بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است 9 نفر از هر 10 زن در برخی از مراحل زندگی خود تنها فرد مسئول سامان‌دهی مالی خانواده هستند.

بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است 9 نفر از هر 10 زن در برخی از مراحل زندگی خود تنها فرد مسئول سامان‌دهی مالی خانواده هستند. زنان با نسبتی معادل 42 درصد نیمی ‌از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و چنین انتظار می‌رود که در قرن حاضر نیمی ‌از مشاغل بازرگانی موفق متعلق به آن‌هاست اما در عین حال این زنان با چالش‌هایی غیر از آن‌چه که مردان روزانه با آن‌ها مواجهند روبرو هستند. آن‌ها به اجبار باید کار خود را برای بزرگ کردن فرزندانشان ترک کنند. از طرف دیگر شاخص طول عمر آن‌ها بالاتر رفته و همین مساله آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر گرفتاری‌های مالی بیش‌تر کرده است. از آن‌جایی که درآمد زنان در آمریکا هم‌چنان 68 سنت در روز است در برابر یک دلار درآمد روزانهء مردان در شغلی مشابه، این امکان وجود دارد که زنان با منابع مالی ناکافی به سن بازنشستگی برسند. اما خوشبختانه اگر زنان زود به فکر مدیریت منابع مالی خود بیفتند، می‌توانند این مشکل را خیلی زودتر از آن‌چه که به سن بازنشستگی برسند حل کنند. در زیر به چند نکته برای رسیدن به این نتیجه اشاره شده است .
با یک شبکه مالی امن آغاز کنید
پس‌اندازهای سه تا شش ماه از درآمدتان را در بنیادهای ویژهء پس‌انداز پول و یا بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید و به این نکته توجه داشته باشید که 35‌درصد و یا میزان کم‌تری از درآمد شما از این کار باید جوابگوی پرداختن قسط وامتان باشد. اولویت ابتدایی شما پرداختن وام‌های بلند مدت است . همچنین اطمینان حاصل کنید که بیمهء عمر شما حداقل دو سال از درآمدتان را پوشش می‌دهد .

ارزش دارایی‌های خود را محاسبه کنید
این کار به این معنا نیست که ارزش شما به عنوان یک فرد به دارایی‌های شماست، بلکه به این معناست که شما باید بدانید چه میزان دارایی دارید. از دانستن این مساله هیچ‌گاه نهراسید، چرا که برخی از زنان مدام با خود این‌گونه می‌اندیشند که یک زن خوب که به فکر خانواده است هیچگاه به دنبال تخمین ارزش دارایی‌های خود نمی‌رود. دست از این فروتنی‌های منحصرا زنانه بردارید و میزان دارایی‌هایتان را محاسبه کنید. میزان آن در ابتدا ممکن است ناامیدکننده باشد اما به هر حال تصویری را به شما ارایه می‌دهد که اگر به آن برنامه‌ریزی توجه کنید با تجربه و موفقیت می‌تواند اصلاح شود. برای این کار ارزش دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را جمع کنید (دارایی‌هایی از قبیل املاک، وسایط نقلیه، پول‌های وصولی، پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌ها) و بدهکاری‌های خود را از آن‌ها کسر کنید (بدهی‌هایی از قبیل پول پرداخت شده توسط کارت‌های اعتباری، قسط ماشین و دانشگاه، رهن خانه و ...)

جریان درآمدهای نقدی خود را کنترل کنید
شروع به تحلیل درآمدهای نقدی خود کنید. این کار را با نوشتن همهء درآمدهای خود از قبیل حقوق، درآمد سرمایه‌گذاری شده، حق ماموریت‌ها و سود سهام‌ها و همهء خرج‌های خود از قبیل خرج‌های ضروری (مسکن، پوشاک، غذا و مالیات‌ها ) و غیرضروری (صرف غذا در خارج از خانه) آغاز کنید .

اهداف مالی خود را مشخص کنید
اهداف مالی بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را مشخص کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. می‌توانید مطابق مثال زیر عمل کنید :

دورهء کوتاه‌مدت (سه سال آینده) با هدف پرداخت پیش‌قسط یک خانه، دورهء میان‌مدت ( سه تا هفت سال) با هدف سرمایه‌گذاری برای تحصیل دانشگاهی بچه‌ها و دورهء بلند‌مدت (بالاتر از هفت سال) با هدف سرمایه‌گذاری برای یک بازنشستگی بی‌دغدغه .

برای یک سرمایه‌گذاری قابل اطمینان و پس‌انداز برای دوران‌‌بازنشستگی برنامه‌ریزی کنید

زنان چیزی در حدود 25 سال از عمر خود را در دوران بازنشستگی می‌گذرانند. بنابراین سرمایه‌گذاری با بازگشت افزودهء سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موضوع می‌تواند با بزرگ کردن نقش برنامهء بازنشستگی، توسعه دادن و یا تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های دو طرفه همراه باشد. علاوه بر آن برنامه‌ریزی نظام‌مند به شما اجازه می‌دهد که در چرخه‌های بازار سرمایه‌گذاری کرده و ارزش سرمایهء شما در طول زمان اضافه شود. بسیاری از زنان در قسمت بورس سرمایه‌گذاری اندکی می‌کنند که این موضوع می‌تواند منجر به این شود که سرمایهء آن‌ها پتانسیل رشد نداشته و با نیازهای آنها در دوران بازنشستگی منطبق نباشد .

 

به خاطر داشته باشید که صحبت از درآمد و منابع مالی هیچگاه نباید شما را بترساند. متاسفانه برخی از زنان حتی در قرن حاضر چنین می‌پندارند که در صورت صحبت از برنامه‌های مالی، فردی غیر رمانتیک جلوه می‌کنند که در نظر هیچ مردی خواستنی نیست اما در واقع صحبت از این بخش زندگی می‌تواند در بالا بردن اعتماد به نفس زنان، دادن چارچوب برنامه‌ای به زندگی آن‌ها و بالابردن قوهء درک و تحلیل در میان زنان کمک بزرگی باشد. برخی از زنان نیز به دلیل دوری از تنهایی متعاقب قدرت ناشی از تسلط داشتن بر منابع مالی خود بدون در نظر گرفتن دوران بازنشستگی گردش چرخ مالی زندگی را تنها بر دوش مردان می‌گذارند که این خود می‌تواند منجر به بروز افسردگی در صورت برخورد با مشکلات مالی در سنین کهنسالی شود. تصور این موضوع که استقلال، تنهایی می‌آورد اشتباه محض است. بر عکس، استقلال دستیابی به خلاقیت‌ها و راحتی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. فقط کسی که از قید وابستگی‌ها رهاست می‌تواند آزادانه تصمیم بگیرد که با چه کسی و چگونه کاری را انجام دهد. به خاطر داشته باشید که تنها انسان‌های مستقل می‌توانند با حقوق مساوی در کنار یکدیگر زندگی کنند و استقلال مالی و استقلال در برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع مالی اولین قدم برای رسیدن به حقوق مساوی است .
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع:creativity.ir