در صورت وجود اختلالات خوابی و کم بودن مدت زمان خواب، فرد دچار مشکلات شناختی، کم شدن حافظه، و... می‌شود.

بی خوابی و عوارض آن

یک روانپزشک اختلالات خواب را یکی از عوامل بروز افسردگی در افراد دانست و اختلال حافظه، قدرت تمرکز و دقت افراد را از علائم مهم کم خوابی برشمرد.

دکتر مجید صادقی، متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دسته بندی و تقسیماتی که در خصوص اختلالات خواب صورت گرفته است اظهار داشت: اختلالات خواب را از لحاظ علت به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنیم.

وی افزود: در اختلالات خواب اولیه فرد فقط مشکل خوابی دارد و بجز این مشکل، مشکل دیگری ندارد اما در اختلالات خواب ثانویه، علائم این بیماری در اثر وجود بیماری دیگری در فرد ایجاد می‌شود، یعنی فرد دچار بیماری دیگری بوده است و به دنبال آن بیماری دچار اختلالات خوابی نیز گشته است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح طبقه بندی بر اساس زمان بروز اختلالات خواب گفت: گاهی ممکن است فرد در ابتدای شب خواب راحتی داشته باشد یعنی در ساعات اولیه‌ی شب به راحتی به خواب برود اما در نیمه‌های شب از خواب بیدار شود و دیگر نتواند بخوابد.

دکتر صادقی افزود: بعضی از مواقع نیز ممکن است فرد در ساعات اولیه‌ی شب نتواند بخوابد. که این نوع اختلال خواب نشان دهنده‌ی پریشانی ذهنی است.

وی درخصوص سن مبتلایان به این بیماری گفت: این مشکل در هر سنی ممکن است بوجود بیاید اما اختلالات خوابی در کودکان کمتر دیده می‌شود و در سالمندان شایعتر است و در خصوص سالمندان بیشتر اختلالات خوابی از نوع دوم است یعنی آنها به بیماری‌های دیگری مبتلا هستند و در کنار آن بیماری دچار مشکلات خوابی نیز می‌شوند.

دکتر صادقی با اشاره به اینکه اختلالات خوابی می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های دیگری در فرد شود توضیح داد: اختلالات خواب مثل بدخوابی و نامناسب بودن زمان خواب می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود به علاوه کسانی که در طول روز می‌خوابند مخصوصاً وقتی که خورشید در آسمان قرار دارد دچار افسردگی و بی حالی می‌شوند.

این روانپزشک ادامه داد: در صورت وجود اختلالات خوابی و کم بودن مدت زمان خواب، فرد دچار مشکلات شناختی، کم شدن حافظه، از دست دادن دقت، تمرکز و خلاقیت می‌شود.

لازم به ذکر است که تأثیر دارو و مواد مخدر برخواب به عنوان عنصری شناخته شده تأیید شده و مصرف و عدم مصرف این مواد موجب اختلالات خوابی در فرد می‌شود.

دکتر صادقی در پایان تاکید کرد: ساعت تعیین شده و مشخصی را نمی‌توان برای خواب در نظر گرفت، خواب مفید معمولاً مقدار خوابی است که فرد در صبح احساس نشاط و سرحالی داشته باشد و در افراد مختلف متفاوت است درفردی ممکن است با 8 ساعت خوابیدن این احساس ایجاد شود و در فرد دیگری با 4 ساعت خوابیدن.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: tums.isna.ir

مطالب پیشنهادی:
آیا خواب زیاد مضر است؟
آیا خروپوف خطرناک است؟
تأثیر کم‌خوری بر حافظه!؟
گزينه‌ای ساده و ارزان برای تقويت ذهن
آرام باشید تا به زوال عقل دچار نشوید