چگونه یک تاجر موفق باشیم؟
یک تاجر موفق باید ویژگی‌های زیادی داشته باشه اما مهمترین ها در درجه اول آگاه از اصول تجارت و کسب کار باشد

موفق ترین افراد در تجارت نگرش‌های مشخص و منظمی دارند، قابلیت‌های شخصی نیز مانند اشتیاق به تحصیل، محرک ها و انگیزه های شخصی، استقامت در رسیدن به آرمان ها و اهداف، بصیرتی روشن و خدشه ناپذیر و در نهایت اشتیاقی وصف ناپذیر و همیشگی از عوامل تاثیر گذار در این فرایند هستند.

یک تاجر موفق باید ویژگی‌های زیادی داشته باشه اما مهمترین ها در درجه اول آگاه از اصول تجارت و کسب کار باشد؛حداقل آگاهی از اصول اقتصاد ، حسابداری ، بازاریابی ، مدیریت و حقوق داشته باشد.
فرد باید در زمینه کاری و تجارت هم وارد باشد؛ فرضا مدیر یک شرکت کامپیوتری باید از اصول کامپیوتر آگاه باشد ، تا حدودی روانشناسی و روابط عمومی را به خوبی بشناسد. که بتواند به بهترین نحو ممکن با سایر افراد ارتباط کاری منسجمی بر قرار کند.

از تبلیغات سر رشته داشته باشد؛اعتماد به نفس بالا و قدرت رهبری داشته باشد ؛صبور و باشد و بتواند شرایط سخت رو به خوبی پشت سر بگذارد؛دور اندیش باشد و شرایطی که در آینده ممکن است پیش بیاد رو به خوبی تحلیل کند و بتواند فرصتها و تهدیدات آینده بازار رو به خوبی درک کند؛در سطر وظایف یک مدیر و تاجر رهبری استراتژیک بازار و مدیریت قوی هزینه ها و کارکنان باید باشد.

موفق ترین افراد در تجارت نگرش‌های مشخص و منظمی دارند، قابلیت‌های شخصی نیز مانند اشتیاق به تحصیل، محرک ها و انگیزه های شخصی، استقامت در رسیدن به آرمان ها و اهداف، بصیرتی روشن و خدشه ناپذیر و در نهایت اشتیاقی وصف ناپذیر و همیشگی از عوامل تاثیر گذار در این فرایند هستند.

1 _ یادداشت کردن :
اکثر افراد در تجارت ، وقتشان را صرف یادداشت کردن می کنند . درحالیکه یادداشت برداری و فکس دیگر بسیار قدیمی شده اند . به علاوه انبوه کاغذهای سفید ، پیشنهادها و رزومه ها را نیز به آنها اضافه کنید مسلم است که باید برای موفق شدن بر قدرت و مهارت خود درنوشتن کلمات بیفزایید . شما می توانید تنها با یک بازدید کوتاه از” ایمیلتان” از همه چیز اطلاع یابید.

2 _ شبکه اجتماعی :
همه ما عادت به زیاد صحبت کردن نداریم ، حتی برخی ازما سعی می کنیم که کوتاه و مختصر گفتگو کنیم ، اگرچه دانستن و کسب اطلاعات بیشتر مستلزم بیشتر پرسیدن و سخن گفتن است ، اما کلید مهارت آموختن ، گوش کردن است

3 _ صحبت کردن :
ترس بالاترین رتبه گفتگوهای عمومی میان مردم جهان را به خود اختصاص داده است . تمرین ، بهترین راه برای غلبه براین مشکل است. ممکن است با کار در محیطی امن احساس راحتی کنید ، اما برخی مواقع مجبورید که در صحنه واقعه حضور داشته باشید .

4 _ القای خواسته ها :
ممکن است که فکر کنید هرگز به تحمیل عقاید خودتان به دیگران نیاز نداشته باشید ، اما واقعیت این است که همه ما هر روز افکارمان را به دیگران تحمیل می کنیم . زمانی که با یک رئیس مصاحبه می کنید نیز به نوعی افکارتان را به او القا می کنید ، این فرایند در زندگی روزمره نیز ادامه دارد ، مثلا هنگامی که والدینتان را مجبور به خرید کالای مورد نیازتان می کنید . مهارتهای متقاعد کردن بسیار آسان و قابل اجرا هستند .

5 _ مذاکره کردن :
 اگر متقاعد کننده توانا و متبحری نیستید ، شاید بتوانید یک مذاکره کننده و یا سخنور ماهر بشوید ، بسیاری از مهارتها مانند هم هستند؛ اما شما در تجارت با افرادی مواجه می شوید که بسیار جدی و سخت گیرند ، اگر چنین مهارتهایی را کسب نکرده باشید ، بازنده هرروز و همیشگی خواهید بود .

6 _ استراتژی و راهبرد :
تجارتی که از یک بحران اقتصادی به بحران دیگری انتقال می یابد و دستخوش تغییر و تحول می شود ، مدت زیادی دوام ندارد و نابود می شود . واضح است ، اگر شما سکان دار این تجارت هستید ، باید فرمان جنگ را صادر کنید و مسیرتان را تغییر دهید ، آیا به درستی مسیر مقابل را می شناسید ؟

7 _  پروژه :
بسیاری از افراد در تجارت عجول و بی حوصله هستند ، چنین افرادی با هر معامله یک قدم بیشتر به ورشکستگی نزدیک می شوند . و متاسفانه سقوط می کنند و دیگر قادر به ازسرگیری امور تجاری نیستند . اما شما با بکارگیری مدیرت پروژه ، زندگی ، تیم کاری و برنامه های تجاری خودتان را به نوعی بیمه می کنید ، از فشار کاری و استرس می کاهید و برنامه ها را در زمان مقرر با موفقیت کامل انجام می دهید . دقیقا نمی توان همه چیز را تحت کنترل گرفت ، ولی با اجرای برنامه منظم و هماهنگ شده ، تا میزان زیادی می توانید از وقوع بحران ها و حوادث غیرمترقبه جلوگیری کنید .

8 _  مالی :
مهمترین عاملی که موجب سقوط و ورشکستگی تاجران می شود ، طرحهای نادرست مالی است . در واقع تمام سرمایه¬های مالی در روند و مسیر نامناسبی قرار می گیرند . هیچگاه از تمام سرمایه و اندوخته مالی خود در معاملات تجاری استفاده نکنید ، و همیشه درصدی از آن را پس انداز کنید ، فرض کنید تمام سرمایه شما در یک معامله مانند بادکنکی در جریان است ، همانطوری که باد مسیر حرکت بادکنک را بدون هیچ برنامه قابل پیش بینی تغییر می دهد ، سرمایه در حال چرخش شما نیز بدلیل فقدان یک طرح مشخص و مدیریت مالی مناسب ، روزی از مسیر اصلی خویش خارج شده و ناپدید میشود

9 _ ریسک پذیری :
 
یکی دیگر از اصول تجارت ریسک پذیری و قدرت انتخاب است ، تاجر موفق باید حس ششم خوبی هم در زمینه تجارت و هم در شناخت افراد داشته باشد ، واین امر جز با یک تجربه فوق العاده و روانشناسی فردی بوجود نمی آید براساس آمارهای ثبت شده ، تاجران جوان دارای بیشترین قابلیت ریسک پذیری هستند .

10 _ پشتیبانی و سازماندهی :
پول و سرمایه مالی تنها منبع مورد نیاز شما است . هر تجارتی یک ورودی سرمایه و یک خروجی یا بهره وری و بازدهی دارد . کار شما شناسایی افراد مناسب ، آگاهی از نیاز آنها و ارائه خدمات و کالای مناسب به آنهاست . قطعا چنین برنامه ای نه تنها امنیت مالی شما را حفظ می کند ، بلکه براعتبار شما نیز می افزاید .

11 _ مدیریت زمان :
 
سابقا مدیری داشتم که حتی یک بار هم نتوانست سروقت به جلسه برسد ، و همیشه ۱۰ دقیقه دیرتر ، با چهره ای برافروخته و نامرتب ظاهر می شد . هرروز بر مجموعه عذرخواهی ها و تاسف هایش افزوده می شد . از طرفی وی در جایگاه یک مدیر هرگز نتوانست الگوی مناسبی برای دیگر کارمندان شود . مدیریت زمان نه تنها از فشار روحی و استرس شما می کاهد ، بلکه بر محبوبیت و احترام شما نیز می افزاید و شان واقعی شما را بیش از پیش آشکار می کند .

12 _ مدیریت جلسه :
اکثر افراد از جلسه و حضور در آن و صرف ساعتهای زیاد بدون تحرک متنفرند ، اما جلسه ها بخش عمده ای از زندگی تجاری ما را تشکیل می دهند . تعداد کمی از افراد هم حضور در جلسه را برای رهایی از کار می پسندند . اگر جلسه ها و نشست های شما ثمربخش ، فعال و کنترل شده باشد ، قطعا در پروژه تجاری خود پیشرفت خواهید کرد وهرکسی حاضر خواهد بود تا تحت فرمان شما ، برایتان کار کند .

13 _ رهبری :
اصلی ترین بخش یک تجارت موفق رهبری و هدایت افراد و سرمایه ها است . با نگاهی اجمالی به زندگی رهبران سیاسی به نقش و قدرت کلام آنها پی خواهید برد . رهبران کاریزما و فرهمند همیشه یک قدم جلوتر و در جایگاهی والاتر قرار می گرفتند . زیرا نبض ملت در نفوذ کلام رهبران کاریزما جریان داشت . آیا تا کنون توانسته اید کسی را با خود همراه کنید ؟ آیا قادرید تا افراد یک گروه را به کاری که مغایر با خواسته شان است برای بقای یک تیم مجبور به اطاعت کنید؟

14 _ نظام ها :
اگر دائما در حال تغییرهستید ، و از یک شاخه به شاخه دیگر می پرید ، قطعا یک جای کار می لنگد . نظام های موثر ثبات ، بازدهی و بهره وری و کاهش هزینه ها را پدید می آورند . برای یادگیری و اجرای نظام های رقابتی و آموزش افراد راهی طولانی در پیش دارید . اما اگر بنیان کار را برراستای سیستم مشخص و هماهنگ بنا کنید قطعا در هر پروژه ای موفق خواهید بود.

15 _ بازدهی و قابلیت های فردی :
ضرباهنگ زندگی شما چه چیزهایی هستند ؟ جه چیزهایی رفتار شما را اجتماعی تر ، احساساتتان را متمرکزتر و کارتان را خلاق تر می کنند و یا بلعکس ، از انرژی شما می کاهند و موجب افسردگی و امواج منفی در کارتان می شوند ؟ چه جاهایی بر کار فائق می شوید و چه زمانی مقابله کنید ؟ پیش از آنکه به دیگران بیاموزید و آنان را هدایت کنید ، ابتدا باید قابلیتها و استعدادهای خودتان را بشناسید و آنهارا در مسیر درست هدایت کنید .

16 _ قدرت تخیل :
بسیاری از مردم جنبه خلاقیت خود را از یاد می برند و تصور می کنند باید به بعد منطقی خود توجه کنند . اما در واقع موفق ترین تاجران ، افرادی هستند که به جنبه احساسی و قدرت تخیلشان بها میدهند و به بازپروری رویا ها یشان میپردازند . این جمله استادم را برای همیشه آویزه گوشم کرده ام و هرگز آنرا از یاد نخواهم برد . او روزی سر کلاس رو به همه دانشجویان گفت : ” هرچیزی که لمس میکنید ، رویایی بوده که دیروز در سر می پروراندید و امروز به واقعیت مبدل گشته و در دستان شماست

17 _ خلاقیت :
اگر بتوانید چیزی را تصور کنید ، قطعا می توانید آنرا بسازید ، و اگر توانستید آنرا بسازید ، مسلما در فروش آن نیز موفق خواهید بود . دقیقا به اطرافتان بنگرید ، به چیزهایی که می خرید و استفاده می کنید بیاندیشید ، بی شک فردی که آنها را ساخته و به شما فروخته تفکر و تخیلی عمیق نسبت به آن داشته است ، بی شک سورپرایزد خواهید شد ، اگر بدانید چه افراد مبتکری آنها را اختراع کرده اند . اغلب تولیدات حاصل اختراع کسانی هستند که دارای تصور ، تخیل و خلاقیت بوده اند .

18 _ حل مسئله :
 مهمترین عامل در یک تجارت بقا و تداوم است ، مدیریت بحران و حل مسائل و مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن از اقدامات و تدابیر موثر یک مدیر و تاجر قابل و آینده نگر است . کارمندی که بتواند از چنین بحران هایی به سلامت عبور کند ، فردی شایسته برای انجام هر تجارتی است .

19 _ مشکل گشایی گروهی :
برخی از مردم براین باورند که طرح و حل مسائل بطور گروهی کار مناسبی نیست و مانند تقسیم کردن بخشی از غذای خود با دیگران است . ولی در هر صورت استفاده از چند فکر بطور همزمان کمک فوق العاده ای در افزایش بهره وری دارد . از سوی دیگر شما می توانید با نگرشها و عقاید مختلف در حل یک معضل آشنا شوید . اگر از آن دسته از تاجرانی هستید که به مشاوره گروهی معتقدند و افکار بکر دیگران را در تحلیل مسائل و مشکلات لازم و ضروری می دانند ، شما یک گام از دیگران جلوتر هستید .

20 _ ایجاد ارتباط :
برقرای ارتباط در جهان امروز امری انکار ناپذیراست . شما برای رفع مشکلاتتان و ابراز وجود باید قابلیت ارتباط داشته باشید تا بتوانید با دیگران همسو و همفکر شوید . بسیاری از ارتباطات با یک جمله کوتاه آغاز می شوند . مثلا، امروز چه هوای خوبیست ! سخت ترین بخش یک ارتباط شروع آن است . بنابراین اگر می خواهید تاجر موفقی باشید باید با دیگر رقبا ارتباط برقرار کنید و از رموز موفقیت آنان مطلع شوید . ” مطمئن باشید آغاز یک ارتباط هیچ وقت از شان شما نمی کاهد ، به شرطی که طرفتان را خوب بشناسید” .

اصول و روش کار بسیار ساده و راحت است ، مهمترین مسئله شناخت بحران و راههای جلوگیری و مقاومت در برابر آن است . ” پیشگیری بهتر از درمان است ” .

صبر و تفکر در تجارت نقشی مکمل ایجاد می کنند ، همیشه تمام جوانب معا مله را در نظر بگیرید ، آگاهانه انتخاب کنید و همیشه طرفتان را بشناسید . همیشه به یاد داشته باشید که شما به تنهایی مسئول پیشرفت و ورشکستگی خودتان هستید ، پس بدشانسی را عامل عدم موفقیت های خود قلمداد نکنید .

کنترل تصمیم های مهم و کلیدی در مواقع بحرانی ، نشانه اقتدار و هوشمندی تاجران موفق است واین مهم جز با تجربه اندوزی میسر نمی شود ، مدیران و تاجران موفق امروز ، دانش آموختگان دانشگاه مهارت و تجربه اندوزی دیروز هستند ، که توانستند تجربیاتشان را در دنیای تجارت بکار گیرند و در برابر سختی ها و ناملایمات بایستند .



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : fardanews.com