمه ای ندارند.

 

 

پیداکردن سبک ترکیبی مورد علاقه شما

پیداکردن سبک ترکیبی مورد علاقه شما

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که در هرکدام از طیف های مختلفی که در بالا شرح داده شده کدام یک را بیشتر می پسندید. سبک طیف های مربوط به خود را کنار هم قرار دهید تا تصویر کامل تری از مدل مورد دلخواهتان داشته باشید. سنتی ، روشن ، راحت ، مدرن ، خنثی ، روستیک و یا ...... ؟ مجاورت این طیف ها در کنار هم سبک مختص شما را به محیط زندگی تان می آورد و متمایزتان می کند.

 

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
اختصاصی سیمرغ

 

Save

Save

Save

Save