اگر از نوشابه، دلستر، ساندیس و انواع آبمیوه‌های رنگارنگ نوشیدنی‌های صنعتی و مصنوعی و سرشار از اسانس بگذریم، آب میوه‌های طبیعی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند، به خصوص اگر این میوه به صورت بهداشتی و در منزل هم تهیه شده باشد.
آب‌میوه‌ها به خصوص در فصل تابستان طرفداران زیادی دارند چرا که هم بدن را خنک و هم مایعات از دست رفته بدن را جایگزین می‌کنند.
البته اگر از نوشابه، دلستر، ساندیس و انواع آبمیوه‌های رنگارنگ نوشیدنی‌های صنعتی و مصنوعی و سرشار از اسانس بگذریم، آب میوه‌های طبیعی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند، به خصوص اگر این میوه به صورت بهداشتی و در منزل هم تهیه شده باشد.

لذت تابستان با یک لیوان شربت آب‌لیمو
شربت آب‌لیمو پرطرفدارترین و شاید خوشمزه‌ترین شربت یا آب‌میوه‌ای باشد که واقعاً باعث خنکی شده و خستگی یک روز گرم تابستان را از تن به در می‌کند. این شربت از ریه‌های شما در مقابل موقعیت‌های خطرناک مانند آسم، محافظت می‌کند. اگر خیلی اهل خوردن میوه و به خصوص مرکبات نیستید، مراقب باشید چرا که بیشتر در معرض ابتلا به آسم و خس خس سینه قرار خواهید گرفت. ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، در واقع تنفس را تسهیل می‌کند.
لیمو به خودی خود برای درمان عفونت‌ها، سوءهاضمه، یبوست، دیابت،‌ مشکلات دندانی، تب، مراقبت‌های پوست و مو، خون‌ریزی‌های داخلی، وبا، رماتیسم، سوختگی‌ها، اضافه وزن، اختلالات تنفسی و فشارخون بالا مۆثر است. این ماده به تقویت سیستم ایمنی و تمیز کردن معده کمک می‌کند. خون را تصفیه می‌کند و در مبارزه با بیماری‌ها به یاری بدن می‌آید.
شربت آب‌لیمو هم طبعاً با دارا بودن همین خصوصیات می‌تواند سنگ‌های کلیوی را از بین ببرد، سکته‌های قلبی را درمان کند، دمای بدن را کاهش دهد و باعث آرامش شما شود. آب‌لیمو با تشکیل اسیدسیتریک ادراری از تشکیل رسوبات در کلیه جلوگیری و سنگ‌های کلیوی را درمان می‌کند. این مسئله به ویژه در تابستان که آب بدن بر اثر گرما و تعریق به شدت کاهش می‌یابد بیشتر می‌شود و نوشیدن شربت آب‌لیمو کمک زیادی به رفع این مشکل می‌کند و حتی گاهاً از آب هم در دفع سنگ مفیدتر عمل می‌کند.

خاکشیر، نوشیدنی اشتهاآور
گرما، عطش را برای خوردن مایعات بالا می‌برد و خاکشیر، نوشیدنی روزهای گرم تابستان است. دانه‌های خاکشیر وقتی در آب غوطه‌ور می‌شوند، آب را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل هم مصرف آن کمبود آب بدن را جبران می‌کند. بنابراین، در این روزهای گرم توصیه می‌شود، قبل از خروج از خانه مصرف یک لیوان خاکشیر را فراموش نکنید. خاکشیر در واقع همانند یک ماده ضد عفونی عمل می‌کند و در درمان اسهال‌های خفیف یا سخت و نیز یبوست مۆثر است. ادرارآور بوده و التهاب کلیه‌ها را از بین می‌برد و نوعی درمان برای التهاب پوستی و کهیر به شمار می‌رود. تب بر است و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد و به درمان مخملک و سرخک هم کمک می‌کند. خاکشیر اشتهاآور بوده و تمایلات جنسی را افزایش می‌دهد. در درمان بیماری‌های گوارشی مفید و به عنوان تنظیم‌کننده سیستم گوارش عمل می‌کند. به اندازه سرکه مفید و در افراد مبتلا به صفرا بسیار مۆثر است. ولی با تمام این اوصاف، مهم‌ترین خاصیت شربت خاکشیر همان ضدگرمازدگی آن است که سرد و خنک بوده و تب، تهوع، بی‌حالی، سرگیجه و بی‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی را از بین می‌برد.

شربت آلبالو تصفیه‌کننده خون
آلبالو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که از لذیذترین فرآورده‌های آن شربت آلبالو است. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و آنتوسیانین است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. همچنین آنتوسیانین آلبالو که در سایر میوه‌های قرمز رنگ و سبزیجات نیز یافت می‌شود، از انسان در برابر سرطان روده بزرگ، حمله و سکته قلبی محافظت می‌کند. آلبالو و نیز شربت آلبالو یکی از درمان‌های طبیعی نقرس و التهاب مفاصل به شمار می‌رود و دردهای عضلانی و کمردرد را نیز کاهش می‌دهد. شربت آلبالو با کاهش میزان اسید اوریک خون، نقرس را درمان می‌کند به طوری که مصرف یک بار شربت آلبالو در روز حدود 15 درصد اسید اوریک خون را در زنان کاهش می‌دهد. مصرف حدود 340 گرم شربت آلبالو قبل و بعد از ورزش‌های سخت، دردهای عضلانی را بهبود می‌بخشد. در ضمن مصرف شربت آلبالو صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب، مشکل کم خوابی شما را از بین می‌برد. آلبالو خون را تصفیه کرده، کلسترول خون را پایین می‌آورد و جریان خون را بهبود می‌بخشد. همچنین از تجمع عروق واریسی جلوگیری کرده و سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. از طرف دیگر این نوشیدنی از تشکیل چربی در بدن جلوگیری می‌کند و در نهایت در داشتن وزنی ایده‌آل به شما کمک می‌کند. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، آلبالو را در رژیم خود قرار دهید. شربت آلبالو خطر بروز بیماری‌های دیابت، آب مروارید، آلزایمر و مشکلات ذهنی را کاهش می‌دهد.

آب طالبی خنک میل کنید
خواص فراوان طالبی، این میوه را به یکی از بهترین پیشگیری کننده‌های سرطان تبدیل کرده است. طالبی از جمله میوه‌هایی است که به رغم دارا بودن مواد مغذی بسیار، کالری بسیار کمی دارد. طالبی سرشار از بتاکاروتن، اسیدفولیک، پتاسیم، ویتامین C و A و فیبرهای غذایی است و مقادیر بالایی ویتامین B کمپلکس، ویتامین B1، B3، B5 و B6 دارد و منبع آنتی اکسیدان است که از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین ترکیبات بی‌نظیر موجود در طالبی از غلظت خون می‌کاهد و از ایجاد لخته‌های خونی غیرعادی در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. مصرف مرتب ویتامین C که در طالبی، به وفور یافت می‌شود، از سخت شدن عروق و تصلب شرایین پیشگیری می‌کند. مصرف زیاد این ویتامین مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف نوشیدنی‌هایی چون آب طالبی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند از بروز سرطان‌هایی چون سرطان معده و روده و نیز سرطان پوست جلوگیری می‌کند.
ویتامین A ی حاصل از بتاکاروتن طالبی خطر ایجاد آب مروارید را کاهش می‌دهد و بینایی شما را تقویت می‌کند، ویتامین C و A سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها تقویت کرده، اختلالات چشمی را کم می‌کند و از بروز مشکلات استخوانی و پوکی استخوان و مشکلات ریوی و آلزایمر پیشگیری می‌کند. در عین حال آنتی‌اکسیدان بالای طالبی، کلسترول بالای خون را نیز پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در این میوه به ترشح سدیم کمک می‌کند و به این طریق فشار خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در آن به بی‌خوابی شما کمک می‌کند. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دچار خون‌ریزی‌های شدید و لخته‌های خونی هستند، می‌تواند در این دوران آب طالبی مصرف کنند. کمبود پتاسیم موجب گرفتگی‌های عضلانی و آسیب می‌شود و آب طالبی با دارا بودن مقدار زیادی پتاسیم، این کمبود را جبران می‌کند. اسیدفولیک موجود در طالبی در زنان باردار می‌تواند از بروز نقص‌های دوران جنینی جلوگیری کند. اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند.

آب زرشک، آنتی‌بیوتیک طبیعی
زرشک و آب زرشک قرن‌هاست که به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده حاوی نوعی ماده شیمیایی موسوم به «بربرین» است که فواید زیادی برای بدن دارد، چرا که آب زرشک تأثیر به سزایی روی دیابت دارد. بربرین موجود در آب زرشک مقاومت انسولینی بدن را بالا می‌برد، میزان قند خون را کاهش داده و میزان چربی را در بدن تنظیم می‌کند. وجود این ماده در زرشک از بدن در برابر دیابت نوع یک و 2 محافظت کرده و از عوارض عروقی مرتبط با دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید آب زرشک می‌توان به کوچک کردن سنگ‌های کلیوی اشاره کرد. از این ماده طبیعی می‌توان قبل از عمل خارج کردن سنگ کلیه، به منظور کوچک کردن سنگ‌ها استفاده کرد تا سنگ‌ها راحت‌تر و با درد کمتری دفع شوند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی : 
تهیه چند نوع نوشيدني گوارا از میوه ها
چند راهکار ساده برای حفظ آب بدن در تابستان
6 خوراکی تابستانی مفید
موادغذایی عالی برای خنک کردن شما در تابستان
اسموتی های (فالوده میوه ای) بسیار خوشمزه برای تابستان