یك تیم عبارت است از یك نیروی پویا كه چند نفر را برای انجام یك كار یا پروژه مشترك دور هم جمع كرده است اعضای یك تیم درباره دیدگاههای خود بحث می‌كنند...
یك تیم عبارت است از یك نیروی پویا كه چند نفر را برای انجام یك كار یا پروژه مشترك دور هم جمع كرده است اعضای یك تیم درباره دیدگاههای خود بحث می‌كنند. طراح‌ها را بررسی می‌كنند، تصمیم می‌گیرند و برای رسیدن به هدف كار می‌كنند. تیم‌ها زمانی بوجود می‌آیند كه نیاز به تخصص‌ها و تجارب مهارت‌ها و ... افراد مختلف برای رسیدن به یك هدف لازم باشد. همه تیم‌های موفق با چند ویژگی اصلی توصیف می‌شوند: رهبری قوی و تأثیرگذار، تعیین دقیق اهداف، قوانین و دستورات شفاف، توانایی سریع عمل كردن به طوریكه در كمترین زمان دستورات و خواسته‌ها برآورده  شوند، به آزادی و راحتی ارتباط برقرار می‌شود، مهارت‌ها و فنون لازم تقویت می‌شوند تا وظایف محوله تمام و كمال انجام شود.

بهترین راه برای شناخت تیم بررسی رفتار داخلی آن است. داستان شكل گیری هر تیم نحوه رسیدن آن تیم به هدف  كمالات، مهارت‌ها، محرك‌ها، تعهد و در نتیجه نحوه عمل آن را آشكار می‌سازد. یعنی برای افزایش كارایی تیم باید تجارب گذشته را مورد بازبینی قرار داد. اگر چه برای رسیدن به این مهم باید مرتباً كارایی و قابلیتهای تیم را بررسی و تعقیب كرد. هر تیم یك واحد پایه كارایی برای بیشتر سازمانهاست. تجربیات موفق تیم‌ها به خاطر كارهایی كه انجام شده (موفقیتی كه كسب شده) و چیزهایی كه اعضای تیم‌ها آموخته اند حایز اهمیت است. تیم‌ها باید مسئول و انعطاف پذیر باشند تا بتوانند رویدادها را رقم بزنند و جوابگوی تقاضا باشند.

بنابراین یك تیم شامل تعداد كمی از افراد با مهارت‌های مكمل است كه برای رسیدن به یك هدف مشترك در كارها مشاركت می‌كنند. بطوریكه در این راه تمامی اعضای گروه خود را در مقابل یكدیگر و هدف نهایی مسئول می‌دانند.        

تیم‌های موفق می‌توانند از 2 تا 22 نفر یا حتی بیشتر تشكیل شوند. اما آنچه از تعداد نفرات تیم مهمتر است شكل تیم، الگو و روح تیم است كه همه اینها نتیجه چگونگی تعیین وظایف اعضای تیم است. وظایفی كه باید بوسیله تیم‌ها انجام شود اساساً به سه دسته تقسیم بندی می‌شود:

وظایف تكراری: كه احتیاج به افرادی از تیم دارد كه تمایل دارند نقش ثابتی را در تیم بازی كنند. این وظایف معمولاً راحتتر انجام می‌شوند و می‌توانند به طور مستقل و به نحو احسن انجام شوند.

پروژه‌ها: كه احتیاج به افراد خلاق دارد. اصلی ترین مشخصه آن همكاری افراد برای تولید یك محصول جدید است.

شركاء و سهام داران: این افراد یك سری خواسته‌های مشخص و خلاق و همچنین طرح‌هایی برای انجام كارهای جدید ارائه می‌كنند. این نوع كار در سطح سرپرستان و مدیران است.

شناختن تیم

1ــ تیم‌ها زمانی به وجود می‌آیند كه احتیاج به انجام یك كار برجسته باشد. رسیدن به این هدف انگیزه را می‌سازد.

2ــ داشتن یك دیدگاه مشخص حیاتی است. كه شامل اندازه، مقصد، اهداف، مهارت‌ها، راه و روش و پاسخگویی برای كارایی موفق است.

3ــ سازمانها به تیم‌ها و زیر تیم‌ها تقسیم می‌شوند. كه نحوه ارتباط و سلسله مراتب بین آنها منجر به برآورده شدن هدف نهایی می‌شود.

4ــ در این سلسله مراتب بالاترین تیم (تیم رهبری) پیچیده ترین و مشكل ترین ساختار را دارد. بنابراین باید لایق ترین افراد در این تیم قرار گیرند.

5ــ تعهد گروهی به تعهد فردی در تیم اولویت دارد. كه در نهایت منجر به موفقیت گروهی و فردی می‌شود.

6ــ سازمانهایی كه كارایی بالایی دارند به احتمال قریب به یقین «تیم‌های واقعی» را ساخته اند و از آن استفاده می‌كنند.

7ــ نحوه ارتباط تیم‌ها با یكدیگر در كارایی آنها ارتباط مستقیم دارد.

8ــ كارایی و آموزش دو بخش جدایی ناپذیر از هم هستند و بر یكدیگر تأثیرگذارند. بدون آموزش صحیح و مستمر رسیدن به بهترین سطح كارایی و ماندن در بازار رقابت غیر دست نیافتنی است.

9ــ رهبران سازمان می‌توانند كارایی تیم را با ایجاد فرهنگ افزایش بهره بری به بهترین سطح برسانند به طوریكه همه اعضای تیم سعی در بهبود راندمان تیم داشته و روی آن كار كنند. بهترین راه ارتقا فرهنگ كار آموزش است.

10ــ در یك تیم تعصب گروهی وجود دارد.

 

 

 
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: yadbegir.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
"بررسی برخی ابعاد سهام عدالت"
9 توصيه بين المللى براى صرفه جويى در اقتصاد خانواده 
رابطه درآمد و هوش فرزندان؟! 
26 نكته براى ثروتمند شدن؟؟ 
چگونه با بكار بردن «عبارت‌هاى قدرتمند» فروش بيشترى داشته باشيم؟ 
8 فاکتور طلایی برای موفقیت در کسب و کار!