افرادی كه مزاج شان با تابستان همراهی می‌ كند، نظیر افراد "گرم و تر" و "گرم و خشك" بیش از سایر افراد در روزهای گرم آزرده می ‌شوند،‌

 

افرادی كه مزاج شان با تابستان همراهی می‌ كند، نظیر افراد "گرم و تر" و "گرم و خشك" بیش از سایر افراد در روزهای گرم آزرده می ‌شوند،‌ از این رو خوردنی و نوشیدنی در این افراد باید متناسب با مزاج شان و مخالف با فصل باشد.

دكتر مهرداد كریمی، متخصص طب سنتی در گفتگو با ایسنا، به افراد دارای مزاج گرم توصیه كرد كه غذاهایی چون فلفل و زنجبیل استفاده نكنند.

وی با بیان این كه نوشیدن مایعات سرد، حرارت بدن را كاهش می ‌دهد،‌ افزود: استفاده از نوشیدنی ‌های سنتی نظیر آبلیمو، بالنگ، هندوانه، سكنجبین و خیار و آب زرشك برای آرامش اعصاب توصیه می‌ شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به باور عموم مردم مبنی بر استفاده از خاكشیر برای ایجاد خنكی، گفت: خاكشیر بر خلاف باور عموم، فاقد این خاصیت است، اما فواید درمانی فراوان دیگری دارد و مصرف آن به افراد گرمازده توصیه می‌ شود.

كریمی با بیان این كه حجم و تعداد دفعات خوردن غذا در افراد دارای مزاج "گرم و تر" و "گرم وخشك" باید كاهش یابد، در ادامه حركت و سكون بدنی را از عوامل مهم در افزایش و یا كاهش تولید گرما برشمرد و افزود: میزان فعالیت بدنی این دسته از افراد باید كاهش یابد، چون حركات اضافه باعث افزایش تولید گرما می ‌شود.

وی به ضرورت تعادل بین خواب و بیداری برای حفظ و یا دفع گرما اشاره كرد و افزود: خواب، رطوبت بدن را افزایش و كم خوابی، خشكی بدن را افزایش می ‌دهند. از این رو افراد با مزاج گرم باید در فصل تابستان خواب كافی داشته و میزان فعالیت بدنی خود را كاهش دهند.

این متخصص طب سنتی فعالیت های استرس ‌زا را برای افراد با مزاج گرم در ایام گرم سال مُضر برشمرد و افزود: ‌این افراد باید با نوشیدن مقادیر كافی مایعات، جریان ادرار و گوارشی مناسبی داشته باشند.

گفتنی است، طب سنتی ایران توصیه هایی برای انواع مزاج ‌ها دارد كه از آن جمله می ‌توان به چهار مزاج اصلی گرم و تر، گرم و خشك، سرد و تر و سرد و خشك اشاره كرد كه برای حفظ سلامت هر كدام از این مزاج‌ ها در فصول مختلف سال، باید برنامه‌ های خاصی در نظر گرفته شود.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:iranianuk.com
 
مطالب پیشنهادی:
کرم ضد آفتاب برای مو ؟
مواد غذایی سالم، ضدسرطان، بهبود دهنده
هر چه بیشتر بنشینید، عمرتان کوتاه‌تر می‌شود
دردسرهای پرمویی در زنان
رژیم غذایی مناسب برای سیگاری ها