او پلی میان رشته های دانشگاهی با بازارهای تجاری، مهارتهای مختلف و آشنایی افراد تحصیلکرده با مشاغل مختلف ایجاد کند و...


 امروزه در عصر ارتباطات و فناوریهای نوین ، نه تنها همگام شدن با مهارتهای جدید نیازی اساسی است، بلکه آموزش در ارائه مطالب نیز از ملزومات عصر حاضر تلقی می شود .
 
 
 جیسون آلبا ، کارآفرینی است که با تحقیقات و تلاشهای گسترده خود توانست در رشته معرفی مشاغل تجاری ، مدیریت ، مشاوره و بازاریابی گامهای بلندی بردارد و پلی میان رشته های دانشگاهی با بازارهای تجاری، مهارتهای مختلف و آشنایی افراد تحصیلکرده با مشاغل مختلف ایجاد کند . برای آشنایی بیشتر مخاطبان گفتگویی با وی انجام داده ایم .
 

 
مشاغل تجاری زیادی وجود دارند و کارآفرینان اغلب با استفاده از هوش خود همیشه با طرح های نوین ابداعات جدیدی انجام می دهند . اغلب افراد در بازار تجارت ، اجرای طرح های تجاری و مراحل اولیه بازاریابی ناکام می مانند . آیا در مورد شما نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است ؟
 
همیشه دوست داشتم یک کارآفرین و انسانی متفاوت باشم . در ابتدا خود من نیز به دنبال شغل مناسبی بودم . اما هرگز فکرنمی کردم که بتوانم شغلی بهتر ابداع کنم . هنگامی که در جستجوی شغل مناسبی بودم متوجه شدم که کارجویان مختلفی به سازمانهای مختلف رجوع می کنند و خواستار کارمناسبی هستند ولی اغلب کارفرمایان توجه چندانی به آنها نشان نمی دهند . دوره استخدام آنها نیز کوتاه بود . بنابراین به فکر راه مناسبی بودم تا این معضل را حل کنم . در واقع کارجویان علیر غم تخصص و مهارت ، معرف مناسبی برای ورود به شرکتها نداشتند . همین موضوع باعث شد که اولین جرقه های ایجاد یک بنگاه کاریابی و مشاوره شغلی به ذهنم خطور کند . با توجه به مهارتهای مدیریتی که داشتم بنگاهی تخصصی در زمینه مشاوره ، معرفی مشاغل ، لیست شرکتها ، کارخانجات و بسیاری از مهارتها ، با گروهی پنج نفره آغاز کردم .
 
 

 زمانیکه فعالیت تجاری خود را آغاز کردید انتظارداشتید که به چنین رشدی برسد ؟

 همیشه به دنبال شغل مستقلی بودم . نمی خواستم که کارفرما بر درآمدم نظارت داشته باشد و طبق اصول و قوانین وی کار پیش برود . در اوایل ،کار بسیار پیچیده و دشوار بود . تعداد مراجعه کنندگان محدود بود و اغلب افراد متخصصی بودند که به دلیل رفت و آمدهای زیاد و طولانی مدت به شرکتهای مختلف انگیزه کافی برای ادامه کار را نداشتند . دلیل دوم بی انگیزگی آنان اشتغال در شرکتی مغایر با تحصیلات و مهارت آنها بود . کم کم پس از گذشت مدتی کوتاه آنها با مشاوره های من ، مسیر اصلی اشتغال خود را بازیافتند و درآن موفق شدند .

 

 چه زمانی متوجه شدید که باید تمام وقت خود را به این کار اختصاص دهید و این شغل به مرحله سوددهی رسیده است ؟

 شغل شناسی و تحقیق درباره مشاغل مختلف و معرفی آنها کار بسیار وقت گیر و طاقت فرسایی بود . من باید به مراکز دانشگاهی و موسسات مختلفی برای تحقیق و بررسی درباره مشاغلی میرفتم که اهمیت و کاربرد بسیار بالایی در جامعه نداشتند . گاهی اوقات ماهها وقت خود را صرف بررسی شغلی می کردم که تا کنون کس دیگری زوایا ، ابعاد ، بازتاب و نقش و اهمیت آن را دراجتماع بررسی نکرده بود . پس از آن باید این اطلاعات و یافته های جدید را به صورت یادداشت هایی جداگانه به اساتید و متخصصان نشان می دادم و پس از تایید آنان به صورت کتاب راهنمای شغلی عرضه می کردم تا مثلا جوان تحصیلکرده ای درشهری دیگر با خواندن این کتاب راهنمای شغلی ، مسیر زندگی اش را تغییر دهد و آگاهانه وارد حرفه های جدید شود . پس از مدتی ، از تماسها ، ایمیل ها و بازتابهایی که کتابها و یادداشتهای من درمیان مردم ایجاد می کرد. فهمیدم که کارم مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و همین برای من کافی بود . زیرا از این طریق می توانستم به فارغ التحصیلان زیادی کمک کنم .
 
 

 شما درجایگاه یک کارآفرین ، خودتان فعالیتتان را آغاز کردید و همانطور که گفتید این کار مورد علاقه شماست. فعالیتتان را چگونه ارزیابی می کنید و چه طرحی برای آینده این کار دارید ؟

 درپاسخ به سوال شما باید بگویم تمام کارهایی که انجام دادم ، حاصل تجربیات ، مشاوره ها ، راهنماییها و مهارتهایی بوده که طی چندین نوبت کار پاره وقت در شرکتها ، موسسات و مطالعه درباره سیرتحول تجاری در کشورهای مختلف بدست آمده است . اگر دراین حرفه به موفقیت هایی دست یافته ام ، حاصل بررسی ، تحقیق درباره مشاغل مختلف ، رشته های دانشگاهی متفاوت و نیاز بازارهای تجاری و شرکتهای بین المللی است که هرروز در حال گسترش و پیشرفت هستند . اگر در زمینه های مختلفی مانند : طرحهای مدیریتی ، تحلیل بازارهای تجاری ، طراحی شبکه و وب ، توسعه و فناوریهای نوین ، عرضه و فروش ، حمایت از مخاطبان و غیره ، مهارتهای لازم را نداشتم ، باید وقت و هزینه زیادی برای آموزش و یادگیری آنها پرداخت می کردم . استعداد و تواناییهای لازم برای اجرای چنین پروژه هایی از ویژگیهای یک کارآفرین نمونه محسوب می شود . چنین امتیازاتی در همان آغاز کار به من درارائه طرحی تجاری و اجرای آن کمک شایانی کرد. برای این کار علیرغم اینکه خود من طراحی و مدیریت مشاغل تجاری را انجام می دهم ، از یک طراح و مدیر پروژه کمک گرفتم و از مشاوره های او نیز استفاده کردم . برای کارهای تولیدی نیز از یک مدیر تولید ممتاز بهره گرفتم .

 

شما علیرغم مهارتها و تواناییهای خودتان و سالها تجربه و تحصیل در پروژه های مدیریتی ، از مهندسین و مدیران دیگری برای طرح تجاری خود استفاده کردید . می توانید دلیل این کار را توضیح دهید؟

تمام این افراد از دوستان دوران دانشکده خود من بودند گروه 5 نفره ما با سخت ترین شرایط اینکار را آغاز کرد . هرکدام از این دوستان بهترینهای رشته خودشان هستند . مهندس ، طراح ، حمایت کننده مالی ، مدیر و مشاور  تیم 5 نفره مرا تشکیل می دهند . سرعت فوق العاده عالی در ارائه طرحها و ظرفیت بالا ، از ویژگیهای این افراد است . بنابراین ابتدا من در مورد مشاغل مختلف تحقیق می کردم و آنها را به صورت کتابهای راهنمای شغلی عرضه می کردم  سپس با کمک دیگر دوستانم به مدیریت ، مشاوره و تولید طرحهای تجاری در یک بنگاه کارآفرینی پرداختیم . پس از ارائه چند طرح به شرکتهای تجاری ، آنها در پروژه های دیگر ما را حمایت کردند و بدین ترتیب فعالیت تجاری ما گسترش یافت و خودمان مبتکر طرح های نوین تجاری و معرفی مشاغل جدید از جمله تجارت الکترونیک و فروش آنلاین شدیم .
 

هدف شما از اینکار آگاهی کارجویان با مشاغل جدید بود و تا حد زیادی دراین کار موفق نیز شدید . چگونه توانستید با رقیبان خود مقابله کنید و حتی فراتر از آنان طرح های خود را گسترش دهید ؟

سوال بسیار بجایی بود . من نیز مانند بسیاری از شرکتهای دیگر در ابتدای راه بودم و رقابت برای من زیاد مهم نبود . اما کم کم با افزایش درخواستها برای اجرای طرحهای تجاری گروه 5 نفره ما نیز به فکر افزایش شعبه های تجاری خود افتادم . بنگاه کاریابی ما درآغاز تنها به ارائه خدمات تجاری ، مشاوره ، مدیریت تولید ، معرفی مشاغل جدید و معرفی کارجویان به شرکتهای تجاری می پرداخت . سعی ما بیشتر معرفی و مشاوره شغلی بود . اما پس از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت ، مدیریت طرح های تجاری نیز به کار ما افزوده شد . گروه 5 نفره ما پس از چند ماه تبدیل به یک تیم پیمانکار طرح های تجاری شد . این جهش از یک سو بسیار حساس و سرنوشت ساز بود و از سوی دیگر فوق العاده خطرناک . زیرا ما هیچگونه تجربه ای در این زمینه نداشتیم و بیشتر بنیان کار ما مشاوره ای و دانشگاهی بود . انتخاب بسیار دشواری بود ولی با کمک های بی دریغ دوستانم توانستم موفق شوم و به یکی از شرکتهای مشاوره ای و پیمانکاری در طرحهای تجاری عظیم تبدیل شویم . اما از آنجاییکه من کارم را از همان بنگاه کارآفرینی آغاز کرده بودم تصمیم گرفتم تا آن بنگاه و کارجویان را نیز اداره کنم . بنابراین کارجویان را متناسب با رشته های تحصیلی و مهارتهایشان در طرحهای تجاری خودمان و دیگر شرکتهای تجاری شرکت دادم و درجایگاه نیروهای تخصصی از آنان استفاده کردم . با گسترش طرح های تجاری ، شعبه های کارآفرینی و تجاری ما نیز افزایش یافت و به رقابت با دیگر شرکتهای تجاری پرداختیم .
 

درپایان حرفی برای مخاطبان و کارجویان دارید ؟

تنها توصیه من این است که كارجويان آگاهانه و با تحصیلات و مهارت کامل وارد بازارهای تجاری شوید . شغل موقت ممکن است درظاهر متناسب با مهارت و شخصیت شما نباشد . اما بهترین تجربه کاری شما محسوب می شود . خود من نیز از همین مشاغل کوچک و پاره وقت درهنگام تحصیل در دانشگاه کارم را آغاز کردم .

 
در پايان بايد بگويم كه درتمام مراحل زندگی صحنه های تلخ و شیرینی وجود دارند که موجب شادی ، غرور و افتخار می شوند . گاهی نیز گذر زمانه روی ناخوشی به خود می گیرد و کام شما را تلخ می کند . بنابراین با سختی هایش دلسرد و ناامید نشوید و از شادی ها و موفقیت هایش مغرور.
 
 
 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: bazarekar.ir
 
 
 
مطالب پیشنهادی :
ثروتمندترین مردان جهان در سال 2011 !!
روان‌شناسی محیط کار
چگونه با رئیسم که از من جوان تر است کنار بیایم ؟
ثروتمند ترین زن خانه دار جهان!!!
ثروتمندان دیجیتالی !