با ورود به هزاره سوم، تجارت جهانی به شیوه قرن بیست‌و یكم آنچنان رونق گرفته كه تمام مقوله‌های زندگی انسان با پیشوند e (الكترونیكی) همراه شده و تجارت الكترونیك،...
تلاش بزرگانی همچون تیم برنزلی (مخترع وب) ، وینت سرف (پدر اینترنت) ، بیل گیتس (رهبر مایكروسافت) و بسیاری دیگر باعث شد تا در 2 دهه پایانی قرن بیستم میلادی، جهان مجازی گسترده‌ای خلق شود كه در نتیجه آن میلیاردرهای كاربر به دنیای دیجیتال قدم بگذارند. این انقلاب اطلاعات كه به موج سوم تافلر معروف شده است، توانسته در طول این مدت تاثیرات شگرفی در شیوه زندگی، اطلاع‌رسانی و ارتباطات انسان‌های امروزی به وجود بیاورد. به طوری كه با ورود به هزاره سوم، تجارت جهانی به شیوه قرن بیست‌ویكم آنچنان رونق گرفته كه تمام مقوله‌های زندگی انسان با پیشوند e (الكترونیكی) همراه شده و تجارت الكترونیك، آموزش الكترونیك، سلامت الكترونیك، شهرالكترونیك و... به عنوان مفاهیمی‌ شناخته شده و كاربردی در جوامع مختلف جهان مطرح می‌شوند.

یكی از تاثیرات این تغییرات شگرف، خلق پی‌درپی ثروتمندان افسانه‌‌ای در عرصه كسب و كارهای دیجیتالی است. بسیاری از این ثروتمندان حالا دیگر آنقدر مشهور شده‌اند كه بیشتر مردم دنیا آنها را می‌شناسند.

بیل گیتس شاید نمونه خوبی از این ثروتمندان باشد كه اگرچه این روزها طلسم 16 ساله صدرنشینی او بر اریكه ثروتمندان جهان شكسته شده، اما دارایی‌های خالصش تا پایان سال 2010 به 54 میلیارد دلار رسیده و این رقم در مقایسه با سال 2009 تا  4 میلیارد دلار رشد پیدا كرده است. در حالی كه گیتس این روزها تمام وقت خودش را صرف فعالیت‌های بشردوستانه در بنیاد بیل و ملیندا می‌كند و دیگر وقت چندانی را در شركتی كه او را به چنین ثروت هنگفتی رسانده است، نمی‌گذراند، اما همچنان شركت مایكروسافت ـ كه غول نرم‌افزاری دنیاست ـ چنان فروش خوبی دارد كه از تصور اغلب ما خارج است. طی 2 سال اخیر سیستم‌عامل 7 Windows به عنوان آخرین خروجی این شركت، فروش 7 نسخه‌ای در هر ثانیه را تجربه كرد تا به این ترتیب قیمت سهام این شركت را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این اتفاقی است كه مشابه آن برای بیشتر شركت‌های بزرگ این عرصه می‌افتد تا مدیران آنها را به ثروت‌های میلیارد دلاری برساند.

مایكل دل، یكی از این افراد است كه به عنوان مدیرعامل و رئیس شركت دل (یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های كامپیوتری دنیا) سال گذشته در رده سی و هفتادمین ثروتمند جهان و پنجمین ثروتمند جهان تكنولوژی قرار گرفت و با آن‌كه كارشناسان پیش‌بینی كرده‌اند فروش شركت دل تا سال 2011 با سقوط سالانه 17‌درصد تا 4‌ میلیارد دلار كاهش پیدا می‌كند، گویا مایكل دل با سرمایه خالصی برابر 3/12‌میلیارد دلار هم مانند بیل گیتس به امور خیریه علاقه‌مند شده و همراه همسرش بنیادی خیریه تاسیس كرده است.

در این میان نباید لری الیسون، مدیرعامل و یكی از موسسان شركت اوراكل (Oracle) را فراموش كرد؛ چراكه او به عنوان پردرآمدترین مدیرعامل جهان در سال 2007 و رئیس شركت اوراكل حالا با دارایی خالص 28‌ میلیارد دلاری در جایگاه ششم فهرست ثروتمندترین افراد دنیا و ‌نفر دوم فهرست ثروتمندان تكنولوژی قرار گرفته است. الیسون كه سال 2009 هم از طرف مجله CNNMoney به عنوان دومین مدیرعامل پردرآمد دنیا انتخاب شده، مدت‌هاست در فهرست ثروتمندترین‌های دنیا قرار دارد و براساس بررسی‌های آسوشیتدپرس، وی هم‌اكنون در جایگاه نخست فهرست مدیران اجرایی كه بیشترین حقوق را در آمریكا دریافت می‌كنند، قرار گرفته است. در واقع طبق این بررسی، الیسونی كه میزان ثروتش 28 میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود، بدون این‌كه هرگز ثروتش را به رخ كشیده باشد، توانسته است با دریافت مجموع حقوق و مزایایی معادل 6/84 میلیون دلار در سال، میان مدیران شركت‌های بزرگ آمریكایی عنوان گران‌ترین مدیر اجرایی را از آن خود كند.
 
 
 
 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه جام جم
 
 
 
 
مطالب پیشنهادی :
فرق بین بقای کسب و کار و ورشکستگی !
ثروتمند ترین مرد دنیا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد!!!!!
گفتگو با بهروز فروتن مدیر عامل موفق کارخانه مواد غذایی بهروز
گفت‌وگو با بابك بختياري كارآفرين برتر بخش خدمات
میلیاردر دنیای تبلیغات کیست؟