در این مقاله شما با تاریخچه و حوزه فعالیت و علل موفقیت شرکت موفق و برتر جهانی گوگل(Google) آشنا خواهید شد.
 

سابقه: 10 سال (تاسیس: 1998)

بنیانگذاران: لاری پیچ و سرگی برین

حوزه فعالیت: خدمات اینترنتی

ویژگی: بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی جهان

درآمد(2000): 6/16 میلیارد دلار

کارکنان(2008): 19156 نفررتبه در فورچن 500(2008): 150

مدیر عامل: اریک اشمیت
 
گوگل نماد شركت‌هایی است كه بر موج شتابناك تغییرات و تحولات دنیای ارتباطات و اطلاعات و به ویژه اینترنت سوار شد و طی یك دهه، جلوتر از تمامی قایق‌های تندرویی مانند: یاهو و آمازون به ساحل موفقیت رسید. هوشمندی دو جوان جستجوگر، از یك پروژه تحقیقاتی دانشگاهی در زمینه موتور جستجوی اینترنتی، شركتی را پدید آورد كه در اندك زمانی همه جستجوگران را در دنیای اینترنت به سوی خود جلب و جذب كرد. این شهرت چنان گسترده بود كه نام گوگل به عنوان یك فعل به معنای جستجو كردن در دایره واژه‌نامه راه یافت، فرهنگ كاری شركت نمونه شد و چیزی پدید آمد كه شاید اكنون هیچ كاربر اینترنتی نتواند تصور كند كه اگر گوگل نبود چگونه می‌توانست به دریای بی‌پایان و كرانه ناپیدای اطلاعات اینترنتی وارد شود و گوهری را كه موردنظرش بود بیابد. گوگل این خلأ را به خوبی تشخیص داد و به درستی جای خالی آن را پر كرد. اكنون روزانه بیش از 100 میلیون تقاضای جستجو را گوگل پاسخ می‌دهد و از میان بیش از 3/1 میلیارد صفحه، در كمتر از یك ثانیه، نتایج دلخواه كاربر را بر صفحه نمایش حاضر می‌كند. گوگل به خوب بسنده نمی‌كند و به دنبال بهترین‌هاست، از این‌رو به سرعت دایره خدمات اینترنتی خود را از مدارك و مستندات به عكس و ویدئو و تصویر و وبلاگ و اخبار و نقشه و موبایل و هوا و فضا گسترده است و حتی كاربر را از زمین به نظاره ماه و مریخ دعوت می‌كند.
 

تاریخچه

داستان گوگل با یك پروژه تحقیقاتی آغاز شد؛ پروژه تحقیقاتی لاری پیج دانشجوی دكترای كامپیوتر در دانشگاه استنفورد. اما دیدار و آشنایی او با سرگی برین دانشجوی هم رشته‌ای در آن دانشگاه باعث شد كه لاری و سرگی با سرعت مقدمات تأسیس شركت گوگل را فراهم سازند. فرض آنها بر این بود كه موتور جستجویی كه قادر باشد روابط بین وب سایت‌ها را تجزیه وتحلیل كند و فهرست نتایج به دست آمده را براساس میزان اهمیت رتبه‌بندی كند بسیار بهتر از روش جاری جستجو در آن زمان بود. این رویداد در سال 1995 رخ داد و آنها تا سال بعد در این زمینه كار كردند و نام موتور جستجو را Rub Back انتخاب كردند، زیرا سیستم طراحی شده به گونه‌ای بود كه پیوندهای پس پرده را برای تشخیص اهمیت و منزلت سایت مورد بررسی قرار می‌داد.

آن دو، ابتدا موتور جستجو را در وب‌سایت دانشگاه استنفورد به كار گرفتند و آن را با دامنه  googlestanford.edu به ثبت رساندند. امـا دامنه google.com در سپتامبر 1997 به ثبت رسید و در همان ماه شركت گوگل به طور رسمی تأسیس شد. لاری و سرگی، دیسك‌های پرظرفیت خریدند و با نصب آنها در رایانه خود، كه جایی جز اتاق خواب لاری نبود، به طورعملی نخستین مركز داده گوگل را راه‌اندازی كردند. هدف آنها جلب حمایت مالی بود كه طرح تجاری آنها را كه در قالب پایان‌نامه دكترای خویش نوشته بودند، پشتیبانی كند.

آنها در جستجوی یك فرشته بودند_ این فرشته، مدیرعامل شركت سان میكروسیستم بود كه از راه رسید و 100 هزار دلار پرداخت كرد. آن دو بلافاصله حمایت تعداد دیگری از دوستان و آشنایان خود را جلب كردند و شركت را با سرمایه 1/1 میلیون دلار به ثبت رساندند. این كار در سپتامبر 1998 صورت گرفت. نسخه آزمایشی اولیه موتور جستجوی گوگل با حدود 10 هزار جستجو در روز، كار خود را شروع كرد. یك سال بعد محل دفتر مركزی شركت به Alto Palo در دره سیلیكون كالیفرنیا منتقل شد. در آنجا تعداد كاركنان به هشت نفر و جستجوی روزانه به 500 هزار رسید. در همین سال، امید كردستانی، شركت نت اسكیپ را ترك گفت و به عنوان نایب رئیس فروش و توسعه كسب و كار در گوگل مشغول به كار شد. كمبود جا در دفتر مركزی در ابتدای كار بقدری به چشم می‌خورد كه اگر همكاری می‌خواست برخیزد، باید سایرین صندلی‌های خود را جابه جا می‌كردند_ هنگامی كه AOL موتور جستجوی خود را گوگل قرار داد، تعداد جستجوی روزانه به سه میلیون افزایش یافت. در سال 2000 گوگل به طور رسمی به عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان معرفی شد. فهرست یك میلیارد صفحه‌ای با جستجوی روزانه 100 میلیون، گواه این انتخاب بود.

در ابتدای سده جدید، لاری و سرگی، دكتر اریك اشمیت را به عنوان مدیرعامل گوگل به شركت فراخواندند. در این سال، خدمات جستجو در تصاویر به كار گرفته شد و امكان جستجو در 250 میلیون تصویر فراهم شد. تعداد مستندات برای جستجو به سه میلیارد صفحه در وب افزایش یافت.

در سال 2002، گوگل - نیوز راه‌اندازی شد كه امكان دسترسی به 4500 منبع خبری را در جهان فراهم می‌ساخت. خبرها و عكسها به صورت اتوماتیك انتخاب و مرتب می‌شوند. یك برنامه رایانه‌ای این كار را انجام می‌دهد و به گونه مداوم، فایل‌ها را به روز می‌كند. در سال 2004 تعداد صفحه‌های وب به 2/4 میلیارد صفحه، تعداد عكسها به 880 میلیون عكس و تعداد پیامها به 845 میلیون رسید. درهمین سال پست الكترونیكی Gmail از سوی گوگل راه‌اندازی شد كه نخستین خدمات پست الكترونیكی برپایه وب محسوب می‌شد و ركورد فروش 805 میلیون دلاری را به دست آورد.

در سال 2005، گوگل وبلاگ عرضه شد كه امكان جستجوی مطالب خیلی ویژه‌ای را فراهم می‌كرد. گوگل زمین (Earth) و سپس گوگل ماه و مریخ نیز درجهت امكان پرواز مجازی در فضا و تمركز به مناطق موردنظر و دیدن دقیق منظره دنیای واقعی راه‌اندازی شد. در این هنگام كاركنان گوگل به حدود 5 هزار نفر رسیده بودند.

در این سالها با استفاده از برنامه Adwords، گوگل با ارائه تبلیغات محصولات و خدمات، به كسب درآمد می‌پرداخت و بخش عمده درآمد خود را از این راه تأمین می‌كرد.
 

حوزه فعالیت

گوگل پیشتاز یك فناوری جهانی است كه به بهبود راه‌های دستیابی مردم به اطلاعات منجر می‌شود. گوگل بزرگترین فهرست وب سایت‌های جهان و محتوای آنها را با سرعت و دقت دراختیار كاربران در هر جا قرار می‌دهد. گوگل به توسعه موتور جستجوی ایده‌آل و كامل تاكید و تمركز دارد. در تلقی بنیانگذاران شركت، موتور جستجوی كامل عبارت است از موتوری كه: آنچه موردنظر شماست را درك می‌كند و آنچه را خواسته‌اید بدرستی دراختیار شما قرار می‌دهد.

گوگل در عمر 10ساله خود بیش از 50 شركت را خرید. به عنوان نمونه Youtube را به مبلغ 65/1 میلیارد دلار و نیز Viewer Earth را كه بعدها با نام Earth Google به فعالیت خود ادامه داد. گوگل با شركت‌های بسیاری نیز شراكت جست، ازجمله: با ناسا، سان میكروسیستم و AOL در زمینه‌های خدمات جستجوی ویدئویی، پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو، مدیریت اطلاعات و... یا در زمینه تلفن همراه كه با مایكروسافت و نوكیا و اریكسون فعالیت‌های مشترك دارد. گوگل درصدد است ارائه خدمات اینترنتی را برای كاربران تلفن همراه بهتر از كاربران رایانه ارائه دهد. بخشی از حوزه فعالیت گوگل كه بخش عمده را تشكیل می‌دهد درجهت توسعه جستجو متمركز است و بخش دیگر در زمینه تبلیغات كار می‌كند. در این سال‌ها محصولات و خدمات بیشماری از سوی گوگل ارائه شده است. به عنوان نمونه:

- نوار ابزار گوگل (Toolbar)

- گوگل تاك (Talk)

- گوگل وبلاگ (Weblog)

- گروه‌های تخصصی گوگل (Group)

- پست الكترونیكی گوگل (Gmail)

- گوگل آب و هوا

- نقشه‌های گوگل (Map)

- گوگل نیوز (News)

- گوگل زمین (Google Earth )

- گوگل مالی

- گوگل شركت‌ها

- گوگل عكس

- گوگل تصویر

- گوگل موبایل

- مستندات گوگل (Document) كه یك دفتر كار مجازی را فراهم می‌كند.
 

مأموریت

مأموریت گوگل ساماندهی به اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن آن، برای جهانیان است.

فلسفه گوگل

فلسفه گوگل این است كه: هرگز برای دستیابی به بهترین‌ها از پا ننشین. لاری پیج می‌گوید: یك موتور جستجوی ایده‌آل كاملاً می‌فهمد منظور تو چیست و آنچه را خواسته‌ای به درستی در اختیار تو قرار می‌دهد. هدف گوگل به عنوان یك شركت پیشتاز در عرصه فناوری جستجو در جهان عبارت است از فراهم آوردن سطح وسیع‌تری از خدمات به همه جستجوگران جهان.
 

عوامل موفقیت گوگل

گوگل، عوامل موفقیت خیره‌كننده شركت خود را چنین برمی‌شمارد:

1. تمركز بر كاربر

همه چیز پس از این عامل می‌آید. گوگل این امكان را فراهم می‌آورد كه كاربر بهترین تجربه را در جستجوی سریع و مانند آن انجام دهد. همین توجه و تمركز به كاربر بوده كه گوگل پربیننده‌ترین و وفادارترین كاربرها را در وب دارد. این گسترش نفوذ از طریق راه انداختن تبلیغات تلویزیونی نبوده، بلكه از راه واژه‌های كلماتی صورت پذیرفته كه از دهان یك كاربر راضی خارج شده و او گوگل را به دیگری توصیه كرده است.

2. انجام خوب كار

در حقیقت بهتر است یك كار را خیلی خوب انجام دهیم. ما به درستی در گوگل می‌دانیم چه كاری را خوب انجام می‌دهیم و چگونه می‌توانیم آن را بهتر انجام دهیم.

3. اولویت بندی درست

سرعت، بهتر از كندی است. باید بتوان به موقع و به سرعت به خواسته‌های كاربران پاسخ داد.

4. دمكراسی در وب

گوگل از فناوری Rank Page برای ارزشگذاری تمامی سایت‌هایی كه به یك صفحه وب پیوند دارد، بهره می‌گیرد و براساس مشاركتی كه به آن شده است یك ارزش نسبت می‌دهد. بدین‌ترتیب گوگل می‌تواند بهترین منبع اطلاعاتی را كه بیشترین علاقه به آن وجود دارد، تعیین كند.

5. دریافت سریع پاسخ

لازم نیست پشت میزتان باشید تا پاسخ خود را بگیرید. جهان روزبه روز از ایستایی به سمت حركت و پویایی می‌رود. افراد ترجیح می‌دهند اطلاعات به سوی آنها بیایند. تلفن‌های همراه امكان این كار را فراهم ساخته‌اند. گوگل تدبیری اندیشیده كه با كمترین تعداد دكمه مورد نیاز، برای فراخوانی اطلاعات عمل شود.

6. پولدارشدن بی‌ارتكاب گناه

شما می‌توانید بدون ارتكاب گناه، پولدار شوید. این كار از راه تبلیغات صورت می‌گیرد. گوگل موافق آن نوع تبلیغاتی كه یكباره بر صفحه نمایش ظاهر شده و مزاحم كاربر می‌شود، نیست.

7. عمق جستجو

همواره می‌توان اطلاعات بیشتری در یك موضوع یافت. موتور جستجوی گوگل بیشترین تعداد صفحه‌ها را در جستجوی خود می‌آورد، زیرا اطلاعاتی را نیز كه به راحتی و به سرعت در دسترس نیستند، جستجو می‌كند.

8. مرزناشناسی اطلاعات

نیاز به اطلاعات مرز نمی‌شناسد. نتایج جستجوی گوگل در صفحاتی می‌آید كه بسته به ترجیح كاربر در بیش از 35 زبان مختلف نوشته می‌شود.

9. جدی بودن

شما می‌توانید بدون هیچ دعوایی، جدی باشید. بنیانگذار گوگل همواره می‌گوید كه شركت درباره همه چیز، جز جستجو، جدی نیست.

10. بی‌انتهایی حركت، از خوب به عالی

حركت از خوب به عالی، پایانی ندارد. باید دستاوردها همواره بیش از حد توقع باشد. گوگل قبول ندارد كه نقطه پایانی برای بهترین وجود دارد. بهترین، همواره شروع كار و آغاز راه است.
 

ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

گوگل را از لحاظ سازمانی، با راحت بودن فرهنگ می‌شناسند. اصول بسیار ساده‌ای فلسفه شركت و فرهنگ كاری آن را بنیان می‌نهد. گوگل بر این باور است كه كار باید چالش‌آمیز بوده، چالش باید دارای آرامش و تفریح باشد. در سالهای 2007 و 2008 گوگل در فهرست مجله فورچون، درصدر شركتهای برتر جهان به عنوان بهترین مكان برای كار كردن برگزیده شده است. با وجود رشد بسیار سریع، گوگل هنوز احساس یك شركت كوچك و چابك را دارد. در دفتر مركزی گوگل، تقریبا همه ناهار خود را در رستوران گوگل (چارلی) صرف می‌كنند. دور میزی می‌نشینند كه كاركنان از بخش‌های مختلف حضور دارند و از سخن گفتن با یكدیگر لذت می‌برند و در محل كار دمپایی به پا می‌كنند.

شعار غیررسمی گوگل این است كه: شرارت ممنوع؛ هرگز بد و شرور نباشید. منظور آن است كه علاوه بر آنكه برای كاربر فضای كار را چنان فراهم می‌كنی كه مزاحم او در دسترسی به اطلاعات نشوی و در تمركز به خواسته‌اش خلل ایجاد ننمایی و بهترین محصولات و خدمات را به او می‌دهی. همواره قانونمدار و صادق باش و با احترام رفتار كن. برای این كار كدهای اخلاقی در شركت تعریف شده است كه مدیران و كاركنان، همه ملزم به داشتن و رعایت آنها هستند.
 

منابع انسانی

بیش از 19 هزار نفر كاركنان گوگل، در بیش از 20 كشور جهان مشغول به كار هستند. گرچه گوگل به دلیل پرداخت حقوق كمتر از استانداردهای صنعت خود، مورد انتقاد واقع شده است اما توجه همه جانبه به منابع انسانی، محیط كاری با نشاطی برای كاركنان فراهم آورده است.

در گوگل از یك روش جالب خلاقیت استفاده می‌شود كه مجـال نوآوری (Innovation Time Off ) خوانده می‌شود. تمامی مهندسان گوگل تشویق می‌شوند كه 20 درصد وقت كاری خود (یك روز در هفته) را بر روی پروژه‌های مورد علاقه خود - كه به تصویب رسیده است- كار كنند. منشأ برخی خدمات جدیدتر گوگل مانند Gmail، اخبار گوگل و مانند آن از پروژه‌هایی بوده كه در این زمانها به آنها فكر شده است. بررسی‌ها نشان داده است كه نیمی از محصولات جدید شركت از همان زمان 20 درصدی درآمده است.

اریك اشمیت مدیرعامل گوگل 10 اصل كلیدی را در زمینه استفاده بهتر از كاركنان فرهیخته، چنین برمی‌شمرد:

1. همه در استخدام فرد جدید مشاركت دارند

همه مدیران و همكاران بالقوه فرد جدیدی كه استخدام می‌شود در بكارگیری و تایید او دخالت و مشاركت دارند. این كار گرچه از لحاظ زمانی كمی به درازا می‌كشد اما ارزش آن را دارد. اگر شما افراد بزرگ و برجسته را استخدام كنید و نظر آنها را در استخدام بقیه افراد جویا شوید افراد بزرگ بیشتری نصیب شما می‌شود.

2. به فكر همه نیازهای آنها باشید

همه چیز را، اعم از وسایل كار، غذاخوری، سالن ورزش، شستشوی ماشین، خشك شویی و... را برای كاركنان فراهم ‌سازید تا آنها فقط به كار خود بپردازند.

3. كار را با هم انجام دهید

همه پروژه‌های گوگل كار تیمی است. در گوگل كسی دفتر كار اختصاصی ندارد و دسترسی‌ها فوری است. من هم تا چند ماه پیش دفتر اشتراكی داشتم. نشستن كنار یكی از كاركنان فرهیخته یك تجربه آموزشی خوب است.

4. آسان كردن هماهنگی

با كنار هم قرار گرفتن و در هفته، تماس پست الكترونیكی داشتن برای با خبر كردن روند كار با بقیه اعضای تیم، كارها را هماهنگ‌تر می‌سازد.

5. استفاده از محصول خودتان

از محصولات خود برای فهم نقاط بهبود استفاده كنید. نسخه آزمایشی پست الكترونیكی Gmail چند ماه در خود شركت، آزمایشی به كار گرفته شد و تغییر و ارتقاء یافت.

6. تشوق خلاقیت

20 درصد وقت مهندسان گوگل به پروژه‌های شخصی و دلخواه آنها اختصاص دارد. یك صندوق پیشنهادهای مجازی نیز وجود دارد كه فهرست ایده‌ها را در برمی‌گیرد. این فهرست به طور مرتب با پست الكترونیكی بین كاركنان رد و بدل می‌شود و آنها درباره این ایده‌ها به آنها امتیاز می‌دهند و بدین‌ترتیب بهترین ایده‌ها به صدر می‌آیند.

7. رسیدن به اتفاق نظر

چند نفر بیشتر و بهتر از یك نفر می‌فهمند. در گوگل، مدیر گردآورنده دیدگاههاست، نه دیكتاتوری تصمیم‌گیر. گرچه این موضوع زمان‌بر است اما همواره تیمی متعهدتر و تصمیم‌هایی بهتر را به وجود می‌آورد.

8. شرور نبودن

در گوگل همة آدمها دیدگاههای شخصی خود را دوست دارند اما كسی صندلی پرت نمی‌كند_ هدف رسیدن به فضای احترام و صبوری است، نه بله قربان‌گویی.

9. استفاده از اطلاعات

برچسب ها: