شما می‌توانید با خوردن و نوشیدن درست از خلقی خوش بهره‌مند شوید. در اینجا نكاتی را درباره ارتباط خلق و خو با غذا و شیوه درست غذا خوردن برای داشتن حالی بهتر می‌خوانید:
خوردن غذای سالم و به روش سالم در خلق و خوی ما تاثیر مثبت دارد. غذاهای سالم به ما انرژی كافی می‌دهند و رابطه مستقیمی بین نوع غذا خوردن و خلق و خوی افراد وجود دارد. شما می‌توانید با خوردن و نوشیدن درست از خلقی خوش بهره‌مند شوید. در اینجا نكاتی را درباره ارتباط خلق و خو با غذا و شیوه درست غذا خوردن برای داشتن حالی بهتر می‌خوانید:

صبحانه
صبحانه خوردن تمركز شما را افزایش می‌دهد و سطح انرژی‌ را بالا می‌برد. سطح گلوكز خون‌ خود را با خوردن صبحانه‌ای پر از كربوهیدرات بالا نگه دارید تا سرحال باشید. ولی از كربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل نان سفید یا شكر سفید پرهیز كنید. اینها قندخون را به سرعت بالا می‌برند و می‌توانند افت و خیزهای ناگهانی در میزان قندخون را سبب شوند.
كربوهیدرات‌های مناسب سطح گلوكز خون را به طور پیوسته و آهسته بالا می‌برند و این برای كاركرد مغز بسیار مفید است. غلات منبع غنی ویتامین B هستند كه در مكانیسم تولید انرژی موثراند. بهترین گزینه برای صبحانه غلات كامل صبحانه و نان تهیه شده از غلات كامل است.
برای اینكه صبحانه‌تان عالی شود، یك ماده غذایی حاوی پروتئین كه چربی كمتری دارد را هم به صبحانه‌ خود اضافه كنید.
ماست، پنیر یا شیر كم چرب گزینه‌های خوبی هستند. مراقب میزان چربی و گوشت مصرفی‌ باشید.

میان‌وعده پیش از ظهر
هر چند ساعت یك بار غذا خوردن به بدن كمك می‌كند، از مواد غذایی بهتر استفاده كنید، متابولیسم را بالا می‌برد و سطح گلوكز خون را ثابت نگه می‌دارد، فشار بر روی دستگاه هضم غذا را كاهش می‌دهد و حس گرسنگی را تسكین می‌دهد كه به معنای آن است كه امكان پرخوری شما در وعده ناهار كمتر خواهد شد. اگر به عنوان میان وعده غذاهای حاوی كربوهیدرات می‌خورید، از میوه‌ها و نان تهیه شده از غلات كامل استفاده كنید. میو‌ه‌ها و سبزی‌ها ویتامین‌ها و فیبر لازم را به بدن می‌رسانند. به طور مثال، هویج خام خوراكی مناسبی برای میان‌وعده پیش از ظهر است. بكوشید هر روز دست كم 5 وعده میوه و سبزی بخورید. برای اینكه انرژی فراوانی در طول روز داشته باشید، از خوردن مواد غذایی كه حاوی قندهای ساده‌اند، پرهیز كنید. شیرینی و شكلات و نوشیدنی‌های گازدار حاوی این نوع قندها هستند و سطح گلوكز خون را به ناگهان بالا می‌برند. ماست كم‌چرب، پنیر كم چرب و گوشت كم چربی را می‌توانید به عنوان میان‌وعده پیش از ناهار میل كنید.

ناهار
ناهار را سبك صرف كنید. چرا كه یك ناهار سنگین و پر از كربوهیدرات مقدار ترشح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و باعث خواب آلودگی می‌شود. در عوض از غذاهایی بخورید كه حاوی پروتئین بوده و چربی كمی دارند. پروتئین‌ها با بالا بردن سطح ترشح یك نوع ماده شیمیایی در مغز به نام كاتكول‌آمین، سطح انرژی بدن را بالا می‌برند. خوردن گوشت كم چرب، ماهی و مرغ یا توفو برای ناهار بسیار خوب است.

میان وعده بعد از ظهر
چیزی بخورید كه شما را تا زمان شام سیر نگه دارد. مقدار اندكی چربی در این وعده مفید است. كره بادام زمینی طبیعی و بیسكویت بی‌شكر غذاهایی مناسب برای وعده بعد از ظهر هستند.

پیش از اینكه ورزش كنید
كربوهیدرات‌ها سریع هضم و جذب شده و سطح انرژی شما را بالا می‌برند. در این زمان اصلا چربی نخورید و پروتئین را برای تثبیت سطح انرژی، مصرف كنید.

شام
پروتئین‌هایی كه چربی كمی دارند را برای وعده شام نگه دارید. 75 درصد از غذایی كه می‌خورید را باید میوه‌ها، سبزیجات و غلات تشكیل دهند و 25 درصد باقیمانده، سهم لبنیات و گوشت است.

پیش از خواب
خوردن مواد غذایی حاوی كربوهیدرات پیش از خواب میزان ترشح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و شما می‌توانید خوب بخوابید. ولی، كم بخورید. خوردن غذای فراوان پیش از خواب می‌تواند خواب را بر هم زند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : آشپزباشی



مطالب پیشنهادی :
غذاهای خوش‌ اخلاق‌کننده را بشناسیم
تغذیه افراد خوش اخلاق
غذاهایی که شما را خوش اخلاق می‌‌کنند؟!
غذاهایی که خوش اخلاقتان می کنند
چگونه از هوس كردن غذا‌های كم ارزش جلوگیری كنیم؟