هر روز صبح، اکثر شما رویه هر روزتان را پیش می‌گیرید؛ همان برنامه یکنواختی که شما قدرت فرار از آن را ندارید،بله کار!! آیا می‌دانید محل کار شما ممکن است برای سلامتی شما خطر ساز باشد؟
هر روز صبح، اکثر شماها رویه هر روزتان را پیش می‌گیرید؛ همان برنامه یکنواختی که شما را برای آن لحظه معین بزرگسالی که قدرت فرار از آن را ندارید، آماده می‌کند: کار.  

بدون کار خبری از پول هم نیست، پولی برای خرید غذا برای تامین سرپناه و همه آن چیزهایی که سلامت و طول عمر شما را تضمین می‌کند. اما آیا تابه حال به این فکر کرده اید که واقعاً کارتان چه تاثیری بر سلامتیتان می‌تواند داشته باشد؟ 

واقعیت این است که خطراتی که کار می‌تواند بر سلامتی داشته باشد، وجود دارند و هرچه پیش می‌رود آشکارتر نیز می‌شوند. صرفنظر از این واقعیت که مشکلات سلامتی ناشی از کار تا حد زیادی به صنعت بستگی دارد، بگذارید با آن روبه رو شویم: الان پشت کامپیوتر نشسته اید و این احتمال وجود دارد که در محل کارتان باشید. برای شروع خوب است به مشکلات ناشی از محیط دفتر کارتان بپردازیم—دانستن خطرات محیط کار بر روی سلامتی می‌تواند زندگیتان را نجات دهد، یا حداقل آن را طولانی تر کند.  

مشکلات اندام‌های بالاتنه  

شانه‌هایتان درد می‌کند؟ آرنج‌هایتان درد می‌کند؟ مچ‌هایتان ورم کرده است؟ انگشتانتان می‌سوزد؟ اینها فقط تعدادی از نشانه‌ها و علائم مربوط به مشکلات اندام‌های بالاتنه تان است، ازجمله: سندرم مجرای مچ دست، اپی کندیلیتیس (آسیب آرنج)، و اختلال تاندون مچ. مشکل کار این است که این علائم معمولاً قابل تعمیم، نامعین و نامشخص هستند.  

احتمالاً تابه حال اصطلاح مشکل استرس تکراری به گوشتان خورده است و بلافاصله انگشتانی عصبی در نظرتان مجسم شده که منجر به بروز سندرم مجرای مچ دست در شما گردیده است. نام این مشکل خود نشان می‌دهد که تکراری بودن به تنهایی علت آن است، اما ما می‌دانیم که این کاملاً صحت ندارد. اکثر شواهد نشان می‌دهد که این مشکل با رابطه پیچیده بین سه فاکتور مهم صورت می‌گیرد: عوامل ارگونومیک یا کار پژوهی، مشکلات پزشکی قبلی و عوامل روحی روانی. تکراری بودن عمل به تنهایی ندرتاً منجر به این بیماری می‌شود. درعوض، ترکیب این عوامل با یکدیگر—فشار، تکراری بودن، لرزش، و فرم بد نشستن—در این زمینه مقصر است.  

این چه معنایی برای شما دارد؟ کنار آمدن با مشکلات اندام‌های بالاتنه، تجربه ای بسیار آزاردهنده است. ایجاد تغییر در محیط کارتان به تنهایی مشکل را برطرف نمیکند، گرچه کمک کننده خواهد بود. درصورت امکان، با پزشکتان درمورد مشکلات قبلی پزشکی که می‌تواند در بروز این مشکل دخیل باشد مشورت کنید. 

کمر درد  

تعیین علت اصلی کمر درد و رابطه آن با کارتان، کار بسیار دشواری است. درواقع، همه عواملی که برای مشکل بالا ذکر کردیم، دراینجا نیز دخیل هستند. آنچه آشکار است اهمیت پیشگیری از این مشکلات است.  

وقتی روی عوامل تغییرپذیر مثل سیگار کشیدن، یا چاقی متمرکز شوید، که نشان داده فایده بخش هم هستند، نکته اصلی ایجاد تغییر در طرح کارتان و داشتن یک برنامه تمرینی کششی و قدرتی مداوم است. اگر کارتان طوری است که مجبوری مدت زمان زیادی بنشینید یا ساکن باشید، یا حرکات غیرمنتظره در آن است، یا در معرض لرزش و ارتعاش هستید، یا بیش از اندازه غیرفعال هستید، حتماً باید فکر کنید و راهی پیدا کنید که چطور کارتان را برای کاهش فشار وارد بر کمرتان تغییر دهید. از اینها مهمتر اینکه باید حتماً از تمرینات کششی و قدرتی در برنامه روزانه تان استفاده کنید.  

اختلالات تنفسی 

ایا با دیدن آبریزش بینی، چشمان پف کرده، و عطسه‌های یکی از همکاران، تیره پشتتان شروع به لرزیدن می‌کند؟ محل کار محیط بسیار خوبی برای انتقال بیماری‌های تنفسی، به ویژه در ماه‌های سرد می‌باشد. عواملی مثل ویروس‌های متداول سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا، و ویروس نورواک قابلیت این را دارند که به سرعت در محیط‌های بسته منتشر شوند و خیلی از آنها روی سطوح غیرجاندار تا 48 ساعت زنده می‌مانند.  

 درمورد بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی ویروسی، لازم نیست بدانید که چه چیز در شما مشکل ایجاد کرده است چون هیچ راه حلی جز استراحت و تامین آب بدن وجود ندارد. اما، اگر بیشتر از همیشه احساس بیماری می‌کنید، بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید. مسئله مهم این است که ببینید این ویروس چطور منتقل می‌شود: معمولاً به شکل انتشار چکه‌های تنفسی (عطسه و سرفه)، ترشحات تنفسی (بزاق و خلط) و به ویژه برای ویروس نورواک، از طریق مدفوع و استفراغ. وقتی بدانید این ویروس‌ها چطور منتقل می‌شود به شما کمک می‌کند که راه‌های پیشگیری از ابتلای آن را بفهمید. حتماً نظافت دست‌هایتان را رعایت کنید، از استفاده از وسایل به صورت شراکتی خودداری کنید، هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهانتان را بگیرید، و در اینگونه مواقع تا می‌توانید از برخورد با سایرین خودداری کنید—اگر فکر می‌کنید بیمار هستید، در خانه بمانید. 

در کنار بیماری‌های تنفسی ویروسی، قارچ‌های انگلی از جمله متداول ترین مشکلات تنفسی است که در محل کار اتفاق می‌افتد.  

قارچ‌های انگلی یکی از متداولترین انواع قارچ‌ها در زمین هستند و در هر محیطی که رطوبت در آن جمع می‌شود، اتفاق می‌افتد: فرش، عایق‌ها، لوله کشی، دستگاه تهویه هوا، و این نشان می‌دهد که محیط کار از این قاعده مستثنی نیست. این قارچ‌های انگلی اگر در فضا منتشر شوند، مشکلات مختلفی را مانند واکنش‌های آلرژیک، تشدید آسم، و عفونت‌هایی مثل کریپتوکوکوز ایجاد می‌کند.  

اسبستوس نیز می‌تواند واکنش‌های بسیار شدیدی مشابه با قارچ‌های انگلی ایجاد کند. اسبستوس اسم عامی است که به گروهی از شش ماده معدنی طبیعی که در صنایع برای پوشش حفاظتی و عایق بندی ابزارها به کار می‌رود. گرچه محدودیت‌هایی که جدیداً در ساختمان سازی اعمال می‌شود باعث می‌شود که این مشکل کمتر در ساختمان ای نوساز وجود داشته باشد.  

استرس  

اضطراب، استرس و اختلالات عصبی به یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از کار بدل شده است. استرس می‌تواند یکی از مهمترین عوامل در ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی، اختلال ترس، و اختلالات ماهیچه ای-استخوانی می‌باشد و حتی میتواند سیستم دفاعی بدنتان را هم ضعیف کند.  

هنوز علت اصلی بروز استرس مشخص نشده است، چه خصوصیات فردی در کار باشد یا شرایط کاری، مثل شیفت کاری، عدم توازن در پاداش‌ها و تلاش‌های کارکنان، تقاضای بالا، ضعیف بودن محل کار از نظر روانی-اجتماعی و از این قبیل.آنچه مشخص است این است که وجود چند عامل استرس زا در فرد موجب بروز مشکل می‌شود. اگر شما چنین وضعیتی دارید باید سریعاً دست به کار شوید. ورزش‌ها ایروبیک (مثل دو) راه بسیار خوبی برای دفع استرس بدن است.  

خط آخر  

کار آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد و لزوماً ناسالم نیست. با دنبال کردن سه اصل مهم در امنیت کاری یعنی: ارزیابی، آموزش و ورزش، می‌توانید نه تنها از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آورید، بلکه کار به تجربه ای عالی برایتان تبدیل خواهد شد. پس محیط کارتان را ارزیابی کنید، درمورد خطرات و راه حل‌ها به خود آموزش دهید و ورزش کنید. 
 

بیشتر بدانید : محیط کار ناسالم این 6 نشانه را دارد!

 

گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: noorportal.net