در این مقاله 7 نكته مهم را درباره فرسودگی شغلی مطرح می‌كنیم كه راه‌های پیشگیری از آن است .
این هفته 7 نكته مهم دیگر را درباره فرسودگی شغلی مطرح می‌كنیم كه راه‌های پیشگیری از آن است اما قبل از بیان این نكته‌ها می‌خواهم به وجود یك باور غلط و بسیار مهم اشاره كنم كه باعث شده همه ما، یعنی همه ما بزرگ‌ترهایی كه پدر و مادر شده‌ایم یا هنوز پدر و مادر نشده‌ایم اما درگیر زندگی خود هستیم، به درجه‌های مختلف معنای زندگی‌مان عوض شود و كم‌كم به سمت و سویی برود كه شاید فقط نام زندگی را یدك بكشد. 

آن باور این است كه حس می‌كنیم چون بزرگ شده‌ایم، باید كودك درونمان را بكشیم و تا می‌توانیم از فضای شاد، پرهیجان و دوست‌داشتنی كودكی فاصله بگیریم چون دور از شأن آدم بزرگ‌هاست. این فكرها و رفتارها، این برابر دانستن بزرگسالی با غمناك‌ بودن، خشك و جدی رفتار كردن و دائم در فضای حزن ماندن قطعا برای همه ما مضر است و عاقبت به سلامت روانمان لطمه می‌زند.

1 - روزتان را با مناسك آرامش‌بخش شروع كنید
 حتی اگر شده چند دقیقه مراقبه، ورزش یا یوگا برای كاهش تنش انجام دهید. به صبح، به روز دیگری كه خدا به شما هدیه داده تا زندگی دوباره را تجربه كنید، سلام و با تشكر از خدا روز خوبی را آغاز كنید. كسانی كه مدیریت زمان بلد نیستند، در معرض ابتلا به بر‌ن‌اوت هستند؛ كسانی كه تا دقیقه 90 در رختخواب می‌مانند، با عجله لباس می‌پوشند، صبحانه‌ نخورده سركار می‌روند، زمان در ترافیك‌ ماندن را محاسبه نمی‌كنند و حرص می‌خورند و تحت‌فشار هستند و تنش و تنش و... حتی اگر مادری خانه‌دار هستید، سعی كنید صبح زود بیدار شوید و از انرژی صبح حداكثر استفاده را ببرید.

2 - عادت‌های خوب تغذیه‌ای و خواب درست را هر روز به خود تذكر دهید تا كم‌كم وارد زندگی عادی‌تان شوند
 فعالیت بدنی باید مثل مسواك زدن در برنامه روزانه شما باشد. مصرف میوه، سبزی و ویتامین‌ها را زیاد و مصرف چربی‌ها را كم و كمتر كنید.

3 - بعضی خصوصیات شخصیتی‌تان كه شما را به سمت فرسودگی می‌برند، عوض كنید
 اگر آدم منفعلی بودید، اگر نه گفتن بلد نبودید، اگر آدم پراسترسی هستید، مجبور نیستید تا آخر عمر چنین بمانید.

4 - با خودتان مهارت‌های مهمی مانند نه گفتن صحیح، گوش دادن اصولی و... را تمرین كنید.

5 - اگر اعتیاد به كار دارید، باید هر چه سریع‌تر الگوی زندگی‌تان را عوض كنید

6 - سعی كنید به سمت كارها و علایق قدیمی كه تا‌ به‌ حال به دلیل گرفتاری فرصت‌ انجامش را نداشتید، بروید؛ نقاشی، خواندن كتاب‌های طنز، سرگرمی، نوشتن خط و...

7 - همین فردا برای یادگیری مدیریت استرس اقدام و مهارت شاد بودن و مدیریت استرس را پیگیرانه تمرین كنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir



مطالب پیشنهادی :
7 علتی که کارتان شما را می کشد
چگونه با فرد افسرده درباره افسردگی با او صحبت کنیم؟
علائم هشدار دهنده و نشانه‌های فرسودگی شغلی
برای جلوگیری از فرسودگی روانی خونسردی خود را حفظ کنید
نکاتی مهم که باید هنگام ورزش کردن رعایت کنید