پرت بودن حواستان میدان را برای جیب‌برها باز می‌کند، جیب‌برهایی که شلوغی‌های این روزها بهترین فرصت برایشان است تا کیفتان را از روی دوشتان بقاپند!
با رسیدن روزهای آخر سال، مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها شلوغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. همه جا عطر و بوی عید را می‌گیرد. فکر و ذکر همه این است که چه بخرند، چه شیرینی و شکلات عید باشد و چه کادو و عیدی برای خانواده و دوستان.

پرت بودن حواستان میدان را برای جیب‌برها باز می‌کند، جیب‌برهایی که شلوغی‌های این روزها بهترین فرصت برایشان است تا کیفتان را از روی دوشتان بقاپند! قبل از اینکه به خودتان بیایید و بفهمید چه اتفاقی افتاده، آنها کیفتان را از دستتان درآورده و فرار کرده‌اند. اما با رعایت برخی نکات احتیاطی می‌توانید نقشه آنها را نقش بر آب کنید.

مراحل
1 - کیفتان را در خانه بگذارید
بعضی وسایل مهم و ضروری مثل کارت شناسایی و پول را در یک کیف پول گذاشته و آن را در یک جیب داخل لباستان بگذارید. اگر لباستان جیب ندارد و وسایل دیگری هم هست که بخواهید با خودتان بیرون ببرید، مثل کیف لوازم آرایش، دسته کلید یا موبایل، آنها را در یک کیف کمری گذاشته و آن را دور کمرتان ببندید و یا اینکه در کوله‌پشتی بیندازید که روی هر دو شانه‌تان می‌افتد تا قاپیدن آن آسان نباشد.

2 - فقط چیزهایی ضروری را همراه داشته باشید
به هیچ عنوان بیشتر از آن مقدار پولی که برای خرید آن روز لازم دارید همراه خود برندارید. یک کارت بانکی کفایت می‌کند. دقت کنید که رمز کارت بانکی‌تان را حفظ کرده باشید و جایی نزدیک آن ننوشته باشید. در خانه قبل از اینکه راه بیفتید محتویات کیفتان را بررسی کنید و چیزهای غیرضروری را از آن بیرون بیاورید.

3 - از خیابان‌های اصلی و روشن رفت‌ و آمد کنید
ممکن است تصور کنید که با اینکار خودتان را بیشتر در معرض جیب‌برها قرار می‌دهید اما این افراد بیشتر اوقات در خیابان‌های تاریک و کم رفت‌وآمد در کمین شما نشسته‌اند زیرا اصلاً دوست ندارند دستگیر شوند. با اطمینان و سریع گام بردارید. بهتر است همیشه کسی همراهتان باشد.

4 - مراقب محیط و مردم باشید، مخصوصاً اگر لازم باشد از یک خیابان خلوت عبور کنید
به کسانیکه می‌خواهند از کنارتان رد شوند یا از مقابل می‌آیند، توجه داشته باشید. مستقیم به دست‌هایشان و چیزی که حمل می‌کنند نگاه کنید. جیب‌برها ترجیح می‌دهند ضربه زده و سریع فرار کنند تا شناخته نشوند. اگر نترسید و بتوانید مشخصات آنها را به پلیس بدهید، احتمال دستگیر شدن آنها زیاد است.

5 - در اتوبوس، مترو و یا پیاده، کیفتان را سفت و نزدیک بدنتان بگیرید
در صورت امکان کیفتان را زیر کت یا مانتوتان بیندازید و دقت کنید که در آن حتماً بسته باشد. ممکن است وسوسه شوید که برای جلوگیری از قاپیده شدن راحت‌تر آن، کیفتان را مورب بیندازید، اما یادتان باشد که با این روش اگر کسی سعی کند کیفتان را بقاپد، بند کیفتان پاره شده و به بدنتان آسیب خواهد رساند.

6 - اگر تصور می‌کنید که کسی تعقیبتان می‌کند، به عقب برنگردید و از یک شیء براق مثل آینه یا پنجره برای دیدن پشتتان استفاده کنید.

7 - بند کیفتان را کوتاه کنید که راحت در کنار بدنتان قرار گرفته و بتوانید آرنجتان را روی آن بیاورید.

8 - یادتان باشد خودتان مهم‌تر از کیفتان هستید
اگر کسی سعی کرد کیفتان را از رو دوشتان بقاپد، مقاومت نکرده و بگذارید برود. با این کار از بروز آسیب‌دیدگی برای خودتان جلوگیری می‌کنید.

9 - هر چیز یا فرد مشکوک را گزارش کنید
اگر تصور می‌کنید که کسی محلی را می‌پاید که متعلق به آنجا نیست، با پلیس تماس گرفته و موضوع را گزارش کنید. اینکه گزارش کنید و تصورتان اشتباه باشد بهتر از این است که نادیده بگیرید و برای کسی اتفاقی بیفتد.

نکات
• کیفتان را در سبد خرید یا روی پیشخوان فروشگاه‌ها نگذارید، حتی برای یک لحظه.
• هیچوقت در رستوران کیفتان را بدون توجه روی صندلی یا میز کنارتان رها نکنید.
• از هر دو طرف محتویات مهم داخل کیفتان (کارت اعتباری و بانکی، کارت شناسایی، گواهینامه و امثال آن) کپی تهیه کنید و کپی‌ها را در یک مکان امن در خانه نگه دارید تا اگر کیفتان دزدیده شد، کپی‌ها در دسترس باشد.
• کیفی که حمل می‌کنید هرچقدر کوچکتر باشد بهتر است.
• بیشتر جیب‌برها از پشت به قربانیان خود حمله می‌کنند.

هشدارها
• در محدوده مراکز خرید، سوپرمارکت‌ها، بانک‌ها و امثال آن توجهتان را بیشتر کنید، مخصوصاً در این مواقع سال که جیب‌بری بیشتر اتفاق می‌افتد.
• به خاطر داشته باشید که فرد جیب‌بر ممکن است سلاحی همراه خود داشته باشد و احتمال اینکه اگر کسی آن اطراف نباشد از آن استفاده کند بسیار زیاد است.
• بااینکه دوست دارید که کیفتان را در مناطق شلوغ با خودتان داشته باشید، برای جیب‌برها که به دنبال حواس‌پرتی مردم و شلوغی هستند فرصتی عالی خواهید بود.
• مراقب رفتارهایتان باشید، مخصوصاً اگر محل خلوت بوده و کسی دور و اطرافتان نباشد.
• جیب‌بری جرم محسوب می‌شود و در صورت دستگیری با آن برخورد قانونی شدید خواهد شد.
• جیب‌بری و آسیب‌های ناشی از آن با توجه بیشتر قابل پیشگیری خواهد بود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : mardoman.net



مطالب پیشنهادی :
توصیه هایی مهم به خریداران خانه
روش هایی کاربردی برای کم کردن مصرف بنزین
روش هایی جالب برای پس انداز کردن
چگونه در مصرف گاز صرفه جویی کنیم؟
7 مورد مهم در زندگی مان که باید برای آنها هزینه کنیم