Ebay تجارت فرد به فرد را در اینترنت فراهم آورد و از وب جهانی برای این امر استفاده كرد Ebay اولین بار در اتاق نشیمن پیر امیدیار (Pierre Omidyar's ) در سال 1995 بوجود آمد.

 

Ebay تجارت فرد به فرد را در اینترنت فراهم آورد و از وب جهانی برای این امر استفاده كرد Ebay اولین بار در اتاق نشیمن پیر امیدیار (Pierre Omidyar's ) در سال 1995 بوجود آمد. از اول براساس ایجاد بازاری برای فروش اجناس و سرویس های افراد مختلف بوجود آمد. در سال 1998، پیر و شریكش آقای جف اسكال Jeff Skoll از Meg Whitman هم برای رسیدن به این مهم دعوت به عمل آوردند. مگ در دانشكده تجارت دانشگاه هاروارد درس خوانده بود و اهمیت شناساندن مارك را در كمپانی معروف Hasbro ( معروفترین و دومین كمپانی سازنده عروسك و بازی های كامپیوتری) به خوبی یاد گرفته بود.
 
مگ پرسنل بالا رتبه خود را از كمپانی های دیسنی و پپسی انتخاب كرد و یك تیم مدیریتی مجرب با حداقل 20 سال تجربه كاری فراهم آورد و یك دیدگاه بی نظیر برای سازمان بوجود آورد. این ebay همان تجارتی است كه نه تنها برای فروش اجناس استفاده می شود بلكه افراد را به هم مرتبط می كند. آنها به سرعت تصویری از حراج اقلام جمع آوری شده را در ذهن ها ایجاد كردند و سپس آنها را به بازار های گران فرستادند جایی كه قیمت فروش در آن بالاتر است. میانگین قیمت فروش استانداردی كلیدی در داد و ستد های اینترنتی شد و از آن پس میانگین فروش به یك شاخص مهم تبدیل شد. Ebay با همكاری شركتهای صاحب نامی مثل GM و Disney و Sun صاحب اسم و رسم شد. شركت Sun اجناسی با ارزش 10 میلیون دلار فروخت و امروزه در لیست خود 20 تا 150 مورد از این اجناس دارد.
مدل تجاری شركت Ebay
Ebay تجارت فرد به فرد را در اینترنت فراهم آورد و از وب جهانی برای این امر استفاده كرد. فروشنده ها و خریدار ها طوری دسته بندی می شوند كه فروشنده ها اجازه دارند تا لیستهای اجناس را برای فروش، در اختیار خریداران قرار دهند و خریدار ها بر روی اجناس قیمت می گذارند و سایر مشتركین ebay از بین اجناس لیست شده، اقلام مدنظر خود را پیدا می كنند. اجناس بر حسب موضوع رتبه بندی می شوند و هر حراجی فهرست مخصوص به خود دارد. جستجو كردن در وب و گشتن در این حراج ها كاملا مجانی است.

Ebay از طریق ایمیل با خریدارها و فروشنده ها در تماس است و در پایان حراج، اگر مزایده منجر به بالا رفتن حداقل قیمت فروشنده شود، خریدار و فروشنده نقل و انتقالات مادی را مستقل از ebay انجام می دهند و بستن قرارداد این حراج، بین برنده مزایده و فروشنده است.
 
چگونه E bay شروع به كار كرد؟
- در سال 1995 كاشف E bay آقای پیر امیدیار، به صورت كاملا اتفاقی یك دستگاه فتوكپی را به صورت آنلاین به فروش گذاشت
و خوشبختانه خریدار هم برای آن پیدا شد. وقتی به خریدار اعلام كرد كه دستگاه شكسته است، فرد خریدار اظهار داشت كه " من یك كلكسیونر فتوكپی های شكسته هستم" . این زمانی بود كه امیدیار متوجه شد كه هر چیزی امكان پذیر است.

- بیش از 276 میلیون كار بر ثبت شده در e bay وجود دارد.

- در هر ثانیه اجناسی با ارزش 039/2 دلار در e bay دادوستد می شود.

- گرانترین چیزی كه در مالزی فروخته شد یك proton perdana 2.0 به ارزش 25900 دلار از طریق یك عضو مالزیاییe bay به یك خریدار در انگلیس در سال 2005 فروخته شد.

- گرانترین جنسی كه توسط مالزیایی ها خریده شد یك Donzi 3250 Cruiser به مبلغ 52000 دلار در سال 2008 به یك شهروند امریكایی فروخته شد.
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: مجله الکترونیکی فریا

 
مطالب پیشنهادی:
چگونه در کار خود بهترین باشیم؟
۱۲ درس مهم در خرده فروشی
چون و چرای خرید كردن زیریك سقف
10 توصیه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
سه مانع بزرگ در موفقیت بازاریابی كسب و كار كوچك