علاوه بر وضعیت‌های خاص اقتصادی، یكی از عواملی كه ممكن است شما را از كار بی‌كار كند عادت‌های بدی است كه هریك از ما چندتایی از آن را با خود داریم.
به یاد داشته باشید كه شما در خانه خودتان نیستید یا با دوستان و در یك جمع دوستانه صحبت نمی‌كنید. قضاوت از روی كلامی كه از دهان خارج می‌شود می‌تواند تاثیرات چشمگیری روی كار شما داشته باشد.

این روزها یافتن یك كار مناسب كمی سخت شده است. وضعیت اقتصادی در بسیاری از كشورهای دنیا حال و روز خوشی ندارد و به همین دلیل تعداد زیادی از كارمندان در سراسر دنیا مشمول تعدیل شده و شغل خود را از دست داده‌اند. از طرف دیگر عده دیگری نیز هستند كه برای یافتن شغلی مناسب روزها را به شب‌ها وصله می‌زنند! در چنین شرایطی حفظ كاری كه در آن مشغول هستید می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. 

علاوه بر وضعیت‌های خاص اقتصادی، یكی از عواملی كه ممكن است شما را از كار بی‌كار كند عادت‌های بدی است كه هریك از ما چندتایی از آن را با خود داریم. در این مطلب به بررسی عادت‌های بدی پرداخته ایم كه می‌تواند برای هر كارمندی در محیط كار دردسرساز شود. در اینجا با هشت عادت ناخوشایند این فهرست آشنا می‌شوید. 

دقیقه نودی نباشید! 
« این عادت می‌تواند به‌صورت جدی به شما در محیط كار آسیب بزند. این نظر دكتر « كاترین بروكس » استاد دانشگاه‌های « تگزاس » و « آستین » و نویسنده چندین كتاب است. اگر شما یكی از افرادی هستید كه فكر می‌كنید بهترین كارتان را در دقیقه آخر انجام می‌دهید و پروژه‌ها و وظایف كاری‌تان را تا آخرین روز یا ساعت باقی‌مانده از فرصت‌تان به تعویق می‌اندازید احتمالا از تاثیر ناخوشایندی كه این عادت‌تان بر همكاران و رئیستان می‌گذارد اطلاع چندانی ندارید. 

پینوكیو نباشید! 
دروغ گفتن فقط این نیست كه برای سركار حاضر نشدن و مرخصی گرفتن به رئیس خود بگویید در مسیر تصادف سختی كرده‌اید و باید منتظر پلیس شوید تا بیاید و تكلیف شما را مشخص كند. دست بردن در اوراق شناسایی‌ای كه از طرف محیط كار در اختیار شما گذاشته شده است، سوءاستفاده از كارت‌های اعتباری شركت‌تان یا همكاران‌تان و پنهان كردن حقایق كاری از كارفرما، همه انواعی از دروغ‌گویی هستند كه می‌توانند بلای جان شما در محیط كار شوند. 

من می‌دونستم! من می‌دونستم! 
منفی‌اندیشی! بسیاری از ما عادت داریم غر بزنیم و شكایت كنیم. احتمالا رئیس همه كارمندان را تشویق می‌كند به مثبت‌اندیشی تا كارها بهتر جلو برود اما در این میان یك نفر هم هست كه برخلاف جریان آب شنا می‌كند و مدام غر می‌زند كه می‌داند كار به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. كارمندان منفی‌اندیش از نظر مدیران « غده‌های سرطانی‌ای » هستند كه اگر درمان نشوند كل پیكره تیم را خواهند گرفت.

كمی دیرتر زیبا! 
اگر شما همیشه دیر سركار حاضر می‌شوید یا از استراحت‌های میان روزتان دیر برمی‌گردید، دیر یا زود منجر به نارضایتی رئیس و حتی همكاران‌تان خواهد شد. برای این كه نشان دهید به ارزش زمان توجه دارید بهتر است سریع باشید و حتی كمی زودتر در محیط كارتان حاضر شوید. شما چه قبول داشته باشید چه نه، كسی كه دیر به محل كار می‌رسد یعنی هیچ ارزشی برای قراردادهای اجتماعی محیط كار قائل نیست. 

بدون ایمیل‌هایم هرگز! 
وقتی آدرس پست الكترونیك خود را در اختیار همكاران یا رئیس تان قرار می‌دهید پاسخ ندادن و بی‌توجهی به ایمیل‌هایی كه دریافت می‌كنید در درازمدت از شما شخصیتی بی‌ادب و بی‌مبالات در نظر دیگران ترسیم می‌كند. اما نكته‌ای كه درجه اهمیت بالایی دارد این است كه نباید جواب دادن به ایمیل‌ها در محیط كار به اندازه‌ای طولانی شود كه شما جلسات‌تان را از دست بدهید یا دیرتر در محل كار حاضر شوید. 

چندتا لایك داره؟! 
اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی یكی دیگر از مواردی است كه می‌تواند مشكلی جدی برای كارتان باشد. اولین نتیجه سرزدن‌‌های گاه و بی‌گاه به شبكه‌های اجتماعی و از جمله فیس‌بوك هم چیزی نیست جز كاهش دقت و تمركز شما علاوه بر این بخش قابل‌توجهی از زمان نیز صرف چك كردن پیام‌ها و پست‌ها و لایك‌ها خواهد شد. به همین دلیل است كه برخی كمپانی‌ها محدودیت‌هایی را برای استفاده از فیس‌بوك وضع می‌كنند. 

زبان بدن سیری چند؟! 
معمولا چشم‌های‌تان را به این سو و آن سو می‌چرخانید؟ به سستی دست می‌دهید؟ همواره از تماس چشمی اجتناب می‌كنید؟ این عادت‌های ناخوشایند همه می‌توانند به عنوان قاتلانی برای زندگی حرفه‌ایتان باشند. یك روان‌شناس در این مورد می‌گوید: «بسیاری آگاه نیستند كه حركات بسیار معنادارتر از كلمات هستند. درواقع اگر دقت كنید متوجه می‌شوید كه بخش عمده‌ای از ارتباطات ما از راه نشانه‌های غیركلامی است.» 

زبان سرخِ سرخِ سرخ! 
حتما بارها شنیده‌اید كه كلمات بار معنایی دارند و برای استفاده و كنار هم چیدن آنها باید دقت كرد. وقتی می‌بینید كسی با زبانی خشن و بی‌ادبانه حرف می‌زند یا در حرف‌هایش ناسزا به‌كار می‌برد چه تصویری از او در ذهن خود خواهید ساخت؟ به یاد داشته باشید كه شما در خانه خودتان نیستید یا با دوستان و در یك جمع دوستانه صحبت نمی‌كنید. قضاوت از روی كلامی كه از دهان خارج می‌شود می‌تواند تاثیرات چشمگیری روی كار شما داشته باشد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : eghtesadeiranonline.ir



مطالب پیشنهادی :
10 عادت غلط افراد موفق در محیط های کاری
5 اشتباه بزرگ در محیط کار
چگونگی ارتباط در محیط كار
5 کار جایگزین برای زمان های بیکاری در محل کار
دروغ نگویید‌، حتی در‌ محل‌ كار