با بهره گیری از این نکات می توانید وسایل تمیز کننده خوب و سالمی را برای تمیز کردن و خانه تکانی داشته باشید و از استفاده ی آنها لذت ببرید.
قبل از اینکه مشغول تمیز کردن خانه تان شوید و بخواهید خانه تان را برای روزهای زیبای بهاری آماده سازید لازم است چند نکته را بدانید و این نکات مربوط می شود به هشت وسیله ی تمیز کننده در هر خانه ای که در ابتدا خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند و بعد استفاده کردن. با بهره گیری از این نکات می توانید وسایل تمیز کننده خوب و سالمی را برای تمیز کردن و خانه تکانی داشته باشید و از استفاده ی آنها لذت ببرید.

ماشین ظرفشویی
ماشین ظرفشویی یکی از وسایلی می باشد که باید در ابتدا از عملکرد درست آن اطمینان داشته باشیم. چرا که یک راه بسیار ساده برای انتقال باکتری ها و قارچ ها می باشند و ممکن است به علت شستن ظروف مختلف با بوهای متفاوت باکتری های زیادی در آن نهفته باشد و ما از این بی خبر باشیم و ظروف خود را در معرض باکتری ها قرار دهیم.
لو مازوریر نویسنده کتاب معروف نکات مهم در تمیزی خانه می گوید : برای کشتن این میکروب ها و پاک کردن چربی های ایجاد شده در دستگاه باید هر چند وقت یکبار در محفظه ی آن یک فنجان سرکه  سفید ریخته و دستگاه را بگذارید روی آب ولرم و اجازه دهید تا یک دور کامل بدون هیچ ظرفی داخل و کل بدنه داخلی آن شسته شود.هم چنین می توانید مقداری جوش شیرین هم داخل محفظه بریزید تا اگر بوی بدی داحل ماشین به وجود آمده است از بین رفته و ضدعفونی گردد.
اگر داخل ماشین ظرفشویی آثاری از زنگ زدگی پیدا کردید باید حتما از این مواد استفاده کرده و آن را جدی بگیرید.

 
ماشین لباسشویی 
یکی از نشانه های ماشین لباسشویی که بد استفاده شده است  بوی کثیفی است که از داخل آن می آید. این بو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند مواد شوینده یا نرم کننده ها، باکتری های موجود در لباس، و یا نم حاصل از بعضی لباس ها .لو مازیرور می گوید بعد از هر بار استفاده باید درب ماشین را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.
نگران نباشید، می توانید در این مواقع یکبار ماشین را بدون لباس روی آب گرم زده و تمام میکروب ها را از بین ببرید و در ضمن توصیه می شود از ریختن لباس های زیر و دستمال های آشپزخانه در داخل ماشین جلوگیری کنید. 

 
ضدعفونی ماشین لباسشویی 
میتوانید هر چند وقت یکبار داخل ماشین را ضد عفونی کنید .برای این کار می توانید این دستورالعمل را انجام دهید :برای ماشین های بزرگ : داخل محفظه 3 تا 4 فنجان سرکه و نصف فنجان جوش شیرین (برای ماشین های کوچک  ¼ فنجان سرکه به 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین ) بریزید و روی آب داغ زده و بگذارید تا به مدت 30 تا 60 دقیقه کار کند و بعد از اتمام کار اجازه دهید تا داخل آن کاملا خشک شود و برای لباس شستن آماده گردد.
برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها وکپک ها یادتان نرود که بعد از هربار استفاده بگذارید تا درب آن باز بماند .

 
جارو برقی
فرانک فونتانا ، متخصص در سبک و شیوه زندگی می گوید : جارو برقی یا شارژی یکی از بهترین وسایل برای تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار در خانه می باشد و وسیله ای می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که باید کیسه ی داخل آن را هر 6 ماه یکبار عوص کنید و هم چنین به غیر از این باید فیلتر تمیز کننده ی آن را هر چند وقت یکبار بررسی کرده تا از مسدود نشدن آن اطمینان حاصل نموده و هم چنین مطمئن باشید که مو و کرک دور آن نپیچیده باشد.اگر هم نمی توانید با دست آن را تمیز کنید می توانید از قیچی استفاده کنید.
اگر کیسه ی داخلی آن قابل تعویض و شستشو می باشد دقت داشته باشید که بعد از هر بار شستشو بگذارید تا کاملا خشک شده و بعد آن را در محل اصلی اش قرار دهید تا از کپک زدن و بوی بد گرفتن جلوگیری شده و برای تمیز کردن فرش به خوبی قابل استفاده باشد.

 
جارودستی
برای از بین بردن یکسری از ذرات گرد و غبار که در بعضی مکان ها می نشیند باید از جارودستی استفاده کرد و فونتانا در این باره می گوید : این جاروها نیاز به مراقبت زیادی دارند و بعد از هر بار استفاده باید به آرامی با آب ولرم شسته شوند تا گردو غبار از داخل آنها کاملا بیرون آمده و قابل استفاده برای دفعات بعد باشد. 
نکته آن است که بعد از شستشو باید اجازه دهید تا کاملا خشک شده و بعد سرجایش قرار دهید.

 
اسفنج و اسکاج ها
می دانید که در یک اسفنج استفاده شده ،میلیاردها باکتری نهفته است و اسمالین در این باره می گوید : شما باید هر چند روز یکبار با ضدعفونی کردن اسفنج هایتان عوامل ناخالصی را کاملا از بین برده و هر ماه یکبار هم اسفنجی را که برای شستشوی ظروف از آن استفاده می کنید را عوض کنید. 
برای ضد عفونی کردن ، باید اسفنج را در آب خیسانده ،سپس آن را در یک ظرف حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار داده و دقایقی بگذارید تا در این محلول باقی بماند. راه دیگرآن است که اسفنج را در محلول سفید کننده و آب ( یک فنجان مایع سفید کننده در مقدار زیادی آب ) قرار داده و اجازه بدهید مدتی بماند و بعد هم بگذارید تا کاملا خشک شود.
هم چنین می توانید از چند اسفنج استفاده کرده و هرکدام را مخصوص یک کار گذاشته و به این ترتیب از گسترش باکتری ها و نفوذ آنها جلوگیری کنید .مثلا از یک اسکاج یا اسفنج برای شستن ظرف ها از یکی برای لیوان ها .....استفاده کنید. لو مازوریر می کوید باکتری ها در یک جای خشک دوامی ندارند و زود از بین می روند و پس سعی کنید همیشه اسفنج هایتان را بعد از هربار ضد عفونی .کاملا خشک کنید.

 
پارچه های تمیز کننده(دستمال های جادویی)
یکی از بهترین وسایل تمیز کننده پارچه هایی هستند که با الیاف خاصی که دارند بسیار مناسب برای گردگیری و تمیز کردن می باشند و بعد از هربار استفاده می توان آنها را در ماشین لباسشویی انداخت تا کاملا تمیز شوند و دوباره استفاده کرد و نکته ی مهم در استفاده از این دستمال ها این است که باید در ابتدا کاملا نم دار شده و بعد از آنها استفاده کرد.

 
طی های دستی
این وسیله که شبیه به جارو دسته دار می باشد و پائین آن شبیه اسفنج است برای گردگیری زمین و از بین بردن گرد و غبار روی سرامیک و سنگ ها و کف خانه استفاده می شود.
فونتانا می گوید بهترین راه برای تمیز کردن و استفاده از طی این است که یک ظرف آب کاملا گرم را با سفید کننده ای ترکیب کرده و طی را وارد آن کرده و بعد لبه ی طی را که اسفنج می باشد را کاملا فشار داده تا آب آن گرفته شده و خشک شود و تنها با رطوبت آن زمین را تمیز کنید.
لو مازوریر می گوید :بزرگترین اشتباه این است که بعد از استفاده طی را به صورت نمدار در محل خود قرار دهید و این باعث تولید باکتری ها خواهد شد و باید دقت داشته باشید که طی کاملا خشک شده باشد و بعد آن را در سطل مخصوصش قرار دهید.
 
مایعات تمیز کننده
مایعات شستشو و ضدعفونی کننده اگر در جای خنک و نگهداری شوند به مدت 2 سال می توان از آنها استفاده کرد مگر اینکه از تاریخ انقضای آنها گذشته باشد.تاریخ درج شده روی آنها کمک زیادی به هنگام خرید خواهد کرد.لی مازوریر می گوید :اگر تاریخ آن گذشته باشد استفاده از آن خطرناک نمی باشد تنها خواص ضد باکتری آن دیگر موثر نخواهد بود و این به آن دلیل است که اغلب مواد تمیز کننده محلول در آب می باشند و بعد از تاریخ مشخصی خواص خود را از دست می دهد.
سفید کننده هادارای عمر مفید شش ماه هستند و نباید آنها را به صورت فله ای خریداری کرد و چون مواد سفید کننده مانند وایتکس دارای مواد سمی و قابل اشتعال می باشند و خطرناک هستند ،باید دقت کنید که در چه محلی از آنها نگهداری می کنید. 
درحالی که بسیاری از مردم عادت به استفاده از چند محصول ضدعفونی و تمیز کننده با هم دارند باید برچسب ها و نکات امنیتی روی آنها را با دقت بخوانید و از اینکه می توانید آن را با چه موادی مخلوط کنید اطمینان حاصل کنید.به عنوان مثال یک محصول سفید کننده را نمی توانید با آمونیاک مخلوط کنید و این کار منجر به تولید بخارات سمی خواهد شد.
و در آخر، باید بدانید که بعد از هربار استفاده باید درب آنها را کاملا محکم ببندید و خود بطری و دست هایتان را هم بشورید.




تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
4 عمل اصلی که قبل از عید باید انجام دهید
شیشه های نوروز
چگونه برای خانه تکانی برنامه ریزی کنیم؟
6 مورد از بزرگترین اشتباهات در تمیز نگه داشتن حمام