طی تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده که ما تا الان در مورد انتخاب غذاهای خوب و بد اشتباه می‌کردیم . همچنین نمی‌دانستیم غذاها می‌توانند تاثیر مستقیمی روی سلامتی ما داشته باشند.
 
 
طی تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده که ما تا الان در مورد انتخاب غذاهای خوب و بد اشتباه می‌کردیم . همچنین نمی‌دانستیم غذاها می‌توانند تاثیر مستقیمی روی سلامتی ما داشته باشند.
 
اخیرا محققان فاش کردند که یکی از مهمترین دلایل مشکلات قلبی مانند نارسائی‌های مزمن قلبی ، تسلب شرایین ، بیماریهای مرتبط با ماهیچه‌های قلب، و حمله‌های قلبی همگی از تاثیر غذاهای بدی است که می‌خوریم.
 
در سال‌های اخیر  در حدود 200 تحقیق صورت گرفته که در این تحقیقات میلیون‌ها نفر مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند؛ مرکز مطالعات آمریکا به تازگی نتایج این تحقیقات را منتشر کرده است،‌نتیجه این تحقیقات به ما نشان می‌دهد که اطلاعاتی که ما تا کنون در زندگی مان بدست آورده ایم و بر مبنای آن تغذیه می‌کردیم درست نبوده است.
 
 
سبزیجات، خشکبار(آجیل) و رژیم مدیترانه ای
یکی از نتایج تحقیقات اخیر این بوده که تنها سه نوع غذا است که با بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند:

رژیم غذایی غنی از سبزیجات
آجیل مخصوصا آنهایی که سرشار از اسیدهای چرب هستند ، مانند گردو
رژیم غذایی مدیترانه ای
 
محققان  این غذاها را  تحت عنوان غذاهای خوب و سالم فهرست بندی کرده‌اند. غذاهایی که برای قلب ضرر دارند عبارتند از کربوهیدرات‌های حاوی نشاسته مانند نان سفید و غذاهایی که چرب هستند مانند غذاهای سرخ شده و سیب زمینی‌های فرانسوی که همه ما دوست داریم هر از چندگاهی میل کنیم.
 
رژیم غذایی مدیترانه ای طرفداران بسیاری دارد چرا که آنها ارزش غذایی خوبی دارند و خطر حملات قلبی را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند.
این رژیم شامل سبزیجات به مقدار فراوان، آجیل ، روغن زیتون، پنیر، حبوبات ، ماست و ماهی که در برابر با گوشت قرمز ، گوشت‌های نمک سود شده ، سبزی‌های سرخ شده و پرچرب غربی قرار می‌گیرند.
 
رژیم غذایی غربی فشار خون را بالا برده و شخصی که از این رژیم پیروی می‌کند معمولا از غذاهایی نظیر ماکارونی ، نان سفید و برنج زیاد استفاده می‌کند.  تمام غذاهای سرخ شده و چرب دارای اسیدهای چرب مضر هستند. تحقیقات دانشمندان ثابت کرده که رژیم غذایی مدیترانه ای نه تنها برای سلامتی ما ضرر ندارد بلکه برای قلب مان مفید نیز می‌باشد.
 
 
غذاهای مورد تردید برای بیماران قلبی
دانشمندان لیست کوتاه دیگری از غذاهایی تهیه کرده‌اند که برای سلامتی انسان مضرنیستند اما هنوزمورد تردید‌اند. به این معنی که هنوز دانشمندان به یقین نرسیده‌اند که آیا اینها جزو غذاهای خوب و سالم‌اند یا غذاهای مضر؟ تخم مرغ ، شیر، گوشت و بسیاری از غذاهای دیگر جزو لیست مورد تردید دانشمندان هستند و هنوز مشخص نشده که آیا مصرف این غذاهای خطر حملات قلبی را برای بیماران مبتلا به نارسائی‌های قلب افزایش می‌دهد یا کاهش؟
 
 
طبق تحقیقات دانشمند معروف انگلیسی "آستین برادفورد هیل" این طبقه بندی‌ها امروز در حال افزایش‌اند. این محقق بیشتر به خاطر کشف ارتباط بین سیگار و سرطان ریه شناخته می‌شود. وی لیستی از غذاهای خوب و سالم و غذاهایی مضری تهیه کرده و در آن لیست مشخص کرده چه غذاهایی باعث کاهش و چه غذاهایی باعث افزایش حملات قلبی می‌شوند. طبق این طبقه بندی هر چقدر غذایی درابتدای لیست قرار داشته باشد ضرر آن برای قلب کمتر است و هر چه به انتهای آن نزدیک می‌شویم غذاها بیشتر و بیشتر برای قلب مان مضر می‌شوند.
 
 
قلب سالم
توجه کنید،‌ما در این قسمت در مورد قلب سالم صحبت می‌کنیم. برای محافظت از قلب‌تان روش‌های غذایی مختلف وجود دارد،‌همانطور که غذاهای زیادی هم هستند که می‌توانند ما را بکشند. شاید گیج کننده و کمی هم ترسناک باشد که همواره مراقب غذا خوردن مان باشیم ، اما سلامت و زندگی مان بستگی به نوع انتخاب غذاهایمان دارد. دکتر سونیا آناند استاد دانشگاه مک مستر‌هامیلتون می‌گوید:"‌من در کنار تحقیقاتی که در مورد غذاهای خوب و بد انجام می‌دادم، سعی می‌کردم هر روز و هر هفته برای خانواده ام غذاهای سالم تهیه کنم و امیدوار بودم که این تحقیقات به سردرگمی ما برای انتخاب غذاهای سالم و مضر پایان بدهد".
 
 
و اما در پایان ، محققان عقیده دارند که نباید لیست خرید و انتخاب غذاهایتان را تنها از این غذاهای سالم محدود کنید. سعی کنید غذاهای مختلف بخورید، غذاهایی که برای بدن مان مهم و حیاتی هستند. مطمئنا شما نمی‌توانید وقتی به سینما می‌روید از همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده بگذرید. اما سعی کنید بیشتر از غذاهای سالم بخورید!
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چه زمانی عرق كردن یك مشكل برای سلامتی می‌شود
نكاتی برای نگهداری دارو در منزل
بدتر از يک عادت بد!
فوائد و ضررهای عادت غذایی گیاهی
نحوه مراقبت غذایی برای بدن سازی !