رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود.
اینکه در یک یا حد اکثر دو صفحه تمام مهارت ها و توانایی های حرفه ای تان را معرفی کنید به نحوی که کارفرما برای ملاقات و مصاحبه با شما ترقیب شود اگر هنر نباشد پس چه نامی می توان بر روی آن گذاشت؟

رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال یک رزومه کاری به الگوی زیر دقت کنید. اصول یک رزومه شامل موارد زیر می‌شود:
• اطلاعات شخصی
• سوابق تحصیلی
• سوابق شغلی
• مهارت‌ها
• افتخارات
عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای
آثار و انتشارات
علایق جنبی

در این بخش هر قسمت نیز برای ارائه توضیحات بیشتر برای کارفرما و مدیرتکمیل می‌شود که درواقع رزومه شما باید تحت همین الگو نوشته و ارسال شود.

مشخصات فردی
این قسمت طبق الگوی زیر تنها توصیفی اجمالی از وضعیت و شرایط کنونی و محل جغرافیایی شما است که اغلب برای برقراری ارتباط کارفرما با شما و ویژگی‌های شخصی تکمیل می‌شود.
نام :
نام خانوادگی :
شماره تماس :
شماره همراه :
پست الکترونیک : (ایمیل)
تاریخ تولد :
محل تولد :
وضعیت تاهل :
آدرس محل سکونت :
مشخصات تحصیلی :
شما موظفید که در این مرحله بالاترین مدرک تحصیلی و مدارج عالی خود را با ذکر نام دانشگاه و محل اخذ مدرک درج نمایید. برای برخی از کارفرمایان دانشگاه محل تحصیل و برای برخی دیگر، رشته و مهارت‌های عملی مورد نظر است. بنابراین هرچه سطح دانش و مهارت شما بالاتر باشد، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

سوابق شغلی :
مهم‌ترین بخش رزومه‌های کاری مربوط به سوابق و مهارت‌های اجرایی کارجویان است، به بیان دیگر تفاوت‌ها و ویژگی‌های هرفرد دراین بخش مشخص خواهد شد. براساس اولویت‌های کاری و سال‌های احراز پست‌های مختلف باید هرکدام مطابق با همان سال در رزومه نوشته شود. نکته قابل توجه در این قسمت تنوع پست‌های کاری است، شاید در نگاه اول مدیر و یا مسئول پذیرش نگاه خویش را به سابقه، سمت و درنهایت محل و نام شرکتی که درآن فعالیت کرده‌اید معطوف کند. بنابراین مهم‌ترین سمت‌ها را ذکر کنید.

مهارت‌ها
هر مهارتی امتیازی است برای موفقیت و متفاوت نشان دادن توانایی‌ها، این بخش مربوط به توانایی‌ها و آموخته‌های شماست که طی دوران تحصیل درقبل و یا بعد از دانشگاه کسب کرده‌اید. مهارت‌هایی نظیر گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، کلاس‌های زبان، کامپیوتر، الکترونیک و یا هرچیزی که به اشتغال شما کمک کند. این بخش مزیت‌ها و استعدادهای شما را دربرابر دیگران نشان خواهد داد.

افتخارات و علایق
متناسب با استعدادها و توانایی‌هایی که دارید، می‌توانید در رشته‌ها و مهارت‌های مختلف صاحب سبکی جدید شوید. چنین ویژگی‌هایی جزو امتیازات برتر شما نسبت به متقاضیان دیگر محسوب می‌شود.

آنچه نباید در رزومه نوشت :
بهتر است تلاش کنید از پر گویی و کش دار کردن موضوع پرهیز کنید.

در رزومه استفاده از جدول و نمودار ممنوع است.

ازفونت های ساد و رایج استفاده کنید استفاده از فونت های فانتزی و غیر مرسوم مناسب نیست.

در رزومه به وجوه تمایز خودتان باسایرین اشاره کنید آنچه همه دارند به کار نمی آید!

متن روزمه بایدخبری باشد از فعل های گذشته و آینده و سبک داستان نویسی خودداری کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
در نوشتن رزومه کاری خود این 3 اشتباه را انجام ندهید
6 نکته درخشان که باید در رزومه تان داشته باشید
8 مهارتی که برای استخدام شدن تان الزامی است
مشاغل درآمدزا در اوقات فراغت!
5 اشتباه بزرگ در محیط کار