16 باور تغذیه ای غلطی که تا به حال قبول داشتیم!!
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خیلی تصوراتی که از خوراکی‌های اطرافتان تا امروز داشتید کاملا غلط و غیر علمی بوده اند. با خواندن این گزارش برخی از این باورها را فراموش کنید.

باورهای تغذیه ای غلط

ویتامین سی شما را از سرماخوردگی نجات می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داده ویتامین سی هیچ تضمینی برای جلوگیری از سرماخوردگی نیست. مگر برای اسکی‌بازها، قهرمان‌های ماراتن و سربازانی که تمرینات سخت در هوای قطبی دارند.

 

خوردن کرفس شما را لاغر می کند

اینکه کرفس کالری منفی دارد و باعث لاغری می شود باور اشتباهی است اما چون در هر وعده کمتر از ۱۰ کالری دارد می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

 

حبوبات باید با دانه خورده شوند

این فکر هم کاملا اشتباه است. شما با خوردن ترکیبی از اسیدهای آمینه در طول روز می‌توانید مواد مغذی کافی را به بدن برسانید. مواد پروتئینی زیادی غیر از گوشت هستند که در این زمینه به شما کمک می‌کنند. اما این درست است که لوبیا و حبوبات با دانه‌هایشان منبع قوی برای تامین پروتئین، فیبر، آهن، پتاسیم ویتامین ب و سایر مواد مفید هستند در حالیکه اصلا چربی ندارند.

 

هویج خام مفید تر است

دقیقا برعکس. هویج وقتی پخته می شود در اثر فرایند پخت دیوار سخت سلولی که بتاکاروتن را پوشش می‌دهد می‌شکند و در واقع مفیدتر از هویج خام است.

 

پوست مرغ را جدا کنید

جدا کردن پوست مرغ برای کم کردن کالری و چربی هیچ تاثیری ندارد. کباب کردن یا پختن مرغ با پوست به حفظ آب طبیعی آن کمک می کند. مرغ را با پوست بپزید و زمان سرو آن را جدا کنید.

 

تخم مرغ را به خاطر کلسترول نخورید

این باور غلط در مورد تخم مرغ که باعث بالا رفتن کلسترول می شود کاملا اشتباه است. برعکس، تخم مرغ منبع غنی و ارزانی برای خیلی از مواد و ویتامین‌هاست. همیشه در یخچال این منبع پر از روی و آهن، آنتی اکسیدان ها، لووتیان و زاکسنتین، ویتامین D و کولین‌های شیمیایی تقویت‌کننده مغز را داشته باشید و سعی کنید با کنترل چربی اشباع در رژیم غذایی خود، کلسترول را کنترل کنید.

 

از کره گیاهی ( مارگارین ) استفاده کنید

خیلی ها فکر می کنند استفاده از کره گیاهی به جای کره های دیگر به سلامتی آنها کمک می کند. در صورتی که کره و مارگارین کالری های مشابهی دارند. در بعضی از انواع مارگارین ها از روغنهایی با ترانس بالا و خیلی چرب استفاده می شود که می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد.در انتخاب مارگارین دقت کنید،حتما با چربی پایین باشد.

 

آجیل را فراموش کنید

آجیل یکی از بهترین منابع غلات و پروتئین برای بدن شماست، به شرطی که حد خوردن را رعایت کنید. تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد انجام شد که زنانی که آجیل مصرف می کنند 20 درصد کمتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند. از طرف دیگر خوردن آجیل شما را ار خطر حمله های قلبی محافظت می کند.

 

نوشیدنی گازدار مضر است

آبهای گازدار با برگی از لیمو و آهک به سلامتی شما و رفع تشنگی کمک زیادی می کند، نه تنها هیچ آسیبی به شما نمی‌زند بلکه سوداها برای کاهش وزن، فشارخون بالا و بسیاری مشکلات دیگر مفیداند.

 

مبتلایان به دیابت شیرینی را ترک کنند

در یک شرایط نرمال شیرینی خوردن به میزان کم و گاه به گاه مشکلی ندارد. اتفاقا خوردن اندکی شیرینی برای تنظیم قند خون و رسیدن کربو هیدرات خوب است. بهتر است به جای غذاهای چرب ناسالم از میان وعده های مفید حتی شیرین استفاده کنید.

 

زمان سرماخوردگی شیر ننوشید

رونالد مک کوی استاد ارشد پزشکی و سخنگوی دانشکده پزشکان عمومی استرالیا می‌گوید این حقیقت کاملا اشتباه است که مواد موجود در شیر باعث تشدید بیماری سرماخوردگی می شود. بنابراین نیازی نیست خوردن آن را در زمان بیماری قطع کنید.

 

غذاهای تند باعث زخم معده می‌شوند

ادویه جات و ترشی‌های تند به هیچ وجه ایجاد زخم در معده نمی کند، بلکه امروز ثابت شده تنها تعدادی باکتری هستند که باعث این نوع زخم‌ها می شوند. ادویه‌جات تند فقط حرکات روده را تحریک می کنند که بعضی‌ها این را با زخم معده اشتباه می گیرند.

 

سرماخوردگی و تب و رژیم غذایی

هیچ دلیل پزشکی برای پرهیز در زمان سرماخوردگی وجود ندارد. ممکن است اشتهای شما کم باشد ولی سعی کنید هرچه را می توانید تحمل کنید بخورید. در واقع زمان بیماری شما بیشتر به غذا احتیاج دارید چون متابولیسم بدنتان بالاتر است.

 

غذاهای کم چرب همیشه بهتر است

در مورد گوشت و محصولات لبنی هرچه چربی کمتر باشد بهتر است. اما در مورد غذاهای فرآوری شده و بسته بندی این موارد صدق نمی کند. برای تولید این محصولات باید چربی سالم آن را حذف کنند و مواد ناسالم نگه دارنده و شکر به آن اضافه کنند. بسیاری از شرکت‌ها با این افزودنی‌ها مقابله می‌کنند. در حال حاضر اکثر متخصصان تغذیه معتقدند که بهتر است از غذاهای مصنوعی بدون چربی اجتناب کنید و در عوض از غذاهایی با چربی سالم مانند آجیل استفاده کنید.

 

میوه های کنسروی تازه و سالم نیست

جالب است بدانید میوه‌هایی که کنسرو می شوند بلافاصله پس از برداشت محصول در قوطی ها قرار می گیرند، و تمام تازگی را با خود نگه می دارند. اما میوه های دیگر مراحل طولانی را سپری می‌کنند تا به دست شما برسند و در واقع آنها هستند که از تازگی دور شده اند. در طول حمل و نقل و ذخیره سازی، آنزیم‌های طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات تازه تولید شده که سبب از دست رفتن مواد مغذی می‌شوند.

 

هویج برای تقویت بینایی مفید است

این باور غلط از زمان جنگ‌های جهانی ایجاد شد که سربازان انواع سبزیجات را می خوردند و برای تقویت بینایی از هویج استفاده می کردند. در واقع چنین چیزی از نظر علمی صحت ندارد. هویج تنها به دلیل داشتن ویتامین آ می‌تواند به بدتر نشدن بینایی کمک کند.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : faradid.ir