راهنمای خرید عینک آفتابی، 8 نکته کلیدی که باید بدانید!
در بازار تعداد بسیار زیادی از مدل‌ها، قالب‌ها، رنگ‌ها و استایل‌های مختلف عینک آفتابی موجود است که خرید را برای شما سخت می کند. در این مقاله نکات مهمی که هنگام خرید عینک آفتابی باید به آن ها توجه کنید را گردآوری نموده ایم.

مشخصات عینک آفتابی خوب

وقتی در کشوری با اقلیم گرم و خشک زندگی می‌کنیم باید یاد بگیریم چگونه از پوست و چشم خود در برابر اشعه‌های نامناسب آفتاب مخافظت کنیم. بسیاری از افراد می‌دانند باید از کرم‌های ضدآفتاب مناسب برای پوست خود استفاده کنند اما اغلب آنها این آگاهی را نسبت به چشم‌های خود ندارند. طبق تحقیقات جدیدی که در کشور آمریکا انجام شده است، یک‌چهارم مردم از عینک‌های آفتابی استفاده نمی‌کنند چرا که حس نمی‌کنند برای سلامت خود به آن نیاز باشد و حتی بیشتر افرادی که خود از این عینک‌ها استفاده می‌کنند، این وسیله برای فرزندان خود تهیه نمی‌کنند و نمی‌دانند اشعه‌های خورشید برای چشم‌های آنها نیز خطرناک است.

نور خورشید می‌تواند برخی بیماری‌ها را برای مردم ایجاد کند که برخی از این بیماری‌ها گاه خطرناک هستند. حتی دلایلی در دسترس است که نشان می‌دهد سرطان پشت پلک نیز می‌تواند از اثرات نور خورشید باشد. تصور برخی افراد این است که عینک آفتابی تنها مخصوص تابستان است و زمستان‌ها این عینک‌ها را در گوشه‌ای می‌گذارند. البته باید به این نکته اشاره کرد که اشعه‌های نامناسب خورشید همیشه حضور دارند و تغییر فصول زمستان و تابستان هیچ تفاوتی در این زمینه ندارند و همیشه باید از چشم‌ها در برابر این اشعه‌ها مراقبت کرد.

آنچه در ادامه خواهید خواند، اطلاعات و راهنمایی‌هایی است تا بتوانید یک عینک آفتابی مناسب تهیه کنید؛ همچنین شایعات و مشکلاتی را که در این زمینه وجود دارد مورد بررسی قرار دهیم.
 

محافظت عینک آفتابی در برابر اشعه UV

دو نوع اشعه UV وجود دارد که برای چشم‌ها خطرناک است. این اشعه‌ها که به آنها UVA و UVB گفته می‌شود می‌توانند از لایه ازون عبور کرده و خود را به زمین برسانند و موجب مشکلاتی برای چشم‌ها شوند. یکی از این مشکلات بیماری آب‌مروارید است که در ایرانی‌ها به میزان زیاد مشاهده می‌شود. از مشکلات دیگر می‌توان به ماکولا اشاره کرد.

برای جلوگیری از اثرات نامطلوب این اشعه‌ها یک عینک آفتابی باید درجه حفاظتی خاصی داشته باشد. یک عینک مناسب باید تا 98‌درصد از طول موج UV ‌را جذب کند تا بتواند در برابر اشعه از چشم محافظت کند. در بسیاری از مراکز خرید عینک آفتابی UV 400 را به شما پیشنهاد می‌کنند و با دستگاه UVسنج آن را اندازه می‌گیرند. منظور این است که این عینک امواجی با طول موج کمتر از 400 که مربوط به طول موج اولترا‌ویولت است را جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد به چشم برسد. ‌البته در این مورد ممکن است تقلب‌هایی نیز مشاهده شود و برخی از  این عینک‌فروشی‌ها دستگاه‌ها را دستکاری کنند. بنابراین توصیه می‌شود عینک خود را از مراکز خرید مطمئن تهیه کنید. گران یا ارزان بودن عینک در این مورد دخیل نیست ولی قاعدتا نمی‌توان عینک‌هایی که با هر طرح و نقش و با قیمت‌های بسیار ارزان ارائه می‌شود را خریداری کرد.

برخی متخصصان نیز معتقدند به وسیله عینک‌های فتوکرومیک می‌توان یک عینک آفتابی مناسب را تشخیص داد. عینک‌های فتوکرومیک در برابر آفتاب و اشعه‌ها تغییر رنگ داده و دودی می‌شوند و وقتی عینک آفتابی را روی آن قرار می‌دهید و با عینک نگاه می‌کنید اگر تغییر رنگ نداد یعنی عینک آفتابی شما مناسب است و اشعه‌های نامناسب را عبور نمی‌دهد ولی اگر تغییر رنگ داد یعنی مناسب نیست و باید فکری به حال عینکتان کنید.

عینک آفتابی پلاریزه

وقتی شما از سطوح صاف، برفی و شیشه‌ای عبور می‌کنید، نوری که از خورشید به سطح این موارد می‌خورد بازتاب یافته و انعکاس آن به چشم برخورد می‌کند. برخورد طولانی‌مدت با این بازتاب‌ها می‌تواند موجب اختلالاتی در بینایی و یا حتی محدودیت در بینایی شود. شیشه پلاریزه عینک‌های آفتابی موجب می‌شود این انعکاس‌ها خنثی شده و تنها نورهای عمودی را بازتاب دهد و دیگر اثری بر روی چشم نداشته باشند. عینک‌های آفتابی که پلاریزه دارند برای افرادی که در برف و کنار آب کار می‌کنند بسیار مفید هستند. همچنین هنگام رانندگی نیز می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند.
 

رنگ عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. هرکس با توجه به سلیقه خود از رنگی از آنها استفاده می‌کند ولی باید به برخی نکات نیز توجه کرد. بهترین رنگ برای عینک رنگ‌های تیره است که می‌توانند قسمت اعظم نور را جذب کرده و اجازه عبور آن و رسیدن به چشم را نمی‌دهند. رنگ‌های زرد و طلایی در عینک‌های آفتابی، در نورهای کمتر قابل استفاده هستند و وقتی شدت نور زیاد است بهتر است از آنها استفاده نشود. رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای بهترین رنگ برای عینک هستند و برای نورهای مختلف قابل استفاده هستند. البته عینک‌های با رنگ شیشه خاکستری بر دیگر رنگ‌ها اولویت دارند زیرا علاوه بر جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر خورشید، تغییری در رنگ‌های مشاهده شده از اجسام نیز ایجاد نمی‌کنند.
 

اندازه عینک آفتابی

اندازه مناسب عینک آفتابی با توجه به ابعاد صورت، نوع نیاز و سلیقه افراد، برای هر فرد متفاوت است؛ با این حال بیشتر متخصصان معتقدند که باید از عینک‌های آفتابی بزرگ استفاده شود. عینک‌هایی که بتوانند تمام ناحیه چشم و زیر ابرو را پوشش دهند و اجازه نفوذ اشعه‌های خورشیبد را ندهند. البته استانداردی عمومی نیز برای این موضوع وجود دارد. به طور کلی این طور گفته می‌شود که باید هر شیشه عینک طولی به اندازه 40 تا 62 میلیمتر داشته باشد. پل عینک 14 تا 24 میلیمتر باشد و دسته عینک نیز از 120 تا 150 میلی‌‌‌متر باشد. دسته عینک همچنین باید پهن باشد تا بتواند از کناره‌های چشم محافظت کند. عینک‌های بزرگتر موجب می‌شوند علاوه بر حفاظت از چشم از ناحیه دور پشم نیز حفاظت شود و کمتر شاهد چروک‌های دور چشم باشیم.
 

قالب عینک (فریم)

قالب عینک می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شده باشد. امروزه قالب‌های پلاستیکی بیشتر در بازار مشاهده می‌شوند هر‌چند جنس‌های دیگر نیز در بازار به چشم می‌خورد. می‌توان از قالب‌های مختلف برای عینک بهره برد.
 

جنس لنز (شیشه عینک)

جنس لنز می‌تواند از شیشه تا پلاستیک متفاوت باشد و لنزهای پلاستیکی اصولا سبک‌تر بوده و وزن کمتری روی چشم احساس می‌شود. لنزهای شیشه‌ای وزن بیشتری دارند. متناسب با نوع نیاز خود می‌تواند از جنس‌های مختلف لنز استفاده کنید. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که لنزهایی که از جنس شیشه هستند با گذشت زمان، کمتر از انواع پلاستیکی دچار کدرشدگی می‌شوند.
 

پوشش لنز عینک آفتابی

- لنزها پوشش‌های مختلفی دارند. یکی از این پوشش‌ها مربوط به امواج ماورا بنفش است که پیش‌تر در مورد نکاتی که باید برای آن رعایت شود، سخن گفتیم و یک عینک آفتابی حتما باید این پوشش را داشته باشند.
- پوشش دیگر، یک پوشش ضدخش است که بیشتر برای لنزهایی که از جنس پلاستیک هستند اعمال می‌شود.
- پوشش‌های دیگر مربوط به پلاریزه و فتوکرومیک است که در بالا در مورد آن گفته شد. پوشش فتوکرومیک این قابلیت را به عینک می‌دهد که در برابر اشعه‌های نامناسب خورشید تغییر رنگ دهد و تیره شود.
- علاوه بر این پوششی به نام فلش نیز وجود دارد که مانند آینه عمل کرده و 10 تا 60 درصد از نور خورشید را جذب کرده و کاهش می‌دهد. این پوشش بیشتر برای مناطق برفی و آفتابی شدید مناسب است.
- پوشش دیگری که در عینک‌های آفتابی کاربرد دارد، ضدانعکاس است؛ به این صورت که اجازه عبور نور را می‌دهد و نور بیشتری به چشم برخورد می‌کند ولی نورهای زننده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد آسیبی به چشم وارد شود.
 

قیمت عینک آفتابی

برندهای برتر حوزه عینک‌سازی به دلیل اینکه باید طبق استانداردها عمل کنند، شرایط و ویژگی‌های خاصی را برای تولید سپری می‌کنند. بنابراین وقتی شما از یک برند اصل، یک عینک خریداری می‌کنید تمام ویژگی‌های مناسبی را که در بالا گفته شد باید داشته باشد. به همین دلیل طبیعتا این عینک‌ها اغلب گران هستند.
برخی عینک‌ها نیز با وجود اینکه برند نیستند ولی ویژگی‌های یک عینک مناسب و استاندارد را دارند و با قیمت مناسب‌تر در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند.
دسته دیگر عینک‌هایی هستند که هم قیمت بسیار پایینی دارند و هم اینکه هیچ‌یک از ویژگی‌های یک عینک مناسب را ندارند و می‌توانند مشکلات زیادی را برای چشم مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان از این عینک‌ها خریداری نکنید و قیمت پایین را تنها معیار انتخاب این کالا قرار ندهید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 مدل عینک آفتابی که همیشه مد روز هستند!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام رنگ عینک آفتابی مضر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عینک آفتابی بزرگ مناسب برای چه صورت هایی است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین رنگ برای عینک آفتابی چیست؟


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamaneh.com