خرج و مخارج نورسیده یا بهتر بگم نی‌نی كوچولوها تو این دوره و زمونه به قدری بالا رفته كه خیلی‌‌ها فكر این موضوع را از سر بیرون كرده و كلا قید بچه‌دار شدن رو زده‌اند،
 

برای آنهایی كه می‌خواهند پدر یا مادر شوند
خرج و مخارج نورسیده یا بهتر بگم نی‌نی كوچولوها تو این دوره و زمونه به قدری بالا رفته كه خیلی‌‌ها فكر این موضوع را از سر بیرون كرده و كلا قید بچه‌دار شدن رو زده‌اند، اما توصیه من به عنوان یك تازه مادر این است كه اگر چه هزینه بچه‌دار شدن بالا است، اما دنیای اونا و داشتن یك بچه تپل و مپل و كوچولو اینقدر جذابه كه با كمال میل هر هزینه‌ای را پرداخت می‌كنید و تازه كلی هم احساس شادمانی بهتون دست می‌ده.

این احساس به ویژه در پدر و مادرانی كه تجربه اولین فرزند را دارند بیشتر است و همه چیز در ابتدا برای آنها جذابیت و تازگی دارد. اگر بین خودمان بماند گاهی اوقات پدر و مادرها برای دل خودشان دست به خرید برخی از اقلام می‌زنند چون آن طفل بی‌گناه هنوز معنی خیلی چیزها را به درستی نمی‌داند.

هزینه تولید هر نوزاد از بدو تولد تا یك سالگی شامل خیلی چیزها از جمله پوشك، شیرخشك و كرم بچه و ... می‌شود كه تازه باید به آن هزینه بیمارستان كه بسیار متغیر و بسته به نوع بیمارستان (دولتی و خصوصی) در نوسان است به علاوه باید هزینه دستمزد پزشك جراح كه در اكثر موارد جدای از هزینه‌های بیمارستان دریافت می‌شود را به آن اضافه كنیم.

در اكثر موارد پدر و مادربزرگ نوزاد، سیسمونی كوچولوهای تازه از راه رسیده را قبل از تولد بسته به نوع جنسیت تهیه می‌كنند كه این سیسمونی با توجه به توان مالی آنها وسعت پیدا می‌كند و در برخی موارد حتی به زمان كودكی و نوجوانی نوزاد هم می‌رسد. اگر سری به خیابان بهار كه مركز فروش وسایل سیسمونی نوزاد است بزنید مظنه قیمت دستتان می‌آید.

اما یك سیسمونی نرمال كه شامل تخت بچه و وسایل آن كه شامل پتو، بالشت و تشك می‌شود كریر یا نی‌نی‌لای‌لای، كه بین 20هزار تومان مارك دلیجان 120هزار تومان مارك مامالا و ساك وسایل بچه كه بین 2هزار تومان یك مارك ایرانی تا 45هزار تومان مارك مك‌لارن است. چند دست لباس كه گاه در یك بسته‌بندی 5 و 7 تیكه از نرخ 5 تا 25هزار تومان و گاه شامل تعداد دلخواه زیرپوش، پیراهن آستین كوتاه و آستین‌بلند، شورت، شلوار، پیراهن دكمه‌دار، سرهمی جوراب، كلاه نوزادی و دستكش می‌شود. همچنین صندلی غذای بچه با میانگین نرخ 70هزار تومان مارك چیكو و صندلی داخل ماشین هم با نرخ 120هزار تومان در مارك‌های چیكو و مك‌لارن هم به تازگی به لیست سیسمونی‌‌ها اضافه شده و وسایلی دیگری نظیر شیشه شیر در ابعاد مختلف كه بین 750مارك، پنبه‌ریز تا 5هزار مارك چیكو از ابعاد 150میلی‌لیتر متغیر است.
وسایل دیگری همچون شانه و برس، ناخن‌گیر و تب‌سنج كه گاه در یك بسته‌بندی تا 12هزار تومان هم به فروش می‌رسد.
تازه برخی مادران كه حساسیت بیشتری دارند كرم و لوسیون‌هایی كه با میانگین نرخ 2هزار و 500تومان است را برای استحمام بچه به كار می‌برند. البته پودر بچه را هم كه نوع ایرانی و خارجی دارد مصارف متعددی برای مادران دارد كه نرخ این محصول نیز بین 500 تا 3000تومان متغیر است.

تا یادم نرفته كالسكه را هم به لیست خرید نی‌نی‌كوچولو اضافه كنم هم برای پدر و مادرانی كه دارای وسایل نقلیه هستند، كاربرد دارد و هم برای آنهایی كه فاقد وسیله نقلیه هستند و این محصول هم بسته به ایرانی و خارجی و مارك و برند آن بین 80 تا گاه یك‌میلیون و 200هزار تومان متغیر است كه محصول ایرانی آن مارك خاصی ندارد و با قیمت 80هزار تومان به فروش می‌رسد، اما خیلی‌ها نیز ترجیح می‌دهند كالسكه را با مارك چیكو و یا حداقل مامالاو تهیه‌ كنند كه نرخ این نوع كالسكه از 220هزار تومان شروع و بسته به وسایل تكمیلی آن تا یك‌میلیون و 200هزار تومان هم می‌رسد.

كالسكه در دو نوع موجود است «نوع عصایی» كه دست این كالسكه مثل عصا است و وقتی جمع می‌شود بسیار كم‌حجم است. نوع دیگر هم معمولی كه كمی سنگین‌تر و معمولا با مخلفات اضافی است و جای بیشتری را در زمان جمع شدن اشغال می‌كند.

لیست هزینه‌های نوزادتان بالا كشید، اما نترسید چون تمامی مواردی را كه نامش گفته شد در لیست سیسمونی قرار دارند و پدر و مادر بزرگ مادری بچه، زحمتشان را می‌كشند و بهتر است شما هم كمی كمكشان كنید.

هزینه پدر شدن
اما هزینه‌هایی كه شما پدر گرامی بعد از تولد و علاوه بر سیسمونی باید پرداخت كنی در ماه اول تولد شامل شربت‌هایی برای آرامش نوزاد هنگام خواب كه به دلیل عدم شكل‌گیری سیستم گوارشی آن باید مصرف بشود كه گریپ میكسچر یا كولیك اید كه بین 1200 تا 7000تومان متغیر و هر هفته تكرار می‌شود و تا 3 تا 4 ماهگی نوزاد ادامه پیدا می‌كند.

هزینه كرم‌های سوختگی بچه كه ساده‌ترین آنها كرم ویتامین آ+د و كرم ضدالتهاب كالاندولا با قیمت هر یك 250تومان و كرم خارجی پناتن با نرخ 6هزار تومان است كه نوع ایرانی آن را در هفته باید بخری و خارجی را هرماه مجبور به خریدش هستید و هزینه مربوط به خرید كرم پای بچه تا زمان 2سالگی ادامه پیدا می‌كند. راستی مولتی ویتامین و آهن را هم فراموش نكنید. هزینه‌های خرید پوشك را هم همین‌طور.

تازه اگر همسرتان شاغل باشد مطمئنا مجبور هستید از چهار یا شش ماهگی به بعد شیر خشك و غذای كمكی را به لیست خریدتان اضافه كنید. شیر خشك با مارك‌های نان، مولتی، هومانا، بی‌اومیل و غذاهای كمكی با مارك نان و بلدین در بازار با نرخ یك‌هزار و 500 تا دوهزار و 500تومان به فروش می‌رسد.

قیمت پستانك هم كه با مارك‌های ناك، چیكو، بیبی‌نوا در بازار به فروش می‌رسد بین 1500 تا 2900تومان متغیر است كه بند پستانك را هم اگر به آن اضافه كنی بین 250 تا 6000هزار تومان باید برای آن بها پرداخت كرد.

نترس بابا، غصه نخور مامان عوضش وقتی نی‌نی شكمش سیر شد جایش هم عوض شد، لبخندی به شما می‌زند كه تصویر آن تا مدت‌ها در ذهن شما باقی می‌ماند و به جرات می‌توان گفت آغوش گرم كودك پناهگاه امنی برای فراموش كردن دغدغه‌های روزمره زندگی است.

امیدوارم كه كودك شما هرگز بیمار نشود اما هزینه درمان و ویزیت پزشك اطفال كودك شما كه تا یك‌سالگی بهتر است هر ماه ویزیت شود در صورت بیمه بودن 3هزار و 500تومان و اگر هم بیمه نیستید تا 8هزار تومان می‌رسد.

نكته‌ای كه بهتر است به آن توجه كنید این است كه به نوزادان تا یك‌سالگی باید در 5نوبت واكسن تزریق شود در جدول زیر مشخص شده است كه بهتر است نوزادتان را به مراكز بهداشت بیمارستان‌ها برای تزریق ببرید چرا كه به دلیل تعدد مصرف و نظارت بیشتر واكسن‌های سالم و تازه‌ای را دریافت می‌كنید تازه اگر به مطب پزشك مراجعه كنید علاوه‌بر پرداخت ویزیت مجبور به پرداخت بهای واكسن نیز هستید كه گاه تا 8هزار تومان نیز می‌رسد در حالی كه در مراكز بهداشت نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.
جدول هزینه های کودک

از 6ماهگی به بعد با وجود پرداخت تمامی هزینه‌ها به دلیل اینكه نوزادتان به غذا می‌افتد تمایل زیادی به خرید آرد برنج، بادام و گوشت قرمز و ماهی، میگو، مرغ و سبزیجات تازه پیدا می‌كنید و مطمئن باشید اگر از جلوی ویترین یك مغازه اسباب‌بازی فروشی یا لباس كودك عبور كنید با یك مكث یك تحفه‌ای هر چند كوچك اما با تمام وجود برای كودكتان خواهید خرید كه بهتر است به برچسب هشداری كه در برخی اسباب‌بازی‌ها نصب شده كه آن اسباب‌بازی را به دلیل داشتن قطعات كوچك برای كودك زیر 3سال منع می‌كند توجه كنید و البته از همین كودكی با خرید كتاب‌های مخصوص كودكان آنها را با مطالعه آشنا كنید حتی اگر تمایلی به كتاب خواندن شما نداشته باشند.

تا یادم نرفته این رو هم اضافه كنم تا پانزده روز فرصت دارید برای فرزند نورسیده خود پس از آنكه اسمی زیبا انتخاب كرده شناسنامه دریافت كنید كه برای آن هم باید حدود 2هزار و 500تومان بها بپردازید. قدم نورسیده مبارك. 
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:donya-e-eqtesad.com -  آزاده حسینی
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه در کار خود بهترین باشیم؟
۱۲ درس مهم در خرده فروشی
چون و چرای خرید كردن زیریك سقف
10 توصیه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
سه مانع بزرگ در موفقیت بازاریابی كسب و كار كوچك