وقتی شما خواب هستید پوست شما وارد مرحله التیام و ترمیم می‌شود اما خشكی هوای داخل اتاق می‌تواند باعث از بین رفتن سریع سلول‌های سطحی پوست و ایجاد زبری و پوسته پوسته شدن پوست شود؛ برای پیشگیری از این مسئله روش های زیر را به شما توصیه می کنیم

خشكی پوست باعث پوسته پوسته شدن، كدری، ایجاد برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست و عمیق‌تر شدن خطوط روی صورت می‌شود، در نتیجه چهره شما پیرتر به‌نظر می‌رسد. جدا از این، خشكی پوست می‌تواند باعث ایجاد ترك‌های بسیار ظریف میكروسكوپی روی پوست شود. از این مسیر باكتری‌ها می‌توانند وارد بخش‌های عمقی پوست شده و ایجاد عفونت كنند. با این برنامه ساده می‌توانید از خشكی پوست و عوارض آن پیشگیری كنید.

بیشتر بدانید : جلوگیری از خشکی پوست در پاییز با چند توصیه ساده

از بین بردن خشکی صورت

مثل پوست نوزاد، پوست‌تان را نرم كنید

خشكی باعث خشونت و زبری پوست می‌شود ولی اغلب اسكراب‌های نرم‌كننده پوست بیش از حد زبر و خشن هستند و حتی با حذف عمقی لایه فوقانی روی پوست، خشكی روی آن را تشدید می‌كنند. برای پاك‌سازی كردن موثر اما ملایم صورت بدون از بین بردن رطوبت آن می‌توانید به‌جای اسكراب معمول از لیف نوزاد استفاده كنید كه نرم‌تر و ملایم‌تر از اسكراب‌های معمولی است؛ برای این كار تنها كافی است لیف را مرطوب كرده و با حركات دایره‌ای با شعاع كوچك صورت را ماساژ دهید.

یك استفاده متفاوت از شیر

اغلب پاك‌كننده‌ها یك راز دارند: آن‌ها حاوی ماده‌ای هستند به نام سدیم لوریل سولفات؛ این ماده رطوبت را به‌خود جذب می‌كند؛  برای این‌كه پوست‌تان خشك نشود از پاك‌كننده‌های ملایم، بدون كف و بدون عطر استفاده كنید (مواد شیمیایی كه در عطر وجود دارند، می‌توانند باعث خشكی پوست شوند). می‌توانید از شیرپاك‌كن‌های ملایم استفاده كنید یا این‌كه از همان پاك‌كننده معمول خودتان استفاده كرده و 2 یا 3 بار در هفته شیر روی پوست‌تان بمالید تا پوست استراحت كرده و آب‌رسانی كافی به آن انجام شود. اسیدلاكتیك موجود در شیر به‌عنوان یك پاك‌كننده ملایم عمل كرده و چربی موجود در آن باعث افزایش رطوبت پوست می‌شود بنابراین در این مورد از شیرهای پرچرب استفاده كنید.
حدود 85 گرم شیر را داخل فنجان ریخته و یك لیف نرم را با آن مرطوب كنید و سپس پوست صورت را با آن ماساژ دهید. در عین حال لیف، پوست را اكسفولیاته می‌كند و هم به پوست‌تان رطوبت می‌رساند در نتیجه شما با یك تیر 2 نشان می‌زنید. فقط یادتان باشد اول آرایش چشم‌ها را پاك كنید؛ شیر سنخیتی با سرمه ندارد!

این ماسك را فراموش نكنید

2 بار در هفته یك ماسك آلوورا روی پوست خود بگذارید تا آب‌رسانی به پوست انجام شده و قرمزی و التهاب آن كاهش یابد. می‌توانید از ماسك‌های آماده حاوی آلوورا استفاده كنید. اگر هم بتوانید برگ تازه آلوورا‌ پیدا كنید عالی است؛ برگ را باز كرده و یك لایه ضخیم از شیره آن را روی پوست تمیز بمالید؛ بگذارید شیره به‌مدت 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید.

از رطوبت دور نشوید

وقتی شما خواب هستید پوست شما وارد مرحله التیام و ترمیم می‌شود اما خشكی هوای داخل اتاق می‌تواند باعث از بین رفتن سریع سلول‌های سطحی پوست و ایجاد زبری و پوسته پوسته شدن پوست شود؛ برای پیشگیری از این مسئله از یك دستگاه بخور (رطوبت‌ساز) در اتاق‌خواب خود استفاده كنید. راه ساده‌تر؛ گذاشتن یك قابلمه یا كتری پر از آب روی رادیاتور است. برخی از گیاهان هم به‌طور طبیعی فضای اطراف خود را مرطوب می‌كنند مثل بامبو یا فیكوس كه می‌توانید آن‌ها را در اتاق خواب خود بگذارید.

5 - مراقب پلك چشم باشید
بیشترین قسمتی كه در پوست صورت ممكن است دچار خشكی شود پوست پلك‌هاست. اگر پلك‌های شما قرمز یا زبر است یا این‌كه خارش دارند 2 یا 3بار در روز روی آن‌ها كرم هیدروكورتیزون بمالید(قبل از آن آرایش‌تان را پاك كنید) تا به هیدراته شدن آن‌ها كمك كرده و قرمزی و خارش آن‌ها هم كاهش پیدا كند.

از بین بردن خشکی بدن

ترتیب استفاده مهم است

وقتی موهای‌تان را می‌شویید به‌طور ناخواسته مقداری شامپو و نرم‌كننده روی بدن شما جاری می‌شود، این كار باعث می‌شود یك لایه بسیار نازك از مواد پاك‌كننده كه در بسیاری از محصولات بهداشتی مو یافت می‌شود روی بدن شما باقی بماند. در نتیجه وقتی با یك صابون ملایم بدون عطر بدن خود را شست‌وشو دهید این مواد شیمیایی به سرعت از روی پوست پاك شده و احیانا باعث خشكی پوست و آزار آن نخواهند شد. پس همیشه سعی كنید ابتدا موهای خود را  بشویید و بعد از آن بدن خود را شست‌و‌شو دهید.

مراقب دست‌های‌تان باشید

استفاده از روغن زیتون گرم می‌تواند دست‌های خشك و زبر شما را شاداب و نرم كند. روغن زیتون غنی از اسكوالین است كه چربی طبیعی پوست را تقویت كرده و گرمای روغن هم باعث نفوذ عمیق‌تر آن به پوست می‌شود. نصف فنجان روغن زیتون تصفیه نشده را به‌مدت 20 ثانیه داخل مایكروفر گذاشته و سپس آن را روی پوست دست‌ها ماساژ بدهید؛  در مرحله بعد هم هر دست را با كیسه پلاستیك پوشانده و به‌مدت 5دقیقه داخل یك كاسه آب گرم فرو ببرید تا گرمای آب به جذب بهتر روغن كمك كند. سپس دست را از داخل آب و كیسه خارج كنید. یادتان باشد بعد از این كار دست‌تان را نشویید. اگر از چربی دست‌ها ناراحت هستید با یك حوله كمی چربی‌ آن را بگیرید.
 

لوسیون خود را تقویت كنید

از داروخانه یك شیشه گلیسیرین بخرید و به مرطوب‌ كننده مورد علاقه‌تان 3 قطره گلیسیرین اضافه كنید. گلیسیرین یكی از موثرترین مرطوب‌كننده‌های طبیعی است و كمك می‌كند رطوبت وارد پوست شده و رطوبت پوست از بین نرود.

جلوی پوسته‌ پوسته شدن را بگیرید

اگر برجستگی‌های سطحی قرمز رنگی روی پوست‌تان وجود دارد و پوسته‌پوسته می‌شود باید از یك تركیب دارویی قوی برای مرطوب كردن پوست استفاده كنید. این تركیب حاوی لاكتات آمونیوم و اسیدلاكتیك است تا پوست را نرم كرده و حالت پوسته‌پوسته شدن را از بین ببرد. ماهیت پاك‌كننده طبیعی اسیدلاكتیك، سلول‌های مرده پوست را حذف كرده و امكان نفوذ عمیق‌تر مواد مرطوب‌كننده را فراهم می‌كند. ابتدا پوست را تمیز كرده و بعد از استفاده اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه مواد روی پوست شما باقی بمانند. سپس پوست را بشویید.
 

بروید سراغ جو

معمولا همراه با خشكی، خارش هم وجود دارد؛ برای برطرف كردن آن سراغ محصولات بهداشتی(صابون، شامپو بدن و لوسیون) بروید كه حاوی جو باشند. جو به‌طور طبیعی خاصیت مرطوب‌كنندگی دارد و رطوبت پوست را حفظ كرده و در عین حال خاصیت ضد‌التهابی نیز دارد.



  بیشتر بدانید : از بین بردن خشکی پوست با 2 لوسیون خانگی + طرز تهیه


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل